۰ نفر

هشدار؛ به این ۵ دلیل به همبرگر فست فودی ها لب نزنید

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۲:۳۵
کد خبر: 636397
هشدار؛ به این ۵ دلیل به همبرگر فست فودی ها لب نزنید

اگر برای نهار قصد خرید همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده را دارید به شما توصیه می کنیم از همین راهی که رفته اید سریع برگردید. یک عدد ساندویچ چیزبرگر همراه با سیب زمینی سرخ کرده بیش از 900 واحد کالری دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حال اگر این ساندویچ را همراه با یک لیوان نوشابه بخورید 1200 کالری وارد بدن خود کرده اید. متاسفانه خوردن مداوم غذاهای پرکالری، چرب و پرنمک سبب ویرانی بدن شما شده و خطر افزایش وزن، فشارخون و دیابت نوع 2 را در شما به شدت افزایش می دهد.

پزشکان و متخصصان تغذیه میانه خوبی با فست فودها به خاطر کالری، قند، چربی و نمک فراوانشان ندارند، اما با وجود توصیه ها و هشدارهای مکرر آنها، باز هم مصرف کنندگان و دوستداران این قبیل غذاها کم نیستند. در این مطلب گام به گام با خوردن یک ساندویچ همبرگر همراه می شویم تا ببینیم در هر دقیقه چه اتفاق هایی در بدن می افتد.

10 دقیقه بعد:مغزتان از شما تشکر می کند!

یک ساندویچ همبرگر بزرگ تقریبا 540 کیلوکالری انرژی دارد و باعث افزایش قند خون بیش از حد طبیعی می شود. در آغاز، فرمانی به مغز برای افزایش ترشح دوپامین داده می شود که هورمون شادی محسوب می شود و در بدن افرادی که ماده مخدری مانند کوکایین مصرف می کنند هم ترشح می شود و به این ترتیب فرد احساس شادی می کند و به مصرف بیشتر تحریک می شود.

20 دقیقه بعد:قند به شما حمله می کند!

آیا می دانید یک همبرگر بزرگ دارای مقادیر قابل ملاحظه ای قند و سدیم است؟ این 2 ترکیب بدن را به دریافت بیشتر وادار می کند و دریافت بیش از اندازه این 2 ترکیب برای بدن زبان هایی از جمله افزایش احتمال ابتلا به چاقی، دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی را همراه دارد.

30 دقیقه بعد:سدیم به شما حمله می کند!

یک ساندویچ همبرگر بزرگ حاوی 970 میلی گرم نمک است، در حالی که سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده افراد روزانه کمتر از 5 گرم نمک مصرف کنند. بعد از خوردن این مقدار نمک در یک وعده فرد احساس تشنگی می کند و در اکثر اوقات این حس با گرسنگی اشتباه گرفته می شود. در نتیجه فرد هم چنان به غذا خوردن ادامه می دهد. نمک فراوانی که در یک وعده وارد بدن شده به کلیه ها نیز فشار می آورد و باعث افرایش فشار خون می شود و زمینه بروز بیماری های قلبی و سکته فراهم خواهد شد.

40 دقیقه بعد:خواب به شما حمله می کند!

بعد از خوردن یک همبرگر بزرگ اکثر افراد دوست دارند استراحت کنند و چرتی بزنند. قند بالای موجود در همبرگر باعث افزایش ترشح انسولین می شود. این همورمون که از پانکراس ترشح شده باید میزان قند خون را کنترل کند. با افت ناگهانی قند بعد از ترشح انسولین، فرد احساس خستگی می کند و دوست دارد استراحت کند. کم کم دوباره گرسنگی سراغ فرد می آید.

60 دقیقه بعد:هضم چربی ها به کندی آغاز می شود!

