۰ نفر

میوه و سبزیجاتی که کنار هم نگهداریم، خراب میشن

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۱۲
کد خبر: 635462
میوه و سبزیجاتی که کنار هم نگهداریم، خراب میشن

شاید تنها کاری که بعد از خرید میوه‌ انجام می‌دهید این است که آن‌ها را داخل یخچال قرار می‌دهید. اینکه میوه‌ها را کجا نگهداری می‌کنید یا کدام میوه و سبزی را کنار هم قرار می‌دهید مهم است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بعضی میوه‌ها از خود گازی به نام اتیلن آزاد می‌کنند که برای بقیۀ میوه‌ها و غذاها تخریب‌کننده است. در ادامه نکاتی دربارۀ نگهداری میوه ها و سبزیجات می‌خوانید تا بتوانید آنها را به مدت طولانی‌تر نگهداری کنید تا هم کیفیت موادی که استفاده کنید بهتر حفظ شود و هم مقرون به صرفه باشد.

ایده آل ترین مکان برای نگهداری میوه ها شاید به نظر شما ایده آل ترین مکان برای نگهداری میوه ها یخچال باشد، در حالی که همیشه این طور نیست. یک مکان مناسب برای نگهداری و ذخیره میوه مکانی خشک، خنک و به دور از نور آفتاب است. این فضا می تواند کشوی مخصوص میوه در یخچال یا یک سبد در زیر زمین شما باشد.

توجه به این نکته ضروری است که برخی میوه‌ها نسبت به سرما حساس اند و در این دما خراب می شوند.

همه میوه ها یخچالی نیستند

از جمله‌ میوه های حساس به سرما می توان به میوه های مناطق گرمسیری مثل موز، آناناس، انبه، خربزه و برخی مرکبات اشاره کرد. بهترین مکان برای نگهداری این نوع از میوه ها فضایی در آشپزخانه، اتاق نشیمن یا ظرفی روی میز ناهارخوری است.

برعکس میوه هایی مثل توت فرنگی، انگور و هلو را باید در فضای خنک یخچال نگه داشت. به این جدول نگاهی بیندازید. میوه های مقاوم برای عید بخرید.

برخی میوه ها زود فاسد می شوند

به همین دلیل یا باید آنها را طی 3 تا 4 روز مصرف کرد یا فورا آنها را به شکل مربا درآورد یا فریز کرد. از جمله این میوه ها می توان به هلو، توت فرنگی و انگور اشاره کرد.

اگر قصد دارید برای شب سال نو و چند روز دید و بازدید عید میوه تهیه کنید، توصیه می شود میوه های بادوامی مثل سیب، گلابی، خیار یا مرکبات بخرید یا اگر قصد مصرف دیگر انواع میوه را دارید آن را به مقدار زیاد خریداری نکرده و به اندازه مصرف 2 تا 3 روز از آن تهیه کنید.

حال بهتر است بدانید کدام میوه و سبزیجات را نباید در کنار یکدیگر قرار بدهید:

سیب

سیب که یکی از مهم‌ترین میوه‌ها است و انواع مختلف آن تقریبا در همه فصول یافت می‌شوند. بنابراین نگهداری از آن اهمیت بالایی نسبت به بقیه میوه‌ها دارد. خوردن روزانه ۱ سیب برای پیشگیری از سرماخوردگی و سایر بیماری ها توصیه می‌شود. به همین دلیل لازم است یاد بگیریم چطور سیب‌ها را به مدت طولانی‌تری سالم نگهداری کنیم تا هر روز یکی از آن‌ها را میل کنیم.

سیب برای سالم ماندن بیشتر به فضای خنک نیاز دارد. اگر جایی که سیب را نگهداری می‌کنید خشک و خنک باشد، سیب تا هفته‌ها می‌تواند سالم می‌مااند. اما با رعایت نکات ریزی می‌توانید تا ماه‌ها سیب را سالم نگهدارید:

سیب‌های خراب و یا لک‌دار را از سیب‌های سالم همیشه جدا کنید، چرا که سیب رسیده مقدار زیادی گاز اتیلن تولید می‌کند وباعث خراب شدن بقیۀ سیب‌ها می‌شود.

سیب‌های رسیده را داخل یخچال نگهداری نکنید و در فضای آشپزخانه قرار دهید. چرا که سیب بسیار رسیده و یا لک‌دار، چه در یخچال باشد و چه در فضای آشپزخانه باید بین یک تا دو روز مصرف شود، اما اگر داخل یخچال باشد به بقیه میوه‌ها و مواد غذایی آسیب می‌رساند.

