۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تغییر مهم در میزان تاثیر نمرات دبیرستان در کنکور سراسری

۱۰ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۴۸
کد خبر: 605099
تغییر مهم در میزان تاثیر نمرات دبیرستان در کنکور سراسری

کنکور ١۴٠١ بین هشت تا ١١تیر ماه برگزار خواهد شد که در این رابطه رییس سازمان سنجش دیروز جزییاتی را اعلام کرد.

اقتصاد آنلاین - سیده زهرا محمودی؛ سال‌هاست که کنکور یکی از پراسترس‌ترین اتفاقات در زندگی همه نوجوانان ایرانی است و سال‌های منتهی به کنکور احتمالا از سخت‌ترین سال‌ها برای تمام افرادی است که قصد کسب نتیجه مناسب در این آزمون را دارند.

از سویی دیگر باتوجه به اینکه برخی کنکور را ناعادلانه می‌دانند، مساله حذف کنکور و استناد به سوابق تحصیلی نیز چند سالی است که مطرح است که در چند سال اخیر نیز اقداماتی در این باره صورت گرفته و برای مثال سوابق تحصیلی نیز در کنکور اثرگذار هستند. حال ثبت نام کنکور سراسری از امروز آغاز شده و تا یکشنبه آینده ادامه دارد. زمان آزمون سراسری نیز اگر اتفاق خاصی نیفتد، بین ٨ تا ١١تبر ماه سال آینده اعلام شده است.

دیروز اما رییس سازمان سنجش جزییاتی در مورد کنکور سال آینده عنوان کرد. وی در این باره گفت: اثر سوابق تحصیلی یکی از تغییرات کنکور امسال با سال گذشته است که از ٣٠درصد به ۴٠درصد افزایش یافته؛ البته باید بدانید این تاثیر مثبت است. یعنی بین نمره کنکور و نمره معدل، نمره‌ای اثر دارد که بیشتر باشد و این تاثیر مثبت در سال‌های آتی نیز افزایش خواهد داشت.

افزایش تاثیر مثبت کنکور می‌تواند نویدی باشد بر حذف کابوس بسیاری از دانش‌آموزان و اثر سوابق تحصیلی در قبولی دانشگاه را افزایش دهد؛ البته اگر همانطور که اعلام شد، افزایش تاثیر مثبت ادامه داشته باشد و در نهایت هم به حذف کنکور ختم شود. 

البته رییس سازمان سنجش در این میان به کنکور الکترونیکی هم اشاره داشت که جای بحث بسیار باقی گذشته؛  در صحبت‌های او عنوان شده که کنکور از سال ١۴٠٣ الکترونیکی خواهد شد. هنوز جزییات دقیقی از این تصمیم اعلام نشده و مشخص نیست منظور از آزمون الکترونیکی چیست؟

چرا که قاعدتا در ظاهر امر چنین به نظر می رسد که با الکترونیکی شدن کنکور احتمال تقلب به شدت افزایش می‌یابد و هنوز مشخص نشده برای کاهش احتمال تقلب در کنکور چه تصمیمی اتخاذ شده است.

حالا باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی جزییاتی جدید در مورد الکترونیکی شدن کنکور منتشر خواهد شد یا خیر.