۰ نفر

از حذف کنکور چه خبر؟

۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۰۱
کد خبر: 602475
از حذف کنکور چه خبر؟

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات برگزاری کنکور ۱۴۰۲ با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: این مصوبه با آیین‌نامه اجرایی فعلا فاصله دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، خسرو ساکی در برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه با موضوع «بایدها و نبایدهای کنکور ۱۴۰۲» درباره دانش آموزانی که در سنوات گذشته یا در یک سال تحصیلی معدل پایینی کسب کرده‌اند، اظهار داشت: در شرایط کنونی، ترمیم معدل نداریم و مصوبه کنونی ترمیم نمره است.

وی افزود: اگر دانش‌آموزی در یکی از دروس تخصصی یا عمومی به عنوان سابقه تحصیلی نمره پایینی کسب کند، می‌تواند مجددا در آزمون آن درس شرکت کند و نمره جدید دانش‌آموز در صورتی که بالاتر از نمره قبلی او باشد برای سازمان سنجش ارسال و نمره جدید مبنا قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش گفت: سوالات دارای تکنیک‌های هم ترازسازی هستند که در حین طراحی سوال و تحلیل نتایج قرار گرفته و توسط متخصصان فن صورت می‌گیرد.

عدالت آموزشی در همه نقاط کشور نداریم

ساکی معتقد است که برابری و عدالت در کیفیت آموزش در اقصی نقاط کشور وجود ندارد و این شرایط برای امتحانات نهایی و کنکور سراسری بدین شکل است. در کنکور سراسری با اعمال ضریب مناطق محروم این نابرابری را جبران و هم‌تراز کردند. باید همان روش را برای پذیریش در رابطه با معدل دانش‌آموزان نیز اعمال کنند و به مناطق محروم ضریبی اختصاص دهند تا نابرابری در ارائه خدمات، به نحوی به فرصت‌ها نزدیک شود.

وی افزود: امتحانات در سراسر کشور طبق شیوه‌نامه مدون و استانداردی انجام می‌گیرد و جزو اموری است که سلیقه‌ای نیست، به موقعیت بستگی ندارد و باید ستاد امتحانات استان به فراهم‌سازی شرایط بپردازد که تا حدود زیادی شرایط یکسانی برای برگزاری اعمال می‌شود.

تغییر روش تصحیح سوالات تشریحی در امتحانات

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش بیان کرد: فرایند تصحیح سوالات تشریحی الکترونیکی جایگزین تصحیح فعلی خواهد شد و برگه سوال دانش‌آموز هنگامی که تحویل منشی جلسه می شود، اسکن و از حالت فیزیکی تبدیل به سند الکترونیک می‌شود که این سند قابلیت زدن سربرگ، برش سوالی و توزیع کشوری دارد و به جای اینکه یک برگ امتحانی را یک مصحح تصحیح کند، که شرایط روحی و خستگی بر او تاثیرگذار باشد، هر سوال برای یک مصحح برای تصحیح ارسال می‌شود.

ساکی گفت: از اهداف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور، توجه بیشتر به ساحت‌های شش‌گانه تربیت از جمله افزایش نقش تربیتی مربیان، یادگیری مستمر و پیوسته و عمیق شدن یادگیری در سوالات تشریحی است که به زعم اکثر صاحب‌نظران حوزه سنجش بیشتر از سوالات چهار گزینه‌ای باعث افزایش توانایی استدلال و تحلیل دانش‌آموزان می‌شود.

تکنیک حل سوال، جای تحلیل را گرفته است

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی در سوالات چهار گزینه‌ای چه در کلاس‌های کنکور و کتاب‌های تست‌زنی سرعت و تکنیک جای تحلیل و استدلال و بحران را گرفته است؛ همچنین به چالش آسیب‌های روانی ناشی از آزمون که در چند ساعت کاری باید دقت کرد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش یادآور شد: کتب درسی نقشه علمی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی است که باید مبنا قرار گیرد و در این صورت باید به آن توجه شود در غیر اینصورت باید از کتب دیگر از سایر مولفین استفاده کرد.

ساکی اذعان کرد: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به ۷۰ درصد دانش‌آموزان معدل بالای سال جاری همان دانش‌آموزان رتبه‌های ۳ هزار هستند و ۳۰ درصد آن برای سال‌های گذشته است که به پشت کنکوری تبدیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خوشبین هستم، گفت: این مصوبه با آیین‌نامه اجرایی فاصله وجود دارد و تا ابلاغ آن باید منتظر بود.

در آزمون تشریحی امکان تقلب کاهش می‌یابد

در ادامه موسوی مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور مبتنی بر ذی‌نفعان و صاحب‌نظران امر است.

وی درباره مصوبه حذف دروس عمومی از کنکور گفت: بدین روش از کلاس‌های آموزشی برای دروس عمومی و خرید کتاب‌های مختص دروس عمومی و هزینه‌هایی که برای آزمون‌های آزمایشی صورت می‌گرفت، کاسته می‌شود.

مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: حدودا ۷۹ درصد دانشجویان دانشگاه شریف با رتبه زیر ۳ هزار نفر فقط از سه دهک بالای جامعه هستند.

در امتحانات فعلی تقلب صورت می‌گیرد

موسوی با بیان اینکه در آزمون تشریحی امکان تقلب کاهش می‌یابد، افزود: اینکه در آزمون نهایی فعلی تقلب صورت می‌گیرد یا خیر؛ پاسخ مثبت است، همان طور که در کنکور وجود دارد و فرآیند تقلب در آزمون‌های تستی بسیار بالاتر از آزمون‌های تشریحی است و می‌بایست امنیت آزمون افزایش یابد.

وی عنوان کرد: اگر در سال ۱۴۰۱ سوالات مبتنی بر استانداردها، استاندارد نشوند و امنیت آزمون افزایش پیدا نکند، نباید در سال ۱۴۰۲ اجرایی شود و در صورت اجرا عملا خانواده اعتماد نخواهد کرد.

موسوی افزود: در شورای انقلاب فرهنگی تمام تلاش ما بر این بود که نخست آزمون‌های استاندارد برگزار شود و سعی بر آن داریم که آزمون از حالت تست محور خارج شده و تشریحی شوند.