بهتر است سیب داخل همان کشوی سبزیجات قرار بگیرد، اما اگر یخچالتان چنین فضایی نداشت، سیب‌ها را داخل ظرفی ظرف پلاستیکی و بدون در گذاشته و در انتهای قفسۀ یخچال، جایی که هوای خنک ازآنجا تولید می‌شود، قرار دهید.

بهتر است دستمالی مرطوب را روی سیب‌ها بکشید تا مقدار رطوبتی که این میوه برا تازه ماندن نیاز دارد را مهیا کنید. دقت کنید که دستمال فقط مرطوب باشد و خیس نباشد؛ چرا رطوبت زیاد هم خوب نیست.

اگر یخچالتان قابلیت کنترل دما دارد، بهتر است به خاطر سیب‌ها دما را بین ۳۰ تا ۳۵ درجۀ فانهایت بگذارید. البته مراقب باشید سیب‌ها یخ نزنند، دمای گرم‌تر از ۱۰ درجه فارنهایت باعث زودتر رسیدن سیب می‌شود.

اگر بخواهید سیب را برای مدت بسیار طولانی‌تر نگه دارید، هر سیب را به صورت جداگانه در دستمال و یا کاغذی (روزنامه) بپیچید. اینکار باعث می‌شود گازهای اتیلن متصاعد شده از میوه بر روی دیگر سیب‌ها تأثیر نگذارد. البته توجه داشته باشید برای اینکار سیب‌ها حتماً سالم و بدون خرابی و لک باشند. سیب‌های پیچیده شده را در ظرفی در باز قرار دهید تا هوا بینشان در جریان باشد، اگر در پلاستیک می‌گذارید، پلاستیک را سوراخ سوراخ کنید و در یخچال با دمای مناسب قرار دهید.

موز

موز که میوه ای با میزان پتاسیم بالا است و خوردن آن به بسیاری از افراد توصیه می‌شود. اما نکته مهم در باره مصرف موز این است که مصرف بیشتر از یک عدد آن در روز، معمولا توصیه نمی‌شود. پس بهتر است که روش های نگهداری برای طولانی مدت از آن را بدانیم تا بتوانیم بدون این که موزها خراب شوند آن‌ها را نگه داریم و هر دو روز یک بار یک موز میل کنیم.

موز سبز را در فضای آشپزخانه بگذارید یا از جایی آویزان کنید تا به اندازۀ کافی برسد، سپس به داخل یخچال انتقال دهید. می‌توانید آن را درون ظرف‌هایی حصیری قرار داده و در فضای آشپزخانه بگذارید.

هرگز موز را درون پلاستیک قرار ندهید، چرا که رطوبت سطح میوه را افزایش می‌دهد و باعث زودتر خراب شدن آن می‌شود. بهتر است وقتی به اندازۀ کافی رسید و آمادۀ خوردن شد، درون یخچال قرار دهید.

اگر موز قطعه‌قطعه شده را می‌خواهید درون یخچال نگهداری کنید، بهتر است روی آن مقداری آب لیمو، آب آناناس و یا سرکه بریزید تا تازه‌تر بماند.

وقتی موز به اندازۀ کافی رسید، بهتر است آن‌ها را از یکدیگر جدا کرده و به صورت تکی و دور از هم نگهداری کنید تا برای مدت طولانی‌تری سالم بمانند.

کیوی

توصیه ما این است که میوه هایی مثل موز، هلو، گلابی، سیب، آلو، گوجه، شلیل و زردآلو را کنار کیوی، طالبی و خربزه قرار ندهید.

ایده آل ترین مکان برای نگهداری کیوی کنار سیب زمینی می تواند باشد. تماس میوه ها با هم مشکل آفرین است در صورتی که شما به اندازه کافی فضا در اختیار دارید توصیه می کنیم ابتدا پس از خرید، میوه ها را برحسب درجه رسیدگی و سفتی یا نرمی آنها دست چین کنید و بعد در ظرفی آنها را به کمک برگه های کاغذ جدا از هم بچینید. این ترفند به آن علت است که اگر یک میوه دچار کپک یا پوسیدگی شود می تواند به راحتی فساد را به سایر میوه های همسایه خود انتقال دهد. حین دست چین کردن هم مواظب باشید میوه ها را با نوک انگشتان فشار ندهید تا آسیب نبینند.

حتما میوه را با کف دست گرفته و به آرامی از طرف دیگر انتقال دهید. هر میوه که لک مشکوکی دارد را نیز در دسترس بگذارید تا سریع تر مصرف شود. محیط خشک، خنک و با تهویه الزامی است حتی میوه هایی مثل کیوی که نیاز به دمای خیلی خنک یخچال ندارند را باید در محیط های خشک، بدون رطوبت، دور از نور آفتاب و محیطی که هوا در آن جریان دارد نگهداری کرد تا گاز اتیلن بتواند جا به جا شده و تجمع آن در یک فضا سبب فساد میوه نشود.

