۰ نفر

جراحان باهوش تر هستند؟

۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱:۴۶
کد خبر: 590331
جراحان باهوش تر هستند؟

بررسی جدید پژوهشگران انگلیسی نشان می‌دهد که مهندسان حوزه هوافضا و جراحان مغز و اعصاب، لزوما باهوش‌تر از دیگران نیستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، گروهی از پژوهشگران انگلیسی تلاش کرده‌اند تا بدانند که آیا جملات "این کار که علم موشکی نیست" و "این کار که جراحی مغز نیست" موجه هستند یا خیر.

پژوهش آن‌ها با مقایسه هوش ۳۲۹ مهندس هوافضا، ۷۲ جراح مغز و اعصاب و ۱۸۲۵۷ نفر از سایر مردم نشان داد افرادی که در این حرفه‌ها فعالیت می‌کنند، لزوما باهوش‌تر از بقیه ما نیستند.

به گفته پژوهشگران این پروژه، "این کار که علم موشکی نیست" و "این کار که جراحی مغز نیست" جملات رایجی هستند که مفاهیم یا کار‌هایی را توصیف می‌کنند که به راحتی قابل درک کردن یا انجام دادن هستند. اگرچه برخی از بحث‌های عمومی در مورد این که کدام کار دشوارتر است، وجود دارند، اما به نظر می‌رسد که این دو عبارت مورد بررسی دقیق علمی قرار نگرفته‌اند.

پژوهشگران در این پروژه، از آزمایش‌های آنلاین برای اندازه‌گیری جنبه‌های گوناگون شناخت از جمله حافظه، توجه و سرعت حل مسئله استفاده کردند. اگرچه شرکت‌کنندگان از بسیاری جهات همسان بودند، اما پژوهشگران دریافتند که مهندسان هوافضا، مهارت ذهنی بهتری را نشان می‌دهند در حالی که جراحان مغز و اعصاب، قدرت بهتری در حل کردن مسئله دارند. جراحان مغز و اعصاب در مقایسه با سایر شرکت‌کنندگان توانستند مسائل را سریع‌تر حل کنند، اما یادآوری حافظه آهسته‌تری داشتند. مهندسان هوافضا تفاوت قابل توجهی در این زمینه نشان ندادند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که امکان دارد هم جراحان مغز و اعصاب و هم مهندسان هوافضا ضرورتا برتری نداشته باشند و شاید به کار بردن جمله "این کار مثل پیاده‌روی کردن در پارک است" یا جمله دیگری که به یک شغل مرتبط نیست، مناسب‌تر باشد. همچنین، مشاغل دیگر نیز می‌توانند شایستگی این برتری را داشته باشند و در آینده باید به تعیین کردن شایسته‌ترین گروه پرداخت.

این پژوهش، در مجله "The BMJ" به چاپ رسید.