۰ نفر

هندی ها به ممنوعیت حجاب در مدارس اعتراض کردند

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۲۱:۴۰
کد خبر: 608301
هندی ها به ممنوعیت حجاب در مدارس اعتراض کردند

ممنوعیت حجاب اسلامی در مدارس، اعتراض مسلمانان در جنوب هند را برانگیخته است و جمعیت زیادی را امروز در اعتراض به این تصمیم به خیابان‌ها کشاند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ممنوعیت حجاب اسلامی در مدارس،  خشم مسلمانان را در ایالت جنوبی «کارناتاکا» در هند برانگیخت و معترضان می‌گویند این اقدام در راستای افزایش آزار و اذیت مسلمانان در حکومت ملی گرای هند تحت نخست وزیری نارندرا مودی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران، طبق تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، صدها نفر از مردم هند امروز دوشنبه با در دست داشتن پرچم های کشورشان در حداقل دو شهر ایالت کارناتاکا در جنوب این کشور تظاهرات کردند.

ماه گذشته به دانش‌آموزان یک دبیرستان دولتی دستور داده شد که حجاب نداشته باشند؛ حکمی که به زودی به حداقل دو موسسه آموزشی دیگر در این ایالت سرایت کرد.

سمیه روشن، رییس سازمان اسلامی دختران کارناتاکا، امروز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این ماهیت تبعیض آمیز و همچنین بر خلاف حقوقی است که در قانون اساسی هند آمده است. این ممنوعیت ناقض آزادی شخصی است و حجاب، انتخاب شخصی دانش آموزان است و به کسی آسیب نمیزند.»

 این اقدامات محدودکننده ترس جامعه مسلمانان هند را افزایش داده است. اعضای اقلیت مسلمانانان هند می گویند از زمانی که دولت ناسیونالیست هندو به نخست وزیر نارندرا مودی اداره امور را در دست گرفته است، آزار و اذیت علیه آنها افزایش یافته است.

به گزارش رسانه‌های محلی هند، یکی از مدارس از آن زمان تا حدی نرمش نشان داده و به دانش آموزان دختر مسلمان خود اجازه می‌دهد با حجاب در کلاس حاضر شوند، اما به آن‌ها دستور داده است که در کلاس‌های درس دیگر و جداگانه بنشینند. دو مدرسه دیگر که ممنوعیت حجاب را اجرا کرده بودند، روز دوشنبه را تعطیل اعلام کردند.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، تجمع صد‌ها نفری افراد در اماکن مختلف را نشان می‌دهد که پرچم‌های هند را به اهتزاز در می‌آورند.

 حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا قدرت را در ایالت کارناتاکا در دست دارد. تعدادی از اعضای برجسته این حزب از منع حجاب در مدارس حمایت کرده اند اما برخی احزاب سیاسی دیگر این محدودیت را مورد انتقاد قرار داده اند.

 راهول گاندی، رییس حزب «کنگره» که در جناح مخالف قرار دارد، هفته گذشته در توییتی مدعی شده بود: «با آزاد گذاشتن حجاب که روند تحصیل دانش ‌آموزان را مختل می کند، آینده دختران هندی را خراب می کنیم.»

حال قرار است عالی ترین مرجع قضایی هند روز سه ‌شنبه دادخواست‌ ها و شکایات ارائه شده علیه ممنوعیت حجاب در مدارس را بررسی کند و سپس درباره لغو ممنوعیت ‌ها و اجازه دادن به دانش‌ آموزان محجبه برای حضور در کلاس های درس تصمیم گیری کند.