۰ نفر

حق بیمه و مستمری بازنشستگی بیمه قالی بافی+ مزایا و پوشش ها

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۳۰
کد خبر: 631494
حق بیمه و مستمری بازنشستگی بیمه قالی بافی+ مزایا و پوشش ها

با خرید بیمه، می‌توان احساس آرامش را برای آینده به ارمغان آورد. تامین اجتماعی یکی از مهم‌ترین و بزرگترین سازمان‌هایی است که انواع بیمه‌نامه را برای افراد طراحی و اجرا کرده‌است.

بیمه قالی بافی، یکی از بیمه نامه‌های تامین اجتماعی است که افراد می‌توانند، تحت پوشش آن قرار بگیرند و از خدمات ارزنده‌ای بهره‌مند شوند. در حقیقت تمام بافندگان قالی، قالیچه، گلیم و زیلوی خانگی که کارفرما ندارند و با استفاده از دستگاه بافندگی در واحد مسکونی خود در حال فعالیت هستند، مشمول بیمه قالیبافی به صورت اختیاری خواهند شد. این افراد در برابر حمایت‌های بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی بیمه می‌شوند.

در ادامه شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحت پوشش قرار گرفتن در بیمه قالیبافی را توضیح خواهیم داد. با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

افرادی که از بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌کنند به دنبال تضمین امنیت شغلی و مالی خود هستند. سازمان تامین اجتماعی برای اینکه دغدغه‌های مالی و اقتصادی افراد را در دوران بازنشستگی کاهش دهد، خدماتی را با دریافت حق‌بیمه ارائه می‌کند تا بتوان از خدمات درمانی و بازنشستگی این سازمان بهره‌مند شد. استفاده از خدمات درمانی و سایر پوشش‌های این سازمان با توجه به شرایط فرد بیمه‌شده و نوع طرح خریداری شده بیمه تامین اجتماعی، صورت خواهد گرفت.

2

بانوان هنرمند قالیباف، می‌توانند تحت پوشش بیمه قالی بافی قرار بگیرند.

در حقیقت بیشتر افراد ارزان‌ترین بیمه تامین اجتماعی را همان بیمه اجباری از سمت کارفرماها می‌دانند، اما در برخی از مشاغل مانند قالی بافی که برخی در واحد مسکونی خود مشغول به فعالیت هستند و کارفرکایی ندارند هم تمهیداتی صورت گرفته‌است.

چه افرادی مشمول بیمه قالی بافی می‌شوند؟

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره شد، افرادی که بافندگی قالی، قالیچه یا گلیم را در خانه و بدون کارفرما انجام می‌دهند، مشمول این بیمه‌نامه خواهند بود. به طور کلی این موارد عبارتند از:

  • فرد متقاضی باید فاقد کارفرما باشد و در قبال دریافت مزد به صورت ساعتی یا حقوق معین در استخدام شخص حقیقی یا حقوقی نباشد.
  • به عنوان بافنده شناخته شود و با دستگاه فعال مشغول به کار باشد.
  • در واحد مسکونی خود فعالیت بافندگی را انجام دهد.

مدارک و شرایط مورد نیاز برای خرید بیمه قالیبافی

بیمه یک قرارداد دو طرفه بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر است. شرکت بیمه با دریافت حق بیمه از سوی بیمه‌گزار، موظف به جبران خسارت خواهد بود. در بیمه قالی بافی باید مدارکی را برای عقد قرارداد به شرکت بیمه تحویل داد که عبارتند از:

  • کپی شناسنامه و اصل شناسنامه
  • کپی کارت ملی و اصل کارت ملی
  • کارت مهارت فنی
  • تکمیل فرم درخواست

پذیرش تقاضا افراد و عقد قرارداد بیمه‌نامه برای اشخاص بالای ۵۰ سال به شرح زیر است:

  • هنگام ثبت تقاضا، سن افراد از ۵۵ سال بیشتر نباشد.
  • حق بیمه سهم بیمه‌شده مرتبط به سال‌های مازاد بر ۵۰ سال به حساب سازمان و حداکثر به مدت یک ماه واریز شود.
  • بافندگان وصف شده (سن بین ۵٠ تا ۵۵ سال) فقط یک مرتبه می‌توانند از امکان پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به طور یکجا بابت سال‌های اضافی بر ۵٠ سال استفاده کنند. در ضمن سوابق اضافی بر ۵٠ سال سن که حق بیمه آن به ترتیب موصوف اخذ می‌گردد، تنها در تعیین میزان مستمری قابل احتساب بوده و در احراز شرایط برقراری مستمری موثر نخواهد بود.

مراحل ثبت درخواست برای بیمه قالی بافی

مراحل ثبت درخواست برای کسانی که قصد دارند، تحت پوشش بیمه قالیبافی قرار بگیرند به شرح زیر است:

  • مراجعه به اتحادیه فرش جهت عضویت
  • اخذ معرفی از اتحادیه فرش به سازمان فنی حرفه‌ای استان برای دریافت گواهینامه و کارت مهارت فنی
  • معرفی مجدد فرد متقاضی از فنی حرفه‌ای به اتحادیه فرش و تایید اخذ کارت مهارت فنی توسط فرد متقاضی
  • انجام معاینه و کمیسیون پزشکی
  • ارائه معاینات به سازمان تامین اجتماعی استان و برای عقد قرارداد و صدور فیش پرداخت
  • معرفی فرد متقاضی طی یک نامه از سوی اتحادیه فرش و با امضای مشترک رییس اتحادیه فرش و رییس بازرگانی به سازمان تامین اجتماعی
  • بررسی شرایط لازم فرد بیمه شده از سوی تامین اجتماعی و هماهنگی جهت انجام معاینه پزشکی و کمیسیون برای سنجش میزان سلامت فرد متقاضی

برای کسب اطلاعات جامع در خصوص بیمه قالی بافی و پوشش‌های آن به لینک زیر مراجعه نمایید:

 https://bimeh.com/mag/carpet-weaving-insurance/

نرخ محاسبه بیمه قالی بافی چگونه است؟

درآمد ماهانه اساس محاسبات حق‌بیمه برای افراد بافنده: فرش، گلیم، زیلو و قالیچه معادل ۵۰ درصد از کمترین حقوق کارگر معمولی مشمول قانون کار است. نرخ حق بیمه هم به طور یکسان معادل ۱۴ درصد دستمزد مبنای کسر حق بیمه مشخص می‌شود که پرداخت ۷ درصد آن سهم سازمان بیمه تامین اجتماعی و ۷۷ درصد آن بر عهده دولت است.

حق بیمه باید در دو نوبت شش ماهه اول سال و شش ماه دوم سال به حساب سازمان واریز شود، البته مشروط بر اینکه حق بیمه تامین اجتماعی هر دوره حداکثر طی سه ماه اول هر دوره پرداخت شود.

جبران حوادث ناشی از کار در بیمه قالی بافی

بر اساس قانون و ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی، حوادث ناشی از کار شامل حوادثی می‌شود که در ارتباط با حرفه بافندگی برای بیمه شده‌ها رخ دهد. در حقیقت حوادثی که در محل مسکونی بیمه شده و در حین انجام کار قالی بافی با دستگاه فعال رخ دهد، جزو حوادث ناشی از کار در بیمه قالیبافی محسوب خواهد شد. البته در صورتی که بیمه‌گزار در حین خرید و رفت و آمد تامین ملزومات بافندگی دچار حادثه شده و این موضوع برای سازمان بیمه احراز شود، می‌توان جزو حوادث ناشی از کار تلقی کرد.

بیمه‌گزار باید حداکثر به مدت ۳ روز اداری به یکی از شعب مرتبط مراجعه کرده و اعلام خسارت کند. بعد از اعلام خسارت کارشناس بیمه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.

بازنشستگی در بیمه قالی بافی به چه صورت است؟

بازنشستگی در بیمه قالیبافی به صورت زیر است:

  • بیمه شده زن یا مرد حداقل ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌باشند. (سن بیمه شده برای بازنشستگی از ۶۰ سال به ۵۰ سال برای مردان و از سن ۵۵ سال به ۴۵ سال برای خانم‌ها کاهش داشته‌است.(
  • بیمه شده حداقل ۳۵ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌باشد، شرط حداقل سن برای بازنشستگی حذف خواهد شد. این افراد می‌توانند با هر سنی درخواست بازنشستگی دهند.
  • زنان بیمه شده مشمول قانون کار با ۲۰ سال سابقه کار و پرداخت حق بیمه و ۴۲ سال سن با ۲۰ روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند.
  • مردان ۶۰ ساله و خانم‌های ۵۵ ساله می‌توانند با ۱۰ سال تا ۱۹ سال سابقه تقاضای بازنشستگی داشته‌باشند.  مستمری این افراد متناسب با میزان پرداخت سابقه آن‌ها محاسبه خواهد شد.
  • هنگامی ‌که بیمه‌گزار حداقل ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در کارهای سخت و زیان آور سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌باشد، می‌تواند بدون توجه به شرط سنی درخواست بازنشستگی کند.
  • هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور، یک و نیم سال محاسبه خواهد شد.

3

سن بازنشستگی برای آقایان در بیمه قالی بافی سن ۶۰ سالگی است.

خرید بیمه قالی بافی

هر فردی ممکن است که دچار بیماری، بازنشستگی و از کارافتادگی شود. برای اینکه در این شرایط حمایت مالی داشته‌باشید، بهتر است از خدمات بیمه استفاده کنید. بیمه قالی بافی یکی از بیمه نامه‌های اختیاری سازمان تامین اجتماعی است که پوشش بازنشستگی، جبران خسارت ناشی از کار و فوت را پرداخت می‌کند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به صورت مستقل و بدون کارفرما مشغول به قالی بافی هستید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از بیمه قالی بافی استفاده کنید. با استفاده از این بیمه می‌توانید، آینده‌ای بدون دغدغه و نگرانی را برای دوران بازنشستگی خود فراهم کنید.

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.