۰ نفر

نوروز را چطور شروع کنیم؟

۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۰۱
کد خبر: 621186
نوروز را چطور شروع کنیم؟

روانشناس خانواده گفت:زمانی که می‌گوییم نوروز یعنی قرار است اتفاقات جدید و خوبی رخ دهند؛در نتیجه باید آن را متفاوت زندگی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، علی صدرا، روانشناس خانواده در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم،گفت:زمانی که می‌گوییم نوروز یعنی قرار است اتفاقات جدید و خوبی رخ دهند. تعبیر من از زندگی این است که امروز اولین روز از مابقی عمر به حساب می‌آید؛ در نتیجه باید آن را متفاوت زندگی کرد.

وی ادامه داد: برای این کار باید از اهداف و معنای زندگی خود آغاز کنیم. در زندگی بسیاری از اهداف وجود داشته‌اند که به آن رسیدیم اما گاهی پس از دست یافتن به هدف احساس رضایت نداشتیم؛ دلیل آن این است که در برخی اهداف ما معنایی وجود نداشته است؛ در نتیجه متوجه می‌شویم معنا از داشتن هدف بسیار مهم‌تر است.

صدرا ادامه داد: دوران امروز به عنوان عصر معنا شناخته می‌شود. یکی از روش‌های معنادار کردن زندگی آن است که روزانه به کسی امید و انگیزه دهیم و متقابلا از کسی این احساسات را دریافت کنیم. حضرت علی (ع) در دعای کمیل می‌فرمایند: "ای پروردگار رحم کن به کسی که عالی‌ترین سرمایه او امید است".

این روانشناس بیان داشت: ما باید از خود بپرسیم آیا به کسی انگیزه داده‌ایم و از فرد دیگری انگیزه گرفته‌ایم؟ روایتی وجود دارد که در آن تعدادی از قورباغه را در استخر آب جوش انداختند؛ ابتدا این موجودات برای زنده ماندن دست و پا زدند اما بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۲ دقیقه تمامی این قورباغه‌ها دست از تلاش کردن برداشتند. این باعث شد تمامی آن‌ها بعد از گذشت چند دقیقه دیگر تلف شوند.

وی افزود: در آزمایش دوم گروه دیگری را از قورباغه‌ها را در آب جوش گذاشتند و روند مشابهی را طی کردند؛ با این تفاوت که پیش از مرگ آن‌ها را از استخر آب جوش بیرون آوردند و سپس بعد از مدتی آن‌ها را مجدد درون استخر آب جوش گذاشتند.

صدرا یادآور شد:نجات آنها در یک مرحله آزمایش باعث شد امید این حیوانات به نجات افزایش پیدا کند و در نتیجه مدت بیشتری زنده بمانند. مقام معظم رهبری به پنج نکته به عنوان تنگه احد نظام اشاره می‌کنند؛ اولین نکته آن است که نسل جوان را رها نکنیم. دوم آن که کسب و کار را کنار نگذاریم و به جوانان سواد مالی بیاموزیم. سومین موضوع فرهنگ و اخلاق است.

وی از خانواده به عنوان چهارمین مورد از تنگه احد نظام یاد کرد و پنجمین نکته را روحیه جهادی اعلام کردند. به گفته مقام معظم رهبری سرآغاز روحیه جهادی ایجاد امید و انگیزه است که افراد باید این احساسات را در یکدیگر ایجاد کنند.

وی متذکر شد: بر اساس گفته روانشناسان افراد برای خوب بودن حالشان باید ابتدا حال افراد دیگر را خوب کنند. با بیان احساسات و بازخوردهای زیبا می‌توان حال دیگران را بهبود بخشید؛ در نتیجه احساس بهتری به زندگی پیدا کرد. امام حسین (ع) می‌فرمایند بعد از نماز فضیلتی بهتر از ایجاد حال خوب در دل دیگران وجود ندارد.

روانشناس خانواده افزود: توصیه می‌شود انتقال حال خوب را از خانواده آغاز کرد و به یکدیگر انتقال داد. تمرینی ساده برای این کار وجود دارد و برای آن تنها کافی است که افراد در دو نوبت صبح و بعد از ظهر به مدت هر کدام پنج دقیقه سعی کنند حال خانواده و همسر خود را خوب کنند.

صدرا اضافه کرد: برای این کار کافی است سه محبت دیداری، شنیداری و لمسی انجام داد. محبت دیداری یعنی خود را آراسته کنیم و لباس زیبایی بر تن داشته باشیم. محبت شنیداری نیز تعریف کردن از خانواده و همسر است. در نهایت محبت لمسی همان گرفتن دست همسر به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: در آیه ۶۹ سوره مریم آمده اهل بهشت در دو نوبت روزی خود را برمی‌دارند اول زمانی که همچنان صبح نشده و دوم وقتی که همچنان شب کامل نشده است. مواردی که ذکر شد برای بانوان و آقایان یکسان است اما توصیه می‌شود خانم‌ها در کنار این موارد روزی پانزده ثانیه به همسر خود افتخار کنند.

این روانشناس تصریح کرد:در مقابل نیز از آقایان انتظار می‌رود که به همسر خود بگویند که هوای او را دارند. آن کسی که تا آخر زندگی با انسان همراه خواهد ماند همسر است؛ در نتیجه باید از او محافظت کرد و به او محبت ورزید. پیشنهاد می‌شود در سال آینده خوبی‌های دیگران به خصوص همسر خود را شکار کنیم و بیاموزیم.