۰ نفر

چرا خوابیدن در هوای گرم مشکل است؟

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳:۱۷
کد خبر: 634984
چرا خوابیدن در هوای گرم مشکل است؟

علل گوناگونی ممکن است باعث بیخوابی یا از خواب پریدن شما در میانه شب شود، اما یک علت معمولا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد: دما.

به گزارش Yahoo Life، هنگامی که دمای اتاق خواب شما بالا باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که در به خواب رفتن دچار مشکل شوید و حتی اگر بتوانید به خواب روید، گرمای بیش از حد اتاق مانع از آن می‌شود که شما از همه مناقع یک خواب کامل سرزنده‌کننده برخودار شوید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، دمای بالا «مرحله سوم» خواب را که در طول آن بدن وارد خواب با امواج آهسته می‌شود مختل می‌کند- این مرحله از خواب، مرحله استراحت عمیق است که در آن فعالیت مغز کند می‌شود تا خستگی روزانه بهبودی یابد.

گرما هم بر توانایی وارد شدن به مرحله سوم و هم بر مدت زمانی که در مرحله سوم خواب می‌گذرانید، تاثیر می‌گذارد.

افزایش دمای اتاق همچنین با کاهش زمان گذرانده‌شده در خواب REM (خواب با حرکت سریع چشم) (مرحله چهارم خواب) و نیز زمان کلی خواب همراهی دارد.

خواب برای دفع مواد زائدی که در در مغز ما در طول روز قبل تجمع یافته است، هم ضروری است. مشکلات خواب می‌تواند بر این فرآیند پاکسازی مغز از سموم و تثبیت خاطرات روزانه تاثیر بگذارد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در طول مرحله خواب با امواج آهسته پاکسازی مغزی از خرده‌ریزهای پروتئینی مانند پلاک‌های آمیلوئیدی صورت می‌گیرد که با زوال عقل از نوع آلزایمر و نقصان خفیف شناختی ارتباط دارند.

با اینکه خوابیدن در هوای خنک‌تر بهتر از هوای داغ است، اما خوابیدن در اتاق با دمای بسیار پایین هم مطلوب نیست. علت این است در دماهای بسیار پایین بدن شما خون را از انتهاها به سمت اعضای داخلی متوجه می‌کند تا در حین خواب از آنها حفاظت کند و جابجایی جریان خون به سرد شدن دست‌ها و پاها می‌انجامد که می‌تواند مشکلاتی در به خواب رفتن ایجاد کند.

افت دمای بیش از حد دمای بدن می‌تواند باعث قطعه‌قطعه شدن خواب شود و ممکن است با احتمال بیشتری با قرار گرفتن در معرض سروصدا یا نور از خواب بپرید یا باعث می‌شود از خواب بیدار شوید و به دستشویی بروید.

بهترین دما برای خواب چقدر است؟

کارشناسان بهترین دمای برای خوابیدن را بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد یا سلسیوس می‌دانند، هر چند یک بازبینی بررسی‌ها در این باره در سال ۲۰۱۸ درباره دمای مطلوب برای خواب طیفی میان ۱۷ تا ۲۸ درجه سلسیوس را تعیین کرد و این طیف بیانگر این حقیقت است که اشخاص با هم تفاوت دارند، برای مثال سالمندان بیشتر از جوانان به حرارت حساس هستند.

چرا دمای سردتر بهتر است؟

پایین نگهداشتن دمای اتاق خواب این پیام را به بدن می‌رساند که زمان خواب فرا رسیده است. بدن ما در طول صبح و بعدازظهر گرم می‌شود و به تدریج انرژی به دست آمده ازفعالیت‌های روزانه را مصرف می‌کند. اما هنگامی که می‌خوابید، وارد یک حالت «مینی‌هایبرنیشن» یا «خواب زمستانی کوچک» می‌شوید که به طور قابل‌توجهی انرژی مصرفی بدن شما را کاهش می‌دهد و بدن شما زمان لازم برای بازیابی ذخایرانرژی‌اش را می‌دهد.

قرار گرفتن در دمای پایین به معنای آن است که دارید انرژی را ذخیره می‌کنید و پیام خوبی به مغز می‌دهد که دارید وارد مرحله استراحت می‌شوید.

چطور دمای بدن و دمای اتاق خواب برای خوابیدن به حد مناسب برسانیم؟

علاوه بر خوابیدن در اتاق تاریک و خاموش کارهای دیگری هم می‌توانید انجام دهید تا خودتان را برای خواب آماده کنید. گرچه ممکن تنظیم دمای اتاق با ترموستات به دمای مطلوب راه‌حل ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما بسیاری از سالمندان و افراد در طبقات پایین‌تر اجتماعی-اقتصادی ممکن است یا دسترسی به ترموستات نداشته باشند یا اینکه توانایی حرکت برای بلند شدن تنظیم دما را نداشته باشند.

یک بازبینی بررسی‌ در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که حرکت تدریجی از محیط گرم به محیط سرد با پایین آوردن دمای مرکزی بدن و تنظیم فعالیت مغزی برای استراحت به آماده شدن بدن برای خوابیدن کمک می‌کند.

یک راه برای انجام این کار این است که یک دوش آب گرم و بعد دوش آب سرد بگیرید یا دوش آب گرم بگیرید و وارد یک اتاق سرد شوید.

راه دیگر این است که دست‌ها و پاهایتان را از رواندازتان بیرون نگهدارید. این تفاوت بین دمای مرکز بدن در شکم و دمای کاهش یابنده در دست‌ها و پاها و سر احتمال خواب عمیق را بیشتر می‌کند. بدون پوشش بودن دست‌ها و پاها همچنین آنها را بیشتر در معرض هوای سردتر بیرون پتو قرار می‌دهد.

اما اگر پاهایتان در شب‌ها بیش از حد سرد می‌شود و خوابتان را مختل می‌کند، پوشیدن جوراب می‌تواند گرمای اضافی به شما دهد و خوابتان را بهتر کند. پتوهای بری هم می‌تواند به کسانی کمک کند که خانه‌هایشان در ماه‌های زمستان سیستم گرم‌کننده مناسبی ندارد.