۰ نفر

نحوه محاسبه نرخ قیمت بیمه شخص ثالث ایران در ۱۴۰۱

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۵۷
کد خبر: 634264
نحوه محاسبه نرخ قیمت بیمه شخص ثالث ایران در ۱۴۰۱

چگونه هزینه بیمه شخص ثالث محاسبه می‌شود؟ نرخ قیمت پایه بیمه شخص ثالث ایران در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟ مدت زمان اعتبار بیمه شخص ثالث چقدر است؟ آیا می‌توان بیمه شخص ثالث ایران را به صورت آنلاین خریداری کرد؟ گسترش رانندگی در بین مردم و استفاده از وسایل نقلیه شخصی در جامعه، پیامد‌های ناگوار بسیاری را در پی داشته است.

 به همین منظور قانون‌گذار قوانین سخت‌گیرانه‌ای را وضع کرده است، که مالکان خودرو موظف به خرید بیمه شخص ثالث شوند. در نتیجه خسارات ناشی از حوادث رانندگی را برای فرد حادثه دیده تحت پوشش قرار دهند. در این مقاله به بررسی نحوه محاسبه نرخ قیمت بیمه شخص ثالث ایران می‌پردازیم و با انواع خسارت‌های تحت پوشش این بیمه آشنا می‌شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

1

خسارت‌های تحت پوشش بیمه شخص ثالث ایران کدامند؟

بیمه شخص ثالث، بیمه نامه‌ای است که بیمه‌گزار (شخص اول) از شرکت بیمه (شخص ثانی) برای حمایت در مقابل مطالبات دیگری (شخص ثالث) خریداری می‌کند. در این نوع بیمه نامه شخص اول (راننده مقصر حادثه) تحت پوشش خسارت مالی بیمه نیست. خسارت‌های تحت پوشش بیمه شخص ثالث ایران شامل غرامت فوت و همچنین هزینه درمان و خسارت به اموال افراد زیان دیده است.

این خسارت­ها به دو دسته خسارت جانی و خسارت مالی تقسیم می‌شود.

پوشش خسارت جانی در بیمه شخص ثالث ایران

هر نوع غرامت فوت ناشی از صدمه جانی به بدن، مانند جرح، شکستگی، نقص و از کارافتادگی اعضای بدن مشمول پوشش خسارت جانی در بیمه نامه شخص ثالث می‌شود. ملاک دیه پرداختی در این بخش معادل ریالی تعداد یکصد شتر است. این مبلغ در سال ۱۴۰۱ برای ماه‌های عادی ۶۰۰ میلیون تومان و برای ماه‌های حرام (محرم، رجب، ذیحجه و ذیقعده) ۸۰۰ میلیون تومان است.

پوشش خسارت مالی در بیمه شخص ثالث ایران

هزینه‌های مالی تا سقف پوشش انتخاب شده در هنگام خرید بیمه نامه پرداخت خواهد شد. در سال ۱۴۰۱ حداقل نرخ پرداخت خسارت مالی ۲۰ میلیون تومان و حدکثر ۴۰۰ میلیون تومان است. شما می‌توانید با افزایش سقف پرداخت خسارت مالی در بیمه شخص ثالث، در وقت و هزینه‌های جانبی صرفه‌جویی کنید. در غیر این صورت در زمان حادثه باید تفاوت خسارت وارده با سقف تعهد بیمه نامه را پرداخت کنید.

پوشش حوادث راننده در بیمه شخص ثالث ایران چگونه است؟

در این پوشش راننده مقصر حادثه، به مقدار دیه یک مرد مسلمان در ماه غیر حرام از مزایای بیمه بهره‌مند می‌شود. با این تفاوت که بیمه حوادث راننده تنها خسارت‌های جانی را پوشش می‌دهد و در برابر خسارات مالی مسئولیتی ندارد. نرخ سقف خسارت بیمه حوادث راننده مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ است.

استثنائات پوشش‌های بیمه شخص ثالث ایران شامل چه مواردی هستند؟

در برخی از شرایط خاص، امکان استفاده از پوشش‌های بیمه شخص ثالث نیست و هیچ گونه خسارتی از سمت شرکت بیمه پرداخت نمی‌شود. در ادامه به این موارد می‌پردازیم:

  • خسارت‌های ایجاد شده از شرایط غیر عادی از قبیل جنگ، سیل و زلزله یا خسارت‌های ناشی از حملات هسته‌ای، تشعشعات اتمی و رادیو اکتیو.
  • خسارت‌های ایجاد شده در صورت تغییر کاربری وسیله نقلیه.
  • خسارت‌های ناشی از ارتکاب جرم مانند سقط جنین عمدی، تلاش برای خودکشی، فرار از پلیس یا آسیب عمدی.
  • خسارت‌های وارده از طرف رانندگان فاقد گواهینامه یا کسانی که گواهینامه آن‌ها متناسب با وسیله نقلیه نباشد.
  • خسارت‌های وارده به خودرو راننده مقصر.
  • خسارت‌های ناشی از عدم هوشیاری راننده.

2

محاسبه نرخ قیمت بیمه شخص ثالث ایران در سال ۱۴۰۱ چگونه است؟

توجه داشته باشید نرخ بیمه شخص ثالث به عوامل زیادی مانند حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی در هر سال، بستگی دارد، اما مهمترین عامل را می‌توان نرخ دیه اعلامی از سوی قوه قضاییه دانست. با توجه به افزایش ۲۵ درصدی نرخ دیه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته، به طبع، نرخ پایه بیمه ثالث نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است.

در نهایت عوامل زیر نیز در تعیین نرخ قیمت بیمه شخص ثالث مؤثر هستند.

  • نوع و مدل ماشین بر اساس تعداد سیلندر
  • سال تولید خودرو
  • کاربری خودرو بر اساس شخصی یا باری
  • مدت اعتبار بیمه نامه به صورت کوتاه مدت یا سالانه
  • میزان تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث
  • جریمه دیرکرد صدور بیمه شخص ثالث
  • میزان مبلغ پوشش خسارت اعلام شده

برای استعلام نرخ بیمه نامه شخص ثالث ایران در سال ۱۴۰۱ از لینک زیر اقدام کنید.

https://www.azki.com/providers/iran-insurance

مدت اعتبار بیمه شخص ثالث ایران چقدر است؟

به طور کلی بیمه‌های شخص ثالث، یک ساله صادر می‌شوند، که مقرون به صرفه‌ترین حالت نیز است. ولی می‌توانید به صورت کوتاه مدت سه‌ماهه، شش‌ماهه یا نه‌ماهه نیز بیمه نامه شخص ثالث ایران را خریداری کنید. اما در نظر داشته باشید تعرفه بیمه نامه‌های ثالث با اعتبار کوتاه مدت، به نسبت مدت یکساله بالاتر خواهد بود.

نحوه خرید آنلاین بیمه شخص ثالث ایران

داشتن بیمه شخص ثالث برای تمام دارندگان وسایل نقلیه موتوری ضروری است که اساساً نوعی بیمه مسئولیت مدنی اجباری است. ‌امیدواریم مطالعه این مقاله به شما برای آشنایی با بیمه شخص ثالث کمک کند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ازکی و وارد کردن اطلاعاتی همچون پلاک خودرو، نوع خودرو، مدل خودرو، سال ساخت خودرو، سابقه تخفیف عدم خسارت و تاریخ سررسید بیمه نامه قبلی به راحتی و با سرعت بالا اقدام به استعلام سابقه بیمه شخص ثالث کنید، سپس برای خرید آن از طریق لینک زیر اقدام کنید.

https://www.azki.com/car-insurance/third-party-insurance

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.