۰ نفر

فرزندم می گه ازم متنفره، چه کاری باید بکنم؟

۶ فروردین ۱۴۰۱، ۲۲:۲۴
کد خبر: 623322
فرزندم می گه ازم متنفره، چه کاری باید بکنم؟

ابراز تنفر به پدر و مادر در برخی از فرزندان وجود داد. والدین باید با بهترین روش برخورد با کودک آشنا شوند تا در این شرایط مناسب ترین عکس المعل را بروز دهند.

دلیل و راه حل تنفر فرزند از والدین خود

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نمناک، در وسط دعوا، فرزندتان ممکن است ادعا کند که از شما متنفر است و دیگر شما را دوست ندارد یا اینکه شما بدترین والدین دنیا هستید. این کلمات اغلب برای والدین ویران کننده است و بسیاری نمی دانند چگونه واکنش نشان دهند. برخی والدین شاید با عصبانیت یا توهین یا آزرده شدن پاسخ دهند. با این حال، در واقعیت باید درک کنید که وقتی فرزندتان می‌گوید از شما متنفر است، واقعاً منظورش این نیست.

باید بدانید که بسیاری از کودکان هنگام تعامل با والدین خود به این نوع عبارات آزاردهنده متوسل می شوند حتی شاید این کار را در جوانی انجام دهند و این نگرش در دوران نوجوانی هم نیز بسیار رایج است.

در هر صورت، هدف این است که بدانید این احساسات از کجا ناشی شده اند و راهبردهای بهتری برای مدیریت احساساتشان به آن‌ها پیشنهاد کنید.

چرا فرزندم می گوید از من متنفر است؟

وقتی کودک به والدین خود می گوید که از آنها متنفر است، واقعاً این احساس آنها نیست. این کلمات به سادگی راهی برای بیان ناامیدی، اختلاف نظر یا عصبانیت هستند. آنها معمولاً زمانی از این جمله استفاده می کنند که مجبور به اطاعت می شوند یا به دلیل رفتار بد سرزنش یا عواقبی دریافت می کنند.

اگر خود را به جای بچه ها بگذاریم، متوجه می شویم که مقابله با این نوع شرایط ناخوشایند با منابع محدودی که در اختیار دارند، کار آسانی نیست. شاید آنها فقط در حال یادگیری استفاده از کلمات هستند و هنوز نمی دانند چگونه احساسات خود را به خوبی شناسایی و حتی چگونه آنها را هدایت و به درستی ابراز کنند.

در مواجهه با این احساس ناتوانی، می خواهند خشم خود را ابراز کنند و به این بیان متوسل می شوند.همچنین آنها می دانند که با شنیدن این حرف ها والدینشان متاثر می شوند و مطمئنا اختلاف نظرشان آشکار می شود. آنها از شما متنفر نیستند و فقط می خواهند که بدانید چقدر از این موقعیت ناامید یا ناراحت هستند.

عصبانیت-کودک

بهترین برخورد با ابراز تنفر فرزند از والدینش

در این شرایط باید:

آن را شخصی نگیرید

اگر فرزندتان بگوید از شما متنفر است،حتما احساس ناراحتی زیادی می کنید. با این حال، مهم است که بدانید چرا او واکنش نشان می دهد اما،نباید این کلمات را به معنای واقعی یا شخصی تلقی کنید و به یاد داشته باشید که این به معنای ناامیدی آنهاست که راه ابزار بهتری برای آن ندارند.

احساسات خود را کنترل و تنظیم کنید

اولین واکنش در این موقعیت ممکن است پاسخ به کودک با عصبانیت، ناراحتی، فریاد زدن، تهدید یا تنبیه باشد اما، مهم است که آرامش خود را حفظ کنید.

شما بزرگ‌سالی هستید که باید خودکنترلی داشته باشید پس نفس عمیق بکشید و تا ۱۰ بشمارید و با فرزندتان همدلی کنید و در انتخاب اعمال و کلمات خود دقت داشته باشید.

بی قید و شرط عشق خود را ابراز کنید

حتی اگر فرزندتان گفت که از شما متنفر است، زمان خوبی است تا دوباره تأیید کنید که او را بدون قید و شرط دوست دارید.

بله، می دانیم که پاسخ دادن به همان کلمات نفرت انگیز آسان تر است اما، اصلا خوب نیست. از فرصت استفاده کنید و به او نشان دهید که حتی اگر بین شما اختلاف یا مشاجره ای در جریان باشد، عشق شما به آنها تغییر نمی کند.

مادر-و-پسربچه

به کودک کمک کنید تا احساس خود را بفهمد

این لحظه که کودک در بحران قرار دارد برای کار روی آموزش عاطفی او عالی است. سعی نکنید در حالی که او ناراحت است استدلال کنید، زیرا هیچ فایده ای ندارد اما، به محض اینکه آرام شد با آنها صحبت و کمک کنید تا نامی را برای احساسات خود بیان کنند.با انجام این کار، نه تنها به آنها کمک می‌کنید تا احساسات خود را شناسایی کنند، بلکه به آنچه احساس می‌کنند اعتبار می‌بخشید و باعث می‌شوید احساس کنند شنیده شده و درک می‌شوند.

جایگزین هایی برای بیان احساس ارائه دهید

برای اینکه این وضعیت ناخوشایند دوباره تکرار نشود، مهم است که ابزارهای دیگری برای مدیریت و ابراز احساسات کودک در اختیار او قرار دهید.

به یاد داشته باشید که آنها حق دارند عصبانی و ناامید شوند و مخالفت خود را ابراز کنند. هدف این است که آنها این کار را به شیوه ای مناسب و کاربردی انجام دهند.

برای کودکان کوچکتر، خط خطی کردن یا کشیدن خط روی کاغذ می تواند به کاهش عصبانیت کمک کند همچنین می توانید گوشه ای آرام در خانه ایجاد یا تکنیک های تنفس را تمرین کنید. البته بهتر است به کودکان بیاموزید که قاطعانه ارتباط برقرار کنند.

احساس خود را برای همدلی به اشتراک بگذارید

اگر فرزندتان می گوید از شما متنفر است آخرین نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که به او بگویید چه احساسی نسبت به حرف هایش دارید. با این حال، این کار نباید با لحن سرزنش آمیز یا به عنوان نوعی باج گیری عاطفی انجام شود.

برعکس، می خواهیم با آرامش و به وضوح بیان کنیم که سخنان آنها عواقبی دارد و ممکن است احساسات دیگران را جریحه دار کند.

صحبت-با-کودک

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

با به کارگیری دستورالعمل های فوق، احتمال اینکه این نوع رویدادها رخ ندهند بسیار زیاد است، زیرا کودک یاد می گیرد که احساس خود را به روش های دیگر ابراز کند. با این حال، اگر احساس می‌کنید که به‌عنوان والدین در چنین مواقعی نمی‌توانید خشم خود را کنترل کنید و واکنش بدی نشان می‌دهید، ممکن است لازم باشد به دنبال کمک حرفه ای باشید.

همچنین اگر احساس می‌کنید یک احساس منفی عمیق در پشت حرف‌های فرزندتان وجود دارد، می‌تواند چیزی فراتر از یک لحظه عصبانیت گاه به گاه باشد. وقتی فرزندتان ادعا می کند که از شما متنفر است، به یاد داشته باشید که در آن لحظه نیاز دارد که شما دو برابر او را دوست داشته باشید تا بتوانید او را درک کنید.