۰ نفر

مشکلات عجیب فضانوردان در مسیر بازگشت به زمین + عکس

۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱:۵۰
کد خبر: 579026

مