۰ نفر

علت استرس دانشجویان به دنبال بازگشایی دانشگاه‌ ها چیست؟

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۳۲
کد خبر: 629717
علت استرس دانشجویان به دنبال بازگشایی دانشگاه‌ ها چیست؟

مشاور تحصیلی و شغلی مرکز مشاوره جهاددانشگاهی گفت: مهارت و آشنایی نداشتن دانشجویان با شرایط موجود بازگشایی دانشگاه‌ها باعث شده است دچار اضطراب یا استرس شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،  نجمه آزادفر در برنامه گذر از واهمه به بررسی و ارائه راهکار در خصوص مشکلات تحصیلی و شغلی دانشجویان به دنبال بازگشایی دانشگاه‌ها پرداخت و اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونا، کلاس‌های آموزشی دو سال به صورت مجازی برگزار شد و اکنون به دنبال بازگشایی دانشگاه‌ها در حال گذار از یک مرحله به مرحله دیگر هستیم؛ این موضوع شکاف ایجاد می‌کند و زمانی که به وجود آمد، دانشجویان در این شکاف قرار می‌گیرند.

وی افزود: برای عبور از این گذار باید تمهیداتی داشته باشیم تا بتوانیم به سلامت از یک مرحله به مرحله دیگر وارد شویم. مهارت‌ها و آشنایی‌ با شرایط موجود از جمله تمهیداتی است که باید به کار گرفت. شاید مهارت و آشنایی نداشتن دانشجویان با شرایط موجود باعث شده است دچار اضطراب یا استرس شوند. بنابراین این مرحله گذار بیشتر استرس و یک فشاری را بر روی افراد ایجاد می‌کند.  

مشاور تحصیلی و شغلی مرکز مشاوره جهاددانشگاهی با بیان اینکه این استرس می‌تواند مثبت یا منفی باشد، تصریح کرد: استرس برای افراد به این دلیل ایجاد می‌شود که با موقعیت ناآشنا هستند و راهکار این است که از آن موقعیت ناآشنا اطلاعاتی را به دست آوریم و مهارت و توانایی خود را در مواجهه با آن افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: دانشجویان قبل از ورود به کرونا در کلاس‌های آموزشی به صورت حضوری حاضر بودند و  این تجربه‌ را داشتند اما اکنون به دلیل کرونا دو سال به کلاس‌های مجازی عادت کردند و این امر باعث استرس آن‌ها به دنبال بازگشایی دانشگاه‌ها شده است. اضطراب و استرس بیشتر از حد، فرد را با مشکل مواجه می‌کند.

آزادفر خاطرنشان کرد: اما این نکته را در نظر داشته باشیم که دوره حضوری و مجازی مزایا و معایبی دارد و اگر از این مرحله گذار آگاهی داشته باشیم و تمام جوانب مسئله را در نظر بگیریم خود به خود اضطراب و استرس کمتر می‌شود. بنابراین باید به جنبه‌های مثبت موضوع متمرکز شویم تا دچار استرس نشویم. اضطراب‌ها ممکن است برای ما مشکل ایجاد کند و باعث شود که از دیگران فاصله بگیریم و دچار افسردگی شویم.  

وی بیان کرد: زمانی که کلاس‌های مجازی شکل گرفت، یکی از مشکلات دانشجویان تعامل بود و حجم زیادی از مسائل روانی ما را شکل داد زیرا بُعد اجتماعی افراد بیشتر از بُعد فردی است. در کلاس‌های مجازی آن رابطه اجتماعی به حداقل رسید و حتی گاهی اساتید، کلاس‌ها را به صورت آفلاین برگزار می‌کردند و دانشجویان نمی‌توانستند به راحتی با استاد خود ارتباط برقرار کنند.

مشاور تحصیلی و شغلی مرکز مشاوره جهاددانشگاهی اضافه کرد: برای اینکه دانشجویان در کلاس‌های حضوری با استرس مواجه نشوند باید مجدد اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت خود را بازنویسی کنند و بدانند که چرا به دانشگاه آمدند و می‌خواهند به کجا برسند. همچنین باید ارزش‌های درس خواندن را برای خود ترسیم و سپس مسیر را برای خود طراحی کنند.

آزادفر اظهار کرد: در دوران کرونا امتحانات هم به صورت مجازی بود و دانشجویان با کمک از دیگران و حتی باز کردن کتاب به سوالات پاسخ می‌دادند و حضوری شدن کلاس‌ها ممکن است برای عده‌ای مشکل باشد اما توصیه می‌کنم که دانشجویان در کنار درس خواندن با کمک همدیگر در دروسی که مشکل دارند به رفع آن‌ها بپردازند تا در زمان امتحانات با مشکل مواجه نشوند. بنابراین دانشجویان با برنامه‌ریزی این آمادگی روانی را برای موقعیت‌های جدید خود فراهم کنند تا با استرس مواجه نشوند.