۰ نفر

رییس سازمان سنجش آموزش تشریح کرد؛

جدیدترین تغییرات کنکور سراسری سال ۱۴۰۱

۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۳۷
کد خبر: 604861
جدیدترین تغییرات کنکور سراسری سال ۱۴۰۱

معاون وزیر و رییس سازمان سنجش آموزش کشور از تغییر دفترچه سوالات و پاسخنامه‌های کنکور ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: سوالات کنکور ۱۴۰۱ به صورت محتوایی خواهد بود و شکل دفترچه سوالات و پاسخنامه‌ها در راستای ارتقای سه برابری امنیت آزمون تغییر می‌یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  عبدالرسول پورعباس روز شنبه در نشست خبری با محوریت شرایط و ضوابط و نحوه برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: ارتقای امنیت دفترچه و پاسخنامه ها به این شکل است که یک دفترچه عمومی و ۲ دفترچه تخصصی به همراه یک پاسخنامه عمومی و ۲ پاسخنامه تخصصی در اختیار داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، در مسیری حرکت می کنیم که این مسیر روشن و شفاف است و قصدمان این است که کنکور را طوری برگزار کنیم تا کمترین استرس به داوطلبان وارد شود.

پورعباس با بیان اینکه تغییرات کنکور ۱۴۰۱ مبتنی بر دو قانون مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی اعمال می شود، افزود: در آزمون سراسری ۱۴۰۱ اول بحث اعمال تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی و سپس تغییر سوالات آزمون از حالت کلیشه‌ای به محتوایی در چارچوب کتب درسی را شاهد خواهیم بود.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در این آزمون توضیح داد: تاثیر ۴۰ درصدی به صورت تاثیر مثبت در کنکور ۱۴۰۱ اعمال می شود.

پورعباس همچنین گفت: در سه سال آینده آزمون ها به صورت تمام هوشمند و الکترونیک طراحی می شوند. این آزمون های هوشمند در جهت حفظ امنیت، ایجاد آرامش، روحیه بخشی و کاهش استرس داوطلبان کنکور طراحی می شود.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه از همین حالا مواردی از تقلب و دروغ درباره کنکور از سوی این سازمان شناسایی شده است، گفت: گروه امنیت آزمون ‌ها از هم اکنون کار خود را شروع کرده است و ارتقای امنیت دفترچه ها و پاسخنامه ها تا سه برابر در همین راستا انجام می شود. 

وی با انتقاد از شکل پاسخنامه کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: پاسخنامه سال ۱۴۰۰ باعث استرس می شد، پاسخنامه ها در کنکور ۱۴۰۱ تغییر می‌کند. پاسخنامه قبلی چهار ساعت دست داوطلبان آزمون بود، پاسخنامه جدید ۷۰ تا ۸۰ دقیقه دست داوطلبان خواهد بود که این باعث امنیت آزمون و کاهش استرس خواهد شد.

پورعباس با اشاره به تغییر سوالات کنکور نیز افزود: در این خصوص نیز سوالات به صورت چهار گزینه ای، هم گزینه‌ای، سوالات پاسخ کوتاه، سوالات پاسخ بسته و سوالات تشریحی طراحی خواهد شد؛ در زمان حاضر کنکور یک مسابقه ‌ای است که با روح و روان افراد بازی می‌کند.

نتایج تا قبل از مهر ماه اعلام می‌شود

پورعباس افزود: نتایج آزمون امسال را تا قبل از مهرماه اعلام می‌کنیم. امیدواریم به نقطه ای برسیم هر دفترچه شامل یک سوال و هر پاسخنامه مربوط به یک سوال باشد تا اینگونه امنیت آزمون تضمین شود.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره برگزاری آزمون ۲ بار درسال نیز گفت: قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری حداقل ۲ بار آزمون را مصوب کرده است، در آزمون هوشمند محدودیتی وجود ندارد، هر ماه یک آزمون برگزار خواهیم کرد ولی هر داوطلب ۲ بار در سال می‌تواند شرکت کند.

اصلاح سهمیه‌های کنکور در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی درباره اصلاح سهمیه‌ها نیز اظهار داشت: اصلاح سهمیه های کنکور در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد که در بررسی آن نمایندگان سازمان سنجش هم حضور خواهند داشت که با توافق با نمایندگان مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را بررسی خواهد کرد، هم‌اکنون تعدد زیادی در سهمیه‌ها وجود دارد که کار اجرا را سخت کرده که باید اصلاح شود. 

پورعباس درباره حذف کنکور نیز توضیح داد و گفت: دیگر کنکور به شکل قبل نداریم. از سال ۱۴۰۲، سهم سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد می‌رسد و ۴۰ درصد آزمون خواهد بود.

طراحی سوالات کنکور با سامانه هوشمند از سال ۱۴۰۳

معاون وزیر علوم در مورد طراحی سوالات کنکور نیز اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده در دوره جدید استادان و معلمان کل کشور می‌توانند طراح سؤالات کنکور باشند.

وی اعلام کرد: در این راستا سامانه هوشمندی طراحی شده که در اختیار آنان قرار می‌گیرد تا آنان بر اساس استانداردهایی که در اختیارشان قرار می‌دهیم، سوال ها را طراحی و ارسال کنند تا این سوال ها پس از ممیزی در دسته‌های خیلی آسان تا خیلی سخت رتبه بندی شوند و در سامانه قرار بگیرند.

پورعباس گفت: در طراحی سوالات کنکور داشبوردی در اختیار هر فرد می‌گذاریم. هیات ممیزی سوال خواهیم داشت، سوال ها درجه بندی و کدبندی می شوند اینگونه مخزن سوالات پربار باقی می‌ماند، هوشمندی سامانه اینگونه است که طراحی سوال و نوع پاسخ تا سال ۱۴۰۳ تغییر می‌کند.

۲۷۰۰ نفر دارای آزمون شبهه‌دار/ ۱۰۰۰ نفر تبرئه شدند

رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف متخلفان کنکور و افراد دارای آزمون شبهه‌دار اظهار داشت: ابتدا مطرح شد که تعداد افراد شبهه‌دار ۸۵۰ نفر هستند، بعد اعلام شد که ۱۲۰۰ نفر هستند و در ادامه تا ۲۷۰۰ نفر پیش رفت. البته این مساله در نتیجه بی تدبیری سازمان سنجش و دستگاه‌های نظارتی بود. البته این تعداد مربوط به سال‌های ۹۷ تا ۹۹ و همچنین ۶۰۰ نفر برای آزمون سال ۱۴۰۰ بوده اند.

پورعباس گفت: در بررسی های اولیه هزار نفر تبرئه شدند و بررسی ها همچنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تامین امنیت امتحانات نهایی مدارس و تدابیر اندیشیده شده در این زمینه گفت: در خصوص سوال شما ما صبح امروز با وزیر آموزش و پرورش یک جلسه داشتیم و با هم مقدمات انجام یک کار مشترک را بررسی کردیم و قرار شد یک نرم افزار مشترک طراحی شود تا آزمون ها هوشمند برگزار شود و اگر آزمون ها هوشمند برگزار شوند، بحث تقلب وجود نخواهد داشت.

پورعباس در ادامه این نشست خبری با بیان این‌که کنکور از سال ۱۴۰۲ به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود، اعلام کرد: اگرچه تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۱ شروع شده است اما تغییرات اساسی و عمده آن از سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اعمال خواهد شد و تصمیم داریم کنکور در این سال‌ها به صورت تمام الکترونیکی برگزار شود.