۰ نفر

چند نفر بدون کنکور به دانشگاه می روند؟

۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۲
کد خبر: 588108
چند نفر بدون کنکور به دانشگاه می روند؟

بیش از ۲۰ هزار نفر در مرحله پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی نوبت بهمن ماه سال ۱۴۰۰ دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ثبت نام و انتخاب رشته کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، براساس مصوبات بیست و هفتمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۰ مقرر شد برای ظرفیت‌های خالی مانده رشته‌محل‌هایی که در مرحله پذیرش با سوابق تحصیلی سراسری سال ۱۴۰۰ تکمیل نشده، پذیرش براساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) برای نوبت بهمن ماه صورت گیرد.

متقاضیان ثبت‌نام و انتخاب رشته برای شرکت در این مرحله می‌توانند از یکشنبه ۱۴ آذر آغاز شده است و فرصت ثبت نام تا روز شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ادامه دارد. تاکنون تعداد ۲۰ هزار و ۸۶۸ نفر در این مرحله نسبت به انتخاب رشته و ثبت نام اقدام کرده اند.

دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته پذیرش دانشجو با سوابق تحصیلی سراسری سال ۱۴۰۰ همزمان با شروع ثبت نام از یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ در سایت سازمان سنجش منتشر شده است.

هزینه کارت اعتباری ثبت‌نام و انتخاب رشته به مبلغ ۵۴۰ هزار ریال است که باید با استفاده از کارت های بانکی متصل به شبکه شتاب از سامانه خرید کارت اعتباری سازمان سنجش خریداری شود.

اخذ دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، دارا بودن مدرک پیش‌دانشگاهی و یا اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ و یا دارا بودن دیپلم نظام قدیم و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی و حرفه ای برای متقاضیان الزامی است.

دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای و کاردانش نظام قدیم هنرستان که فاقد مدرک پیش دانشگاهی و یا مدرک کاردانی هستند حق ثبت نام و شرکت در این مرحله را ندارند و در صورت ثبت نام و انتخاب رشته بعنوان متخلف شناخته شده و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.

نظر به اینکه گزینش دانشجو در این مرحله بر اساس سوابق تحصیل (معدل کتبی دیپلم)، صورت خواهد گرفت؛ لذا متقاضیان (دیپلمه های نظام آموزشی ۳-۳-۶ ، نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی، نظام قدیم چهارساله دبیرستان و همچنین دیپلمه های فنی و حرفه ای و کاردانش نظام قدیم هنرستان که دارای مدرک پیش دانشگاهی و یا کاردانی هستند) باید معدل کل و یا معدل کتبی خود را بصورت صحیح در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی درج کنند.

متقاضیان توجه داشته باشند در صورت مغایرت معدل کل و یا معدل کتبی واقعی با معدل کل و یا معدل کتبی اعلام شده در تقاضانامه ثبت نامی، از ثبت نام پذیرفته شدگان ممانعت بعمل آمده و قبولی آنها لغو می شود.

تذکر: متقاضیان دیپلم فنی و حرفه ای و یا کاردانش نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ و دیپلمه های فنی و حرفه ای و کاردانش نظام قدیم هنرستان که دارای مدرک پیش دانشگاهی و یا کاردانی هستند و فاقد معدل کتبی دیپلم هستند، باید معدل کل دیپلم متوسطه خود را عیناً در بند ۱۶ تقاضانامه اینترنتی ثبت نام درج کنند.

 پذیرش در رشته‌های بدون آزمون سال ۱۴۰۰ پیش از این در فرصت زمانی شهریورماه ۱۴۰۰ همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری انجام شد و تعداد ۱۱۱ هزار و ۸۷۵ نفر متقاضی تحصیل در رشته‌های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی با معدل کتبی یا کل دیپلم در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شده بودند.

این در حالی بود که میزان ظرفیت پذیرش با سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۲۹ هزار و ۵۰ نفر اعلام شده بود.