۰ نفر

۵ داستانی که در آن کودکان به طرز شگفت انگیزی، متفاوت از والدین خود به دنیا آمدند

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۵۹
کد خبر: 596358
۵ داستانی که در آن کودکان به طرز شگفت انگیزی، متفاوت از والدین خود به دنیا آمدند

در حالی که ظاهر بچه‌ها پس از تولد یکی از نشانه‌های بارز ژنتیک است، اما همه چیز به ژنتیک بر نمی‌گردد. به عنوان مثال، ۲ والدین سیاهپوست می‌توانند یک نوزاد سفید پوست به دنیا بیاورند، هر چقدر هم که این شانس کم باشد.

 همچنین، یک بچه می‌تواند با چشمان آبی روشن به دنیا بیاید در حالی که هیچ یک از والدین آن‌ها این ویژگی را ندارند. نکته اصلی این است که هر چیزی ممکن است و علم برای هر چیزی توضیحی دارد. ما در مجله خبری-سبک زندگی نگار تعدادی از این داستان‌های واقعا تماشایی را خواندیم و می‌خواهیم آن‌ها را برای شما مطرح کنیم.

۱. اشتیاقی غیر منتظره

11

وقتی پاتینس چاندو از زیمبابوه و شوهر سفید پوست آلمانی اش از نوزادی با سر قرمز و چشم آبی استقبال کردند، بسیار شگفت زده شدند. پاتینس فکر می‌کرد که پوست دختر بچه اش با گذشت زمان تیره می‌شود، اما این اتفاق نیفتاد. پزشکانی که وظیفه درمان نوزاد را برای هر گونه بیماری پوستی احتمالی برعهده داشتند، معتقد بودند که او کاملاً سالم است؛ و حتی با وجود اینکه هیچ یک از اجداد مادر، سفید پوست نبودند، دانشمندان بر این باورند که نوزاد بیشتر شبیه پدرش است تا مادرش.

در نمونه‌ی دیگر، مادری دو رگه و همسر سفید پوستش، نوزادی با سر قرمز به دنیا آوردند. نوزاد پوست سفید کم رنگ، چشمان آبی و مو‌های قرمز داشت. تنها شباهت با پدرش چشمان آبی بود، اما به غیر از این، حتی پدر موهایش تیره بود. پس از انجام برخی تحقیقات توسط والدین در اجدادشان، آن‌ها متوجه شدند که هر دو حامل ژن مو‌های قرمز هستند.

۲. رنگ پوست

در سال ۲۰۱۰، یک زوج نیجریه‌ای از یک کودک سفید پوست با مو‌های بلوند و چشمان آبی استقبال کردند. هر دوی آن‌ها از این موضوع شگفت زده شدند، زیرا کودک آلبینو (فاقد رنگدانه) نبود. این زوج می‌گویند که هیچ یک از اجدادشان که سفیدی داشته باشد را نمی‌شناسند، اما دانشمندان مطالعات علمی شان بر این باورند که احتمالاً چنین است. نوزاد ممکن است ژن‌های مادربزرگش را که رنگ پوست روشن تری دارد گرفته باشد.

همچنین، در سال ۲۰۰۸ یک زوج دورگه از آلمان دوقلو‌هایی را به دنیا آوردند که یکی سیاه‌پوست و دیگری سفیدپوست بود. به نظر می‌رسد این ناهنجاری کمی رایج‌تر باشد.

۳. رنگ چشم

12

زوجی از کالیفرنیا ۳ فرزند دارند که یکی از آن‌ها چشمان قهوه‌ای تیره، یکی سبز و دیگری آبی دارد. هر دوی والدین چشمان قهوه‌ای دارند، اما خواهر زن چشم‌های سبزی دارد که وجود رنگ سبز را در چشمان یکی از فرزندان توجیه میکند. با این حال، هیچ کس از نزدیکان آن‌ها چشم آبی ندارد و دانشمندان توضیحی برای آن دارند. آن‌ها می‌گویند که شخصی از اجداد آنها، دقیقا صد‌ها سال پیش، چشمان آبی داشته و این ژن در نهایت به نسل آینده منتقل شده است.

۴. قد

13

آستین چلن ۳ فرزند دارد که بزرگترین آن‌ها اویسین است که در ۱۳ سالگی از پدرش بلندتر بود. قد آستین ۵ فوت و ۹ اینچ (حدود ۱۷۵ سانتی متر) است وقد اویسین تا این سن ۶ فوت و ۲ اینچ (۱۸۵ سانتی متر) است و او ممکن است در آینده حتی بلندتر هم شود. در حالی که پدر قدکوتاه از اینکه کوتاه‌تر از پسرش است احساس بدی نمی‌کند، اما برایش کمی عجیب است که باید پسرش را خم کند تا پیشانی او را ببوسد. اویسین احتمالاً قدش را از مادرش ارث گرفته است که همه قد بلندی دارند و او معمولاً به آن‌ها رفته است.

ذکر این نکته ضروری است که اگرچه ژن‌ها مهم هستند، اما تنها دلیل بلندتر شدن قد کودکان از والدینشان نیستند. تغذیه، جنسیت و عوامل هورمونی نقش مهمی در روند رشد دارند. همچنین، اختلالات دیگری مانند آکندروپلازی (کوتوله‌گی) وجود دارد که می‌تواند از بلندتر شدن فرد جلوگیری کند.

۵. چال زنخدان

14

زنخدان‌ها توسط یک عضله زیگوماتیکوس ماژور دوشکافه یا دوتایی (که روی گونه‌ها قرار دارد) یا توسط چربی ایجاد می‌شوند، چیزی که در نوزادان بسیار رایج است. کریستی زلایا تنها با یک زنخدان (گودی) روی گونه خود به دنیا آمد، در حالی که اکثریت در خانواده پدرش یک چال روی چانه دارند. زن دیگری به نام علیشاه داون بر روی هر دو گونه خود چال دارد، اما هیچ یک از والدین او این ویژگی را ندارند.

نکته پایانی

آن صفات ژنتیکی که مادران و پدران بیشتر در آن دخیل هستند:

 بروز دادن الگو‌ها و عادات خواب توسط فرزندان تحت تاثیر صفات مادر است. یک مطالعه نشان داد که طول مدت و کیفیت خواب، تعداد دفعاتی که کودک از خواب بیدار می‌شود و سرعت به خواب رفتن آن‌ها تحت تاثیر ژنتیک مادرشان است. البته محیط خواب نقش بسیار مهمی دارد، اما ژنتیک نیز عامل مهمی است.

• پدران بر اساس خانواده هایشان بر جنسیت فرزندشان تأثیر می‌گذارند. یک مطالعه نشان داد که اگر مردی در شجره خانوادگی خود تعداد زیادی برادر داشته باشد، به احتمال زیاد پسر خواهد داشت؛ و مردان بسته به اینکه گامت آن‌ها حامل کروموزوم Y یا X هستند، جنسیت نوزادان خود را تعیین می‌کنند. X مادر در کنار کروموزوم X پدر دختر یا آن در کنار Y پدر، پسر به دنیا می‌آورد.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است .