۰ نفر

تجربه موفق آفریقا در برخورد با زباله‌های الکترونیکی

۹ فروردین ۱۴۰۱، ۲۱:۵۷
کد خبر: 624064
تجربه موفق آفریقا در برخورد با زباله‌های الکترونیکی

در سال ۲۰۱۹ تولید ۵۳.۶ متریک تن زباله الکترونیکی(تجهیزات الکتریکی و وسایل برقی دور ریخته شده) در سطح جهان رکورد جدیدی ثبت کرد و این مقدار همچنان در حال افزایش است. کشورهای آفریقایی با سیاست‌ها، مقررات و قوانین راه‌های کاهش زباله‌های الکترونیکی پیشگام هستند و سایر کشورها باید تجربه آفریقا را در هنگام ایجاد یک سیستم مدیریت زباله الکترونیکی در نظر بگیرند.

به گزارش ویفروم، با رونق فناوری اطلاعات و ارتباطات تجهیزات الکتریکی و وسایل الکترونیکی دور ریخته شده یا «ضایعات الکترونیکی» افزایش یافته و رکورد ۵۳.۶ میلیون تن زباله الکترونیکی در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان ثبت شد و این آمار در حال افزایش است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تولید سالانه زباله‌های الکترونیکی تا سال ۲۰۳۰ به ۷۴.۷ میلیون تن خواهد رسید و مقابله با این چالش تلاش هماهنگ همه سازمان‌ها و افراد در سراسر زنجیره ارزش الکترونیک را نیاز دارد. تولیدکنندگان باید رویکرد جدیدی را در نظر گرفته و مسئولیت کل چرخه عمر محصول را بر عهده بگیرند.

کشورهای آفریقایی راه مقابله با زباله‌های الکترونیکی را نشان می‌دهند. تلاش ۱۳ کشور در آفریقا با توجه به نظارت جهانی زباله‌های الکترونیکی در سال ۲۰۲۰ یک سیاست، قانون و یا مقررات مربوط به زباله‌های الکترونیکی را داشتند. تلاش‌های آن‌ها می‌تواند درسی برای کشورهای دیگر در سراسر جهان باشد که به دنبال بهبود سیستم‌های مدیریت زباله الکترونیکی خود هستند.

راه‌ حل‌های بلندمدت برای مدیریت زباله‌های الکترونیکی به یک رویکرد منصفانه و اقتصادی مقرون‌ به‌ صرفه برای مسئولیت توسعه‌یافته تولیدکننده(EPR) نیاز دارد. مقررات باید شامل تعاریف روشن و قابل درک از ذی‌نفعان مختلف زباله الکترونیکی باشد تا از سردرگمی جلوگیری شود. بسیاری از کشورهای آفریقایی در مقررات خود تعاریفی را در مورد مدیریت زباله‌های الکترونیکی و EPR ارائه کرده‌اند.

در نیجریه تولیدکنندگان به پوشش هزینه‌های مدیریت زباله‌های الکترونیکی از جمله جمع‌آوری زباله، جداسازی و انتقال، تصفیه و بازیافت و دفع نهایی و همچنین کمپین‌های اطلاع‌رسانی و آگاهی عمومی و برنامه‌های آموزشی کمک می‌کنند.

ساده‌سازی اجرای سیستم‌های زباله الکترونیکی نیز کلیدی است. به عنوان مثال تجهیزات تقلبی به دلیل قطعات معیوب و عدم انطباق با استانداردهای فنی خاص از جمله موارد دیگر می‌تواند بسیار سریع‌تر به زباله‌های الکترونیکی تبدیل شود.

تجربه آفریقا در مدیریت زباله‌های الکترونیکی رویکردهای جالبی را برای همه کشورها فراهم می‌کند تا در هنگام ایجاد یک سیستم مدیریت زباله الکترونیکی در نظر بگیرند.

البته بهبود مستمر برای اطمینان از اینکه سیستم مدیریت زباله الکترونیکی می‌تواند در صورت نیاز سازگار شود، ضروری است. همچنین باید به اشتراک‌گذاری داده‌ها را میان ذی‌نفعان تشویق و کارگروه‌های ملی در زمینه زباله‌های الکترونیکی و EPR ایجاد کنند.