به طور معمول 24 تا 72 ساعت زمان لازم است تا غذا در بدن هضم شود. همبرگر از جمله غذاهایی است که دیرتر هضم می شود و به دلیل چرب بودن بیش از 3 روز، زمان می برد تا کاملا هضم شود. جالب است بدانید اسیدهای چرب ترانس در بدن 51 روز زمان لازم دارند تا هضم شوند و یک همبرگر بزرگ 1.5 گرم چربی ترانس دارد.

مطالعات مختلف نشان داده اند دریافت این گروه از چربی ها احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، چاقی، سرطان و دیابت را افزایش می دهد. بنابراین اگر ساندویچ همبرگر را هرازگاهی در برنامه غذایی خود می گنجانید، سعی کنید به جای سیب زمینی سرخ شده کنار این ساندویچ از سالاد و به جای انواع کولاها از آب معدنی استفاده کنید. نان مصرفی تان را نیز می توانید از نوع سبوس دار درخواست کنید و اندازه کوچک ساندویچ را سفارش دهید.

بیایید بررسی کنیم که چرا تحقیقات علمی نشان می دهد که خوردن مرتب همبرگر برای قلب شما مضر است:

۱. همبرگر فست فودی ها کالری زیادی دارد

یک چیزبرگر دوبل معمولی و سیب زمینی سرخ کرده بزرگ حاوی بیش از ۱۱۰۰ کالری است. اگر یک نوشابه بزرگ و سیب زمینی سرخ کرده اضافی را هم به همراه بیکن و پنیر به آن اضافه کنید، می توانید کالری به ارزش یک روز را در وقت ناهار دریافت کنید. وقتی کالری بیشتری از میزان هضم، متابولیسم و حرکت خود دریافت می کنید، مازاد آن را به صورت چربی ذخیره می کنید و با گذشت زمان، ممکن است دچار اضافه وزن یا چاقی شوید.

مطالعات بسیاری نشان داده است که غذا خوردن در خارج از خانه با افزایش وزن و مشکلات سلامتی مرتبط است. یکی از این بررسی ها، تعداد دفعات خوردن ۳۰۰۰ بزرگسال جوان در رستوران های فست فود یا رستوران های سبک را بررسی کرده و وزن، سایز دور کمر و سایر اقدامات متابولیکی را با هم مقایسه کرده است.

محققان گزارش دادند افرادی که از ابتدای مطالعه بیشترین فست فود را مصرف می کردند به طور متوسط ۶ کیلوگرم وزن بیشتر و سایز کمر بزرگ تر از افرادی داشتند که کمترین فست فود را مصرف می کردند.

مطالعه دیگری از استرالیا نشان داد بین تعداد رستوران های فست فود در یک محله و حملات قلبی در همان منطقه جغرافیایی همبستگی وجود دارد. بر اساس گزارش انجمن قلب و عروق اروپا، با اضافه شدن هر یک رستوران فست فود در یک محله، هرسال چهار حمله قلبی بیشتر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر رخ می دهد.

۲. همبرگر پر از نمک است

نمک چاشنی زندگی است. نمک یک ماده مغذی ضروری برای بدن شما است، اما سدیم بیش از حد، به فشار خون بالا، عامل اصلی خطر حمله قلبی و سکته مغزی، منجر می شود.

یک دوبل برگر به همراه پنیر و چاشنی حاوی ۱۳۶۰ میلی گرم سدیم است. این تقریباً به اندازه ۱۵۰۰ میلی گرمی است که بیشتر بزرگسالان مبتلا به فشارخون باید مصرف نمک روزانه را به کمتر از آن کاهش دهند. همیشه برچسب مواد غذایی را بخوانید تا متوجه شوید که مصرف سدیم با چه سرعتی می تواند زیاد شود.

یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که متوسط مصرف روزانه سدیم در مدت ۱۴ سال مطالعه به ۳۱۰۰ میلی گرم رسیده است. محققان دریافتند افرادی که فشارخون بالا دارند به طور متوسط روزانه ۲۹۰۰ میلی گرم سدیم در سال ۱۹۹۹ مصرف می کردند که این میزان در سال ۲۰۱۲ به ۳۳۵۰ میلی گرم در روز رسیده است.

۳. یک همبرگر فست فودی قند هم دارد

گوشت چرخ کرده تنها بخشی از همبرگر نیست که می تواند به بیماری های قلبی عروقی منجر شود. شربت ذرت با فروکتوز بالا در سس گوجه فرنگی، خیارشور و نان همبرگر (بدون ذکر این نکته که آرد سفید بدون فیبر در آن وجود دارد) می تواند سطح تری گلیسیرید را افزایش دهد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

۴. در همبرگر از عناصر پیش التهابی استفاد می شود

محققان دانشگاه هاروارد بیان کردند چاشنی های قندی، آرد سفید، پنیر و بیکن، موادی که به طور معمول برای تولید ساندویچ همبرگر استفاده می شوند، همگی مواد خوراکی التهابی هستند. طبق یک مطالعه، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در افرادی که غذا های پیش التهابی زیادی مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی ضدالتهابی دارند، ۳۸% بیشتر است.

۵. همبرگر حاوی چربی مضر است

گوشت همبرگر حاوی چربی اشباع شده است که با بیماری قلبی ارتباط دارد. در حالی که برخی مطالعات حاکی از آن است که چربی اشباع کاملا بد نیست، اما هنوز توصیه می شود از مصرف بیش از حد چربی اشباع خودداری شود؛ اما چربی دیگری نیز وجود دارد که به طور طبیعی در گوشت برگر یافت می شود: چربی ترانس. چربی ترانس باعث افزایش سطح کلسترول LDL (بد) بدون بالابردن HDL (کلسترول خوب) می شود.

اگر غذایی کمتر از نیم گرم اسید های چرب ترانس داشته باشد، به عنوان غذای بدون چربی ترانس برچسب گذاری می شود؛ اما حتی اگر غذایی مقدار کمی چربی ترانس داشته باشد (به عنوان مثال، برخی انواع همبرگر حاوی ۸ گرم چربی اشباع و ۱ گرم چربی ترانس است)، از طریق غذا های دیگری که می خورید به سرعت به مقادیر آن اضافه می شود. هر دو چربی اشباع و چربی ترانس تأثیر ناسالمی بر میزان کلسترول LDL دارند و در نتیجه خطر حمله قلبی را افزایش می دهند.

طرز تهیه همبرگر خانگی

برای اینکه با دردسر های ذکر شده دست و پنجه نرم نکنید بهتر است یاد بگیرید در خانه همبرگری خوشمزه ، سالم و مطمئن داشته باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

گوشت چرخ کرده

۶۰۰ گرم

نان همبرگر

۴ عدد

تخم مرغ

۱ عدد

پیاز بزرگ

۱ عدد

سیر

۲ عدد

آرد سوخاری

۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه

به اندازه کافی

مرحله اول

برای تهیه همبرگر خوشمزه ابتدا گوشت چرخ کرده را یک یا دو بار دیگر چرخ می کنیم سپس روی یک سطح صاف مثل تخته آشپزخانه قرار می دهیم. در مرحله بعدی پیاز را پوست گرفته و با رنده ریز رنده می کنیم و با فشار دست آب پیاز را می گیریم سپس به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در مرحله بعدی سیر را نیز با رنده ریز رنده می کنیم و به مخلوط گوشت چرخ کرده و پیاز اضافه می کنیم. وسط گوشت را با دست کمی باز می کنیم سپس تخم مرغ را اضافه می کنیم. در ادامه مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

پس از اینکه گوشت چرخ کرده با دیگر مواد به خوبی مخلوط شد اگر مواد شل بود و منسجم نبود ۱ قاشق غذاخوری آرد سوخاری اضافه می کنیم تا باعث منسجم شدن مایه همبرگر شود، البته اضافه کردن بیش از حد آرد سوخاری می تواند مایه همبرگر را خشک کند.

مرحله چهارم

در صورتی که مایه همبرگر هنوز شل بود مجددا کمی آرد سوخاری اضافه می کنیم تا مایه همبرگر منسجم شود. یکی از مهم ترین مراحل تهیه همبرگر ورز دادن گوشت می باشد، در این مرحله حداقل ۱۵ دقیقه مواد را ورز می دهیم تا چسبناک و کاملا منسجم شوند.

مرحله پنجم

در این مرحله مایه همبرگر را به چهار قسمت مساوی تقسیم می کنیم ، سپس هر قسمت را به صورت گرد شکل داده و بین دو لایه پلاستیک فریزر قرار می دهیم. برای اینکار می توانید از یک قالب گرد یا درب یک شیشه استفاده کنید.

مرحله ششم

برای قالب زدن همبرگ یک لایه پلاستیک داخل یک قالب گرد قرار دهید سپس مایه همبرگر را داخل قالب فشار دهید تا حالت بگیرید سپس از قالب خارج کنید. پس از اینکه همبرگرها آماده شد آنها را به مدت یک ساعت در فریزر قرار می دهیم تا استراحت کنند.

فلافل یکی از انواع غذاهای خوشمزه عربی است که به عنوان یک غذای بین المللی در سراسر جهان شناخته می شود.

مرحله هفتم

برای پختن همبرگرها می توانید از دو روش استفاده کنید. روش معمول در منازل استفاده از روغن و سرخ کردن همبرگر است ولی اگر در منزل گریل دارید حتما همبرگرها را گریل کنید. گریل کردن باعث می شود که همبرگرها علاوه بر اینکه کوچک و جمع نشوند ، آبدار نیز باشند.

مرحله هشتم

در صورتی که گریل ندارید یک تابه مناسب را با روغن چرب کنید و روی حرارت قرار دهید سپس همبرگرها را به تابه اضافه کنید. پس از اینکه یک سمت همبرگرها سرخ شد ، آنها را برگردانید تا سمت دیگرشان سرخ شود سپس به همراه خیارشور ، گوجه فرنگی ، کاهو و نان مخصوص همبرگر سرو کنید.

همبرگر با گوشت چرخ کرده و سویا

اگر می خواهید همبرگر خود را از مخلوط سویا و گوشت چرخ کرده درست کنید برای ۴ نفر از ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده و نصف پیمانه سویا استفاده کنید. ابتدا سویا را به مدت ۱۵ دقیقه در آب سرد بخیسانید تا حجیم شود و به خوبی خیس بخورد.

سپس با فشار دست آب اضافی موجود در سویا را بگیرید و آنرا به مدت  چند دقیقه در یک تابه مناسب تفت دهید تا آب اضافه سویا به طور کامل تبخیر شود. پس از خنک شدن سویا می توانید آنرا به دیگر مواد همبرگر اضافه کنید.

جمع شدن همبرگر هنگام پخت

بهترین روش پخت همبرگر استفاده از صفحه گریل است. اگر توجه کنید تمام رستوران های حرفه ای و سطح بالا همبرگر را به صورت گریل شده طبخ می کنند. با گریل کردن همبرگر آب آن سریع خشک نمی شود و به همین خاطر همبرگر جمع نمی شود.

البته شاید همه گریل نداشته باشند و مجبور شوند همبرگر را سرخ کنند. اگر تابه دو طرفه دارید سمنی که مانند گریل خطر دارد را کمی چرب کنید و همبرگر را با حرارت بالا بپزید. در زمان پخت اصلا همبرگر را جا به جا نکنید چون آب می اندازد و جمع می شود.

زمان پخت همبرگر

اگر تمایل داشته باشیم که همبرگر ما کاملا آبدار باشد، باید آنرا به مدت ۶ دقیقه سرخ کنیم. در صورتی که بخواهیم همبرگر نیمه آبدار داشته باشیم باید به مدت ۸ دقیقه همبرگر را سرخ کنیم و برای داشتن همبرگر خشک و بدون آب باید آنرا به مدت ۱۰ دقیقه سرخ کنیم.