۰ نفر

کلک فست فودی ها واسه کش دار شدن پنیر پیتزا

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۴۹
کد خبر: 631480
کلک فست فودی ها واسه کش دار شدن پنیر پیتزا

همه ما می خواهیم ترفند های کش آمدن پنیر پیتزا و اینکه چکار کنیم پنیر پیتزا کش بیاید را بدانیم و از طرفی دوست داریم که پیتزا را در خانه و به روشی سالم طبخ کنیم چرا که باور داریم که هر چند پیتزای پیتزا فروشی‌ها خوشمزه‌تر است، در عوض پیتزای خانگی سالم‌تر است.

به گزارش اقتصادآنلاین، برای اینکه پیتزای خانگی ما خوشمزه‌تر شود و بیشتر به پیتزای آماده شده در فست فودها شباهت پیدا کند مهم‌ترین نکته انتخاب پنیر مناسب و کش‌دار است.

چرا که پنیر پیتزا با طعم فوق العاده و بافتی ویژه‌ای که دارد در مجاورت حرارت فر نرم و ذوب  می   شود و کش دار شدنش اشتها را برانگیخته و  میل به خوردن را دو چندان  می  ‌کند.

از زمان پیدایش پیتزا یعنی ۵۰۰ سال پیش، این غذای ایتالیایی همیشه به خاطر پنیر آن معروف بوده است.

طوری که کیفیت پیتزا را بیشتر از پنیر روی آن محک  می  زنند و هر چه لایه پنیر روی پیتزا ضخیمتر و کشدارتر باشد، پیتزا دلپذیرتر و اشتهاآورتر به نظر  می  ‌رسد.

در پیتزا از پنیرهای مختلفی استفاده  می ‌کنند که بسته به منطقه، فرهنگ و ذائقه ملل مختلف، متفاوت است پنیرهایی که از قضا اختلاف قیمت زیادی هم با هم دارند.

معروفترین پنیرها برای پیتزا، پنیرهایی مانند موتزارلا (موزارلا)، پروولون، چدار، پارمزان، گودا و نظایر آن‌ها هستند.

علت کش نیامدن پنیر پیتزا چیست؟

برای کش نیامدن پنیر پیتزا دلایل زیادی وجود دارد که مهمترین آن مربوط به فرآیند تولید آن است.

اینکه یک پنیر، خوب کش بیاید یا نه، ارتباط مستقیمی به روش تولید و مدت زمان پخت آن دارد.

در واقع اگر پروسه تولید پنیر به درستی طی شود، کیفیت آن بالا رفته و در اصطلاح بیشتر کش  می ‌آید.

شاید برایتان جالب باشد با فرآیند تهیه پنیر پیتزا آشنا شوید برای تهیه پنیر پیتزا ابتدا شیر را  می ‌جوشانند بعد مایه پنیر به آن اضافه  می ‌شود در این مرحله شیر سفت یا بسته  می ‌شود.

وقتی شیر به این مرحله رسید باید کف قابلمه حاوی شیر دلمه بسته یک ظرف پر از آب سرد قرار گیرد تا سرد شود.

یک بار دیگر باید قابلمه شیر سفت شده روی حرارت قرار گیرد و شیر دلمه بسته به دمای جوش ۱۰۰ درجه برسد، در این مرحله باید شیر مرتب و به آرامی  هم زده شود زمان قرار گرفتن شیر سفت شده روی حرارت نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه باشد در غیر این صورت پنیر پیتزا حالت کشدار خودش را از دست  می ‌دهد.

لازم به ذکر است شیری که برای تهیه پنیر پیتزا استفاده  می ‌شود حتما باید شیر کامل باشد.

پیتزا

شیری که لاکتوز آن گرفته شده یا استریلیزه و هموژنیزه باشد برای تهیه پنیر پیتزا مناسب نیست، ولی پاستوریزه بودن شیر مهم است.

پس علت اصلی که باعث  می  شود به هیچ عنوان پنیر شما کش نیاید استفاده از برندهای متفرقه، بی کیفیت و ارزان است.

روش های تضمینی برای کش آمدن پنیر پیتزا

برای اینکه پنیر پیتزای شما حسابی کش بیاید و مثل پیتزاهای بیرون شود ترفندهایی وجود دارد در این بخش روش‌هایی برای کش آمدن پنیر پیتزا پیشنهاد  می ‌شود که با به کار گیری آن‌ها پیتزایی کشدار خواهید داشت.

1-استفاده بهترین برندها

هر قدر پنیر پیتزا باکیفیت‌تر باشد بیشتر کش  می ‌آید. در واقع در صورتی که پنیر پیتزا به روش مناسب تولید شود و لخته‌های پنیر به اندازه کافی در معرض حرارت قرار بگیرند کیفیت پنیر افزایش  می ‌آید و کشدارتر  می شود.

بنابراین هنگام خرید پنیر پیتزا به مارک آن توجه کنید و پنیرهایی با برند معتبر که امتحان خود را پس داده‌اند را تهیه کنید.

اگر  می خواهید بدانید کدام پنیر پیتزا بیشتر کش  می آید و بهترین پنیر پیتزا کش دار کدام است، پیشنهاد، پنیر پیتزای مطهر است.

2-مدت زمان قرار گرفتن در فر

مراقب باشید اگر پنیر بیش از حد در معرض حرارت قرار بگیرد، خشک می‌شود و به اندازه کافی کش نمی‌آید!

بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل کشدار شدن پنیر مدت زمان قرار گرفتن آن در فر است. اینکه پنیر در چه دمایی ذوب می‌شود تاثیر مستقیم در کشدار شدن آن دارد.

علاوه بر این، پیتزا یا لازانیا را زمانی در فر قرار دهید که فر از قبل گرم شده باشد.

3-پنیر پیتزا را چطور اضافه کنیم؟

برای تهیه پیتزا همیشه ابتدا روی خمیر را با سس و پنیر بپوشانید تا مواد روی خمیر بچسبند.بعد از اینکه مواد را روی خمیر ریختید مجدد کمی پنیر روی مواد بریزید و پیتزا را داخل فر بگذارید.

۵ دقیقه آخر پیتزا را از فر خارج کنید و مجددا روی آن پنیر بریزید و داخل فر قرار دهید. این پنیری که در انتها میریزید موجب بیشتر کشدار شدن آن می‌شود.

4-پنیر پیتزای یخ زده کش نمی آید؟

هرگز از پنیر پیتزای یخ زده استفاده نکنید پنیر را چند ساعت زودتر از فریز خارج کنید تا یخ آن باز شود بعد روی پیتزا بریزید در غیر این صورت پنیر شما به هیچ وجه کش نمی‌آید.

5-مقدار مواد چه تاثیری بر پنیر پیتزا دارد؟

وقتی روی پیتزا را با ورقه‌های بزرگ کالباس یا حلقه‌های بزرگ گوجه فرنگی می‌پوشانید، حرارت کافی به پنیر نمیرسد به همین خاطر پنیر پیتزا به طور یکسان در سطح پیتزا باز نمی‌شود و به اندازه کافی کش نمی‌آید.پس برای کش آمدن بیشتر پنیر، مواد پیتزا را به قطعات کوچک تقسیم کنید و صرفاً به مقدار کم روی نان پیتزا بچینید.

بنابراین ریختن مواد کمتر=کش آمدن بهتر پنیر پیتزا !

6-کل سطح را با پنیر بپوشانید

اگر  می خواهید پنیر پیتزا کشدار شود روی نان پیتزا و لابه‌لای مواد پیتزا مقدار زیادی پنیر بریزید.

مقدار پنیر باید به اندازه‌ای باشد که روی پیتزا سفید شود. این کار موجب می‌شود مواد از خمیر پیتزا جدا نشوند و پنیر پیتزا بهتر باز شود.

قبل از پخت کامل پیتزا نیز آن را با کاتر برش بزنید و دور تا دور برش‌های پیتزا را با پنیر بپوشانید سپس برش‌های پیتزا را دوباره داخل فر قرار دهید تا پنیر اطراف برش‌های پیتزا هم به خوبی کش بیاید.

7- 2 نوع پنیر استفاده کنید

اگر برای تهیه پیتزا از ۲ نوع پنیر استفاده کنید در نهایت پیتزا کشدار‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود برای این کار وقتی پیتزا نیم پز شد یا تقریباً ۵ دقیقه قبل از پخت کامل پیتزا آن را از فر بیرون بیاورید و ترکیب دو پنیر را روی آن بریزید در این حالت پنیر حسابی کش می‌آید.

8-معجزه ای به نام "موزارلا"

این پنیر نسبت به سایر پنیر‌ها بیشتر کش می‌آید بنابرین اگر می‌خواهید پیتزای کشداری داشته باشید می‌توانید از این پنیر استفاده کنید اما به این نکته توجه داشته باشید که این پنیر عطر و طعم خاصی ندارد پس بهتر است آن را با پنیر‌های دیگری مثل پنیر گودا ترکیب کنید.

9-نکته طلایی کش دار شدن پنیر

از آن جایی که این نکته یکی از مهمترین ترفند های کش اومدن پنیر پیتزا است، حتما قبل از قرار دادن پیتزا یا لازانیا در فر، روی پنیر را با مقدار کمی آب سرد خیس کنید تا رطوبت پنیر بیشتر شود و بهتر کش بیاید.

برای مرطوب کردن پنیر، برای اینکه آب به مقدار کم روی سطح پنیر پخش شود حتما از اسپری استفاده کنید. حواستان باشد پنیر خیلی خیس نشود.

طرز تهیه پنیر پیتزای خانگی "کشدار"

برای تهیه پنیر با کیفیت برای پیتزا خانگی ابتدا شیر را با دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد به مدت نیم ساعت حرارت دهید.

جوهر لیمو را داخل کمی آب حل کرده و آن را به شیر اضافه کنید.

حدود نیم ساعت دیگر شیر را حرارت دهید.

قرص مایه پنیر را داخل ۱/۴ فنجان آب حل کنید.

قرص حل‌شده را به شیر اضافه کنید و حرارت را کم کرده، چند دقیقه هم بزنید.

حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا شیر دلمه (منعقد) شود.

حالا دلمه‌ها را با یک چاقوی تیز ببرید.

حالا سراغ پخت پنیر می‌رویم که مهم‌ترین مرحله تهیه پنیر پیتزا کش دار است. این مرحله نباید بیش از ۱۵ دقیقه طول بکشد، زیرا کیفیت و مزه پنیر از بین می‌رود.

حالا تکه‌های پنیر را داخل صافی بریزید تا آب اضافه آن خارج شود.

حالا پنیر را با دست یا یک قاشق چوبی تمیز، ورز دهید.

در همین مرحله مقدار کمی نمک نیز به پنیر اضافه کنید.

بازهم پنیر را ورز دهید.

وزر‌دادن پنیر در این مرحله باید به قدری باشد که شکل ظاهری پنیر، به صورت یک‌دست و یک تکه دربیاید.

حالا یک ظرف را پر از آب و یخ کرده و پنیر را داخل آن بیندازید.

یک ساعت فرصت دهید تا پنیر داخل ظرف آب و یخ باقی بماند.

پنیر پیتزا کش دار شما آماده است. برای حفظ کیفیت و تازگی پنیر پیتزا خانگی را داخل نایلون بپیچید و داخل یخچال یا فریزر قرار دهید.

نکاتی درباره تهیه پنیر پیتزا خانگی

شیری که برای تهیه پنیر پیتزا استفاده می‌کنید حتما باید شیر کامل باشد. شیری که لاکتوز آن گرفته‌شده یا استریلیزه و هموژنیزه باشد برای تهیه پنیر پیتزا مناسب نیست، ولی پاستوریزه بودن شیر بسیار مهم است.

قراردادن پنیر پیتزا داخل ظرف یخ باعث انسجام بیشتر پنیر می‌شود.

فاصله زمانی بین اضافه کردن مایه پنیر و جوهر لیمو به این صورت است که بعد از اضافه کردن جوهر لیمو، باید چند دقیقه شیر را هم بزنید و بعد مایه پنیر را اضافه کنید.

سعی کنید تمامی وسایلی که استفاده می‌کنید، یا شیشه‌ای باشند و یا پلاستیکی؛ از وسایل فلزی استفاده نکنید.

از آنجا که پنیر پیتزا، گران‌ترین ماده اولیه برای تهیه پیتزاست و معمولا پنیر پیتزای بازاری چربی بالایی دارد، بهتر است دست‌به‌کار شده و در منزل، پنیر پیتزا خانگی تهیه کنید تا هم یک تجربه جدید کسب کرده و هم به اقتصاد خانواده کمک کنید. امیدواریم از این آموزش استفاده لازم را ببرید.