خیار

خیارها نسبت به گاز اتیلن بسیار حساس هستند بنابراین نیاز به محل مخصوص به خود دارند در غیر اینصورت سریع خراب می‌شوند.

آنها بیشتر مناسب گذاشتن روی کانتر آشپزخانه هستند تا اینکه در کشوی میوه و در کنار میوه‌های تولید کننده گاز قرار بگیرند اما شما دلتان می‌خواهد خیارتان سرد باشد بنابراین می‌توانید آنها را چند روز در یخچال و دور از سایر میوه‌ها نگهداری کنید. به این منظور آنها را در ظرفی جداگانه قرار دهید.

کدو حلوایی

کدو حلوایی و کدو تنبل بخاطر نگهداری در طولانی مدت مشهور هستند اما سیب ماده غذایی پاییزی مورد علاقه (به همراه گلابی و سایر میوه‌های رسیده) را نباید همراه با آنها نگهداری کرد. چرا؟ به گفته بخش تحقیقات دانشگاه اورگون، این میو‌ها موجب زرد و خراب شدن کدو حلوایی می‌شوند.

کدو حلوایی و کدو تنبل در دماهای ۱۰ تا ۱۲ درجه بخوبی نگهداری می‌شوند که سردتر از دمای اتاق است اما نباید آنها را در یخچال سرد کرد. کدوهای بزرگتر را تا شش ماه می‌توان نگهداری کرد اما به کوچکترها با دقت نگاه کنید چون معمولا نهایتا سه ماه می‌شود آنها را نگهداری کرد.

سبزیجات ریشه ای

سبزیجات ریشه‌ای همانند هویج، کلم قمری، شلغم و پیاز بعضی از سبزیجات با مواد مغذی متراکم هستند که می‌توانیم آنها را بخوریم چون مواد مغذی را از خاک جذب می‌کنند. برای حفظ آن مواد غذایی خوب، سبزیجات ریشه‌ای را در جای سرد، تاریک و مرطوب نگهداری کنید.

نگهداری در انباری سرد ایده آل است اما اکثر ما چنین امکانی را نداریم. گزینه خوب بعدی گذاشتن سبزیها در یک پاکت کاغذی یا پلاستیکی داخل کشویی یخچال است. اگر آنها را فقط داخل یخچال بگذارید حتی داخل کشو، نرم شده و سریع فاسد می‌شوند.

کاهو

نگهداری با حوله کاغذی ؛ کاهوی زیادی برای سالاد خود آماده کرده اید؟ برگهای باقی مانده را در یک کاسه قرار دهید و یک حوله کاغذی را دور آن قرار دهید، سپس با بسته بندی پلاستیکی مهر و موم کنید. دستمال رطوبت را جذب می کند، این چیزی است که برگ های کاهو را خاکستری و قهوه ای رنگ می کند ؛ حوله را هنگام خیس شدن جایگزین کنید.

روش دیگر:

بر روی برگ های کاهو نمک بپاشید ، که این روش باعث می شود تا رطوبت بیشتری از کاهو گرفته شود.

آووکادو

آووکادو حاوی آنزیم هایی است که وقتی در معرض اکسیژن قرار می گیرند، رنگدانه های قهوه ای ایجاد می شود، به همین دلیل است که ظاهر آواکادو به ندرت پس از ذخیره شدن آن در یخچال، ناخوشایند به نظر میرسد. برای جلوگیری از این، آن را با آب لیمو یا لیمو شستشو دهید اسید سیتریک ،حداقل یک روز به جلوگیری از قهوه ای شدن میوه کمک می کند. شما همچنین می توانید برش های آووکادو را با قطعات بزرگ پیاز ذخیره کنید ، همان گازهایی که چشم شما را می سوزاند، وقتی یک پیاز را در کنار آواکادو قرار میدهید، از اکسیداسیون شدن میوه جلوگیری می کند. تا زمانی که پیاز فقط پوست آواکادو را لمس کند، طعم آن را تغییر نخواهد داد.

هویج

برای اجتناب از اینکه ظاهر هویج خشک شده به نظر نرسد ، برگ هویج را از آن جدا کنید(برگ ها می توانند مواد مغذی را از ریشه ها بیرون بکشند).هویج به رطوبت نیاز دارد، بنابراین آنها را در یک ظرف پر از آب قرار دهید، و با بسته بندی پلاستیکی مهر و موم کنید، و در یخچال و فریزر نگهداری کنید یا قبل از قرار دادن در یخچال آنها را در بسته بندی حبابی قرار دهید: اگر نمیخواهید آن ها را در آب خیس نگه دارید، کافیست رطوبت لازم را به هویج برسانید.

لیمو

اگر فقط یک مقدار کم لیمو برای نوشیدنی یا دستور غذایی خود دارید ، یک ناحیه از لیمو را با یک چنگال یا چاقو برش بدهید به این ترتیب شما می توانید بدون نیاز به خشک کردن کل لیمو، آن مقدار که از آب لیمو نیاز دارید استفاده کنید.

پیاز

براساس بررسی هااین سبزی در صورت نگهداری در یخچال خراب می شود، و باید آنرا در خارج از یخچال و در معرض جریان هوا نگهداری کنید. اما اگر پوست آنرا می کنید در داخل یک ظرف در یخچال بگذارید.

بسته بندی در جوراب شلواری

به نظر عجیب و غریب است، اما با این روش هوا به اندازه کافی به پیاز میرسد و موجب میشود که تازه تر باقی بماند به سادگی پیاز را در جوراب بگذارید، و بین هر پیاز را گره بزنید البته حتما از یک جفت جوراب شلواری جدید و نو استفاده کنید.

قارچ

برای تازه ماندن قارچ توصیه می شود که آن را به جای کیسه پلاستیکی در پاکت های کاغذی قرار دهید.

سبزی

سبزی های برگ سبزی مانند اسفناج را در کیسه ای پلاستیکی و در سردترین نقطه یخچال بگذارید تا حداقل به مدت ۱۰ روز به صورت تازه باقی بمانند.

  • روش اول برای نگهداری طولانی مدت سبزی خوردن:

بعد از پاک کردن، شستن و ضدعفونی کردن سبزیجات، آنها در داخل آبکش یا یک پارچه نخی پهن کنید؛ تا خوب آب آن‌ها گرفته شود. بطوریکه به طور کامل رطوبت آن گرفته شود. بعد سبزی‌ها را داخل یک قابلمه رویی یا همان نیکلی، بریزید درب آن را خوب ببندید و داخل یخچال بگذارید.

  • روش دوم برای نگهداری طولانی مدت سبزی خوردن:

مانند روش قبل، بعد از پاک کردن، شستن و ضدعفونی کردن سبزیجات، آنها در داخل آبکش یا یک پارچه نخی پهن کنید تا خوب آب آن‌ها گرفته شود. بعد سبزی را داخل یک پارچه یا کیسه‌ی نخی بریزید. کیسه را ببندید و داخل پلاستیک فریزر بگذارید و داخل یخچال قرار دهید.

توجه کنید موقعی که سبزی‌ها را پهن کرده‌اید که خشک شوند هر نیم الی یک ساعت آن‌ها راجابجا و زیرورو کنید تا سبزی‌های زیری که خیس‌تر هستند؛ خشک شوند و پلاسیده نشوند.

بادمجان

بادمجان و کدو را نیز در یخچال یا داخل ظرف دربسته ای در محیطی خنگ نگهداری کنید.

توجه توجه:

به هیچ وجه سبزیجات را در محله ذخیره سازی نشویید زیرا با این کار رطوبت کافی را برای رشد باکتری ها فراهم خواهید کرد بنابراین چه بهتر که آنها را درست قبل از مصرف شستشو دهید.

سبزیجاتی مانند انواع کلم ها از کلم بروکلی گرفته تا گل کلم را نشسته در یخچال قرار دهید و قبل از هربار مصرف آنها را بشویید.

موردی که حتما اکثر شما می دانید:سیب های رسیده را از سایر میوه های تازه جدا کنید زیار سیب های رسیده از خود، گاز اتیلن متصاعد می کنند که می تواند به سرعت بر سایر میوه ها تاثیرگذار باشد.

برای تازه ماندن پیاز ، سیر، موسیر و سیب زمینی هرگز آنها را در یخچال نگذارید. بلکه آنها را در محیطی خنک، تاریک و خشک قرار دهید.

میوه هایی مانند انواع توت و آلبالو را بهترا ست در پایین ترین قسمت یخچال جای دهید اما میوه های بزرگی مانند گلابی ، موز، پرتقال و هلو را می توان در دمای اتاق (البته دور از نور خورشید و گرما) نگهداری کرد.

مدت زمان مجاز نگهداری میوه ها و سبزیجات

برخی میوه ها و سبزیجات را بیش از اندازه نمی توان در یخچال نگهداری و باید زودتر مصرف کرد در غیر این صورت ارزش غذایی آن به شدت کاهش می یابد.

• سبزیجات برگ دار را نباید بیش از یک یا 2 روز در یخچال نگهداری کرد.

• هویج و کلم بروکلی بیش از 3 تا 5 روز نگهداری نشوند. 

• خیار و گوجه فرنگی بیش از یک تا 2 هفته در یخچال نگهداری نشود.