۰ نفر

ترفند پاک کردن لکه آبمیوه از روی فرش و قالی

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۱۴
کد خبر: 631242
ترفند پاک کردن لکه آبمیوه از روی فرش و قالی

اکثر ما برای پیشگیری از لک نشدن فرش و قالی هایمان ترجیح می دهیم از انتخاب رنگ های روشن پرهیز کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، با توجه به زندگی که در این روزگار ایرانی ها دارند و مشکلات مسکن، اکثر افرادی که پیشتر توانایی خرید یا اجاره خانه های بزرگ را داشته اند حالا به منازلی کوچک نقل مکان کرده اند. حال برای آنکه بتوانیم حال و هوای خانه هایمان را تغییر و کمی آن را بزرگ تر جلوه دهیم، ترجیحمان استفاده از رنگ های روشن است به ویژه برای انتخاب فرش و قالی. اما به دلیل اینکه نگهداری در اینگونه مواقع دشوار است مجبوریم پا روی دلمان بگذاریم.

بزرگترین معضل حتی برای خانواده هایی که فرزندی ندارند لک چای و آبمیوه روی فرش است که بدون شست و شو معمولا از بین نمی روند مگر آنکه ترفندهای مقابله با آن را بلد باشیم.

در این مطلب قصد داریم شیوه هایی برای از بین بردن بک ناشی از آبمیوه ها را به شما بیاموزیم.

این نکته را برای پاک کردن هر لکه ای در نظر داشته باشید که ابتدا یک مقدار کوچک از فرش را پاک کنید ،اگر به الیاف فرش آسیب وارد نشد ،شما میتوانید بقیه فرش را پاک کنید. حذف آسان لکه های آب میوه هر لکه ای تا تازه است پاک شود ،بهتر پاک می شود. یعنی تا زمانی که لکه به عمق فرش نرسیده است کار آسانتر است. لکه هایی که در ظاهر به نظر پاک کردن انها غیر ممکن است  مانند آب انگور ،آب زغال اخته،آب گوجه فرنگی ،آب پرتقال نیز به راحتی و بدون داشتن هزینه  پاک می شود.

راهکارهایی برای چگونه پاک کردن لکه آبمیوه از روی فرش

روش های متفاوتی برای پاک کردن این لکه از روی فرش وجود دارد و ما به تعدادی از آن ها که از همه پر کاربرد تر هستند اشاره می کنیم. البته توصیه عمومی ما به شما عزیزان این است که برای پاک کردن لکه آبمیوه از روی فرش، اگر لکه تازه بود ابتدا از یک حوله یا پارچه ای استفاده کنید تا بتوانید آبمیوه های قابل جذب روی فرش را جمع کنید و برای این کار باید مراقب باشید تا لکه را پخش نکنید یا آن را به عمق بافت ها نبرید. ضمنا لازم نیست از همه روش های گفته شده استفاده کنید زیرا ممکن است برخی مواد شوینده شیمیایی به رنگ و بافت فرش شما آسیب برساند و ترجیحا از روش های ساده استفاده کنید.

  • پاک کردن لکه با استفاده از مایع ظرفشویی

یکی از سریع ترین راهها برای پاک کردن لکه آبمیوه استفاده از مایع ظرفشویی است. پس از جمع کردن آبمیوه های اضافی از روی فرش، چند قطره مایع ظرف شویی را روی لکه بریزید و با یک اسفنج روی آن ضربه بزنید(حتما ضربه بزنید و فشار یا مالش ندهید). در آخر محل لکه روی فرش را با آب سرد بشویید.

  • پاک کردن این لکه با استفاده از محلول جوش شیرین

 اگر با روش اول نتیجه نگرفتید، یک محلول درست کنید که شامل کمی جوش شیرین و دو فنجان آب سرد باشد. این محلول برای پاک کردن لکه آبمیوه از روی فرش کارساز است پس آن را روی فرش اسپری کنید و با پارچه ای لکه را از اطراف به سمت داخل مالش دهید. اگر لکه از بین نرفت چند بار این کار را تکرار کنید و در نهایت با یک اسفنج یا حوله رطوبت فرش را بگیرید.

