۰ نفر

انواع بلبرینگ ها و مشخصات آن ها

۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۴۵
کد خبر: 581402
 انواع بلبرینگ ها و مشخصات آن ها

این روزها گسترش صنایع و به دنبال آن افزایش نیاز به بلبرینگ سبب شده تا بلبرینگ های متنوعی ساخته شود و روانه بازار گردند. کاربرد این قطعات در بخش های صنعتی به حدی زیاد است که اگر آنها وجود نداشته باشند کار فلج می شود!

این یاتاقان ها برای چرخاندن اجسام سنگین و همچنین کاهش اصطکاک کاربرد دارند و از این رو مهمترین قطعات به کار رفته در بسیاری از دستگاه ها می باشند. در حقیقت بلبرینگ ها برای سالم نگه داشتن اجزایی هستند که می چرخند و عدم استفاده از آن ها باعث بروز خرابی در آن دستگاه می گردد.

انواع بلبرینگ

به طورکلی تقسیم بندی بلبرینگ ها از روی طراحی و نوع کاربرد آن ها می باشد که در 4 دسته اصلی زیر وجود دارند و ما در اینجا درباره هر یک از آن ها صحبت می کنیم.

1-بلبرینگ تماس زاویه ای

2-بلبرینگ شیار عمیق

3- بلبرینگ خود تنظیم

4-  بلبرینگ کف گرد

1-بلبرینگ تماس زاویه­ای

در این نوع از بلبرینگ بین فرول و توپ یک زاویه تماس وجود دارد که زوایای استانداردی برای آن تعریف شده است. از جمله این زوایا می توان به 30،15 و40 درجه اشاره کرد. برای چرخش با سرعت بالا به زاویه تماس کوچکتر نیاز است و همچنین هر چه زاویه تماس بزرگتر باشد ظرفیت بار محوری بزرگتر است.

انواع بلبرینگ های تماس زاویه­ای:

بلبرینگ های تماس زاویه­ای در سه دسته زیر قرار می گیرند:

الف) بلبرینگ تماس زاویه­ای یک ردیفه

بلبرینگ های تک ردیفه، قادر به تحمل بار شعاعی و بار محوری به صورت یک طرفه هستند و نحوه نصب این نوع بلبرینگ ها به طور معمول به صورت دوتایی می باشد. این نوع بلبرینگ ها هم خود به دو دسته از نظر پسوند تقسیم می شوند که در دسته ی اول نصب آن به صورت تکی می باشد و بدون پسوند است و دسته دوم با پسوند CB می باشد. از نظر کاربرد و مواردی که می توان از این نوع بلبرینگ استفاده کرد می توان به دوک ماشین ابزار، موتور فرکانس بالا، توربین گاز، جداکننده گریز از مرکز، چرخ جلوی ماشین کوچک، شفت پینیون دیفرانسیل و.. اشاره نمود.

ب) بلبرینگ تماس زاویه­ای دو ردیفه

این نوع از بلبرینگ ها را با نام های کنس و کنی کاپ ویا دوبل نیز می شناسند. این نوع بلبرینگ ها به صورت پشت به پشت طراحی می شوند و دارای عرض کمتری هستند و بار قابل تحمل در این بلبرینگ ها، شعاعی و محوری از هر دو جهت است.

کاربرد این محصولات بیشتر در پمپ روغن، روت دمنده، کمپرسور هوا، انواع گیربکس، پمپ تزریق سوخت، ماشین آلات و... می باشد.

ج) بلبرینگ تماس زاویه­ای با چهار نقطه تماس (بلبرینگ 7 هزاری)

این نوع از بلبرینگ می تواند بار شعاعی و بار محوری دو طرفه را تحمل کند. یک یاتاقان می تواند یاطاقان توپی زاویه ای از ترکیب جلو یا ترکیب پشت باشد. این نوع یاتاقان می تواند یکی از زوایای تماس را هنگامی که تحت بارهای محوری در هر جهت قرار می گیرد تشکیل دهد، بنابراین فرول و توپ همیشه در دو طرف خط تماس با نقطه سه قطبی تماس دارند.

- کاربردهای اصلی بلبرینگ تماس چهار نقطه ای

کاربردهای اصلی این قطعه موتورهای جت Alrcraft، توربین های گازی و... است.

2-بلبرینگ شیار عمیق

از نظر ساختاری، هر حلقه از بلبرینگ شیار عمیق دارای یک راهروی شیار شکل پیوسته با سطح مقطع تقریباً یک سوم محیط استوای توپ است. بلبرینگ های شیار عمیق عمدتاً برای تحمل بارهای شعاعی استفاده می شوند و همچنین می توانند بارهای محوری خاصی را تحمل کنند. هنگامی که فاصله شعاعی یاتاقان افزایش می یابد، دارای خواص یک بلبرینگ تماس زاویه ای است و می تواند بارهای محوری را که در دو جهت متناوب می شوند تحمل کند. در مقایسه با انواع دیگر یاتاقان های هم اندازه، این نوع بلبرینگ دارای ضریب اصطکاک کوچک، سرعت محدود کننده و دقت بالایی است. بلبرینگ های شیار عمیق به چهار دسته کلی زیر تقسیم می شوند:

الف) بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه

ب) بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه

ج) بلبرینگ شیار عمیق زنگ به همراه شیارجا زدنی

د) بلبرینگ شیار عمیق ساخته شده از جنس فولاد ضد

- کاربردهای اصلی بلبرینگ شیار عمیق

کاربردهای اصلی بلبرینگ شیار عمیق در اتومبیل، تراکتور، ماشین ابزار، موتور، پمپ، ماشین آلات کشاورزی، ماشین آلات نساجی و غیره است.

3-بلبرینگ خودتنظیم

این بلبرینگ ها دارای دو ردیف ساچمه با حلقه بیرونی مشترک هستند. به دلیل اینکه در مواقع انحراف و ناهمراستایی شافت شیارهای منحنی شکلی برای ساچمه ها وجود دارد که می توانند بطور خودکار تنظیم شوند، به آنها خودتنظیم می گویند. باری که این بلبرینگ ها تحمل می کنند، از نوع بار های شعاعی است.

بلبرینگ های خودتنظیم به چند دسته تقسیم می شوند:

  • بلبرینگ خود تنظیم بدون کاسه نمد
  • بلبرینگ خود تنطیم با کاسه نمد در دو طرف بلبرینگ
  • بلبرینگ خود تنظیم با حلقه داخلی عریض
  • بلبرینگ های خود تنظیم با حلقه داخلی عریض:

به این بلبرینگ ها در بازار اصطلاحا بلبرینگ دوهزاری می گویند. از این بلبرینگ ها در شافت هایی که با دقت بالا پرداخت شدند استفاده می شود. برای جلوگیری از لغزش حلقه بر روی شاف از یک پیج بر روی شکاف حلقه داخلی استفاده می گردد. بلبرینگ های 2000به دو نوع 1) معمولی 2) نوعی مخصوص که دارای ساچمه هایی است که از بلبرینگ بیرون زده است، تقسیم می شوند.

نکات قابل تاملی در ارتباط با این نوع بلبرینگ خودتنظیم وجود دارد که باید حتما رعایت شود مثلا این قطعات باید همیشه زیر بار باشند تا بتوانند از لغزش ساچمه روی شیار جلوگیری کنند و کارکرد آنها به سمت مطلوبی برود.

نکات مهمی که درباره بلبرینگ ها و استفاده آن ها وجود دارد این است که:

  • خود تنظیم بودن این بلبرینگ ها به دلیل وجود شیارهای منحنی شکل برای ساچمه های موجود در داخل این بلبرینگ ها است.
  • بلبرینگ ها اصطکاک کمتری دارند.

4- بلبرینگ های کف گرد

این بلبرینگ ها به جهت کشیده نشدن سطوح روی هم و کم شدن سطح تماس می باشند تا اصطکاک سطوح کاهش پیدا کند. بار از لایه خروجی بر گوی وارد می شود و بعد از آن به لایه داخلی انتقال پیدا می کند. تماس بین لایه درونی و لایه بیرونی به دلیل کروی بودن بلبرینگ کف گرد بسیار کم است، به همین دلیل حرکتی بسیار نرم دارند. این بلبرینگ ها (یاتاقان ها) نام های دیگری نیز دارند مثل: بلبرینگ 51000 و سه تیکه یا پنج تیکه.

اگر بخواهیم درباره مشخصات فنی این بلبرینگ ها صحبت کنیم باید بگوییم نوع باری که این بلبرینگ ها تحمل می کنند از نوع محوری می باشد.

بلبرینگ های کف گرد به دو دسته تقسیم می شوند:

  • بلبرینگ کف گرد یا پنجاه و یک هزاری یک ردیفه: این نوع بلبرینگ برای ایجاد موقعیت محوری شافت ها و تحمل بار یک طرفه مناسب هستند که نباید به آن ها بار شعاعی وارد شود.

نکات مهم درباره بلبرینگ 51000 ، مجاز نبودن اعمال شدن بار شعاعی، آسان بودن نصب و قابل تفکیک شدن می باشد.

  • بلبرینگ پنجاه و سه هزاری دو ردیفه: این بلبرینگ ها به راحتی قادر به موقعیت دهی محوری شافت و تحمل بار از دو سو می باشند. این بلبرینگ ها شامل یک واشر شافت با دو شیار ساچمه­ای در دو سمت خود، دو سری قفسه و ساچمه و واشر که محفظه هستند می باشد و می تواند به صورت مسطح یا قوسی شکل باشد. قفسه های این نوع بلبرینگ های 53000 از جنس فولاد و برنجی است.

خرید مستقیم انواع بلبرینگ

این روزها با ورود محصولات تقلبی به بازار، طیف قیمت و کیفیت محصولات صنعتی بسیار گسترده شده است. از این رو خرید بلبرینگ، رولبرینگ، کاسه نمد و... کمی دشوار به نظر می آید و بهتر است برای خرید آن ها به سراغ شرکت هایی که معتبر هستند و سابقه زیادی در این امر دارند برویم تا بتوانیم با خیالی آسوده قطعات مورد نیاز خود را تهیه کنیم.

یکی از این شرکت ها که در حوزه فروش بلبرینگ و سایر قطعات شناخته شده است، بیرینگ مارت می باشد. این شرکت با 20 سال سابقه به عنوان یکی از فعال ترین تولیدکنندگان در این امر است که پیش از خرید نیز به مشتریان خود به طور رایگان مشاوره می دهد.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.