  • پاک کردن لکه آبمیوه با استفاده از محلول های پاک کننده دیگر

در روش سوم می توانید از محلول های پاک کننده دیگری که مطمئن هستید به بافت فرش شما آسیبی نمی زند استفاده کنید. به طوریکه پارچه ای را به آن محلول آغشته کنید و روی لکه بیندازید سپس با قسمت فرو رفتگی یک قاشق روی بخش های مختلف لکه از روی پارچه فشار وارد کنید و این بار هم حرکتتان از اطراف به داخل باشد. این کار را تا از بین رفتن لکه ادامه دهید.

  • پاک کردن لکه آبمیوه با محلول سرکه

ترفند آخر این است که از محلولی استفاده کنید که شامل یک پیمانه سرکه سفید، یک پیمانه آب سرد و مقداری نمک استفاده کنید، ولی باید فورا پس از از بین رفتن لکه محلول را آبکشی کنید تا به بافت فرش شما آسیبی نرسد.

مواد لازم:

1)محلول  (این محلول برای همه انواع فرش بی خطر است.)

1-1)1قاشق چای خوری سرکه سفید + 1قاشق چای خوری مواد شوینده طبیعی +1 قسمت آب سرد

2-1)4 /1 قاشق جوش شیرین + 2 فنجان آب سرد

3-1)4/ 1قاشق چای خوری مواد شوینده ای که سفید کننده نیست + 1لیتر آب خنک

2)پارچه های سفید وتمیز

3)بطری اسپری

4)آب اکسیژنه

5) آب لیمو

6)قاشق

نحوه حذف لکه:

1-با یک پارچه تمیز کار را شروع میکنیم. تا حد ممکن آب بیشتری از لکه خارج می شود. هدف این است که لکه را از روی فرش بردارید نه اینکه ان را بر روی فرش پخش کنید.کار به این صورت است که از خارج لکه به سمت مرکز لکه حرکت میکنیم.از پخش شدن لکه جلوگیری می کند.

2-پارچه را به خوبی به محلول آغشته کنید و آن را روی لکه قرار دهید.

3-از قسمت فرو رفته قاشق استفاده کنید . به این صورت که این قسمت از قاشق را با لباس بر روی لکه پرس کنید. این کار به این صورت انجام دهید که از خارج از لکه به سمت مرکز ان حرکت کنید،بدون اینکه به الیاف فرش آسیب وارد شود.

4-هر بار از پارچه تمیز برای استفاده کنید تا دیگر لکه ای روی پارچه ظاهر نشود.

5-برای پاک کردن لکه زغال اخته از مواد پراکسید هیدروژن با پر اکسید 3درصد و سپس از آمونیاک استفاده کنید. (اگر فرش شما از جنس الیاف پشم است ، از آمونیاک استفاده نکنید. چون به الیاف فرش آسیب وارد می کند.)

6-محلول شستشو را روی فرش اسپری کنید.

7-برای پاک کردن لکه از پارچه تمیز استفاده کنید.

8- در این مرحله آب تمیز را روی فرش اسپری کنید.

9-با پارچه لکه را تمیز کنید تا پارچه دیگر رنگی نشود و از طرف دیگر تمام محلول تمیز کننده از فرش پاک شود.

10-لکه را با پارچه تمیز بپوشانید و شی سنگینی را روی ان قرار دهید.

11-اجازه بدهید چندین ساعت بگذرد تا مایع باقیمانده جذب پارچه شود.

12-در این مرحله موادی را که روی لکه گذاشته اید را از روی لکه بردارید تا این قسمت خشک شود.

13-هنگامی که فرش کاملا خشک شده است، فرش را جارو برقی بکشید.

نکات:

اگر آب گوجه فرنگی را می خواهید از روی فرش سورنا با رنگ روشن پاک کنید روی لکه آب هیدروژن پر اکسید یا آب لیمو تازه بمالید این کار کمک خواهد کرد که فرش به رنگ طبیعی باز گردد.

حتما از آب سرد برای پاک کردن لکه استفاده کنید ،زیرا آب گرم فرایند را سرعت میبخشد ودر نتیجه لکه دشوارتر پاک می شود.

از مواد شوینده که در ماشین ظرف شویی استفاده می شود برای پاک کردن لکه استفاده نکنید چون ممکن است به الیاف فرش آسیب وارد می شود.

بخارشو را برای فرشهای دست بافت استفاده نکنید چون ممکن است به الیاف فرش آسیب وارد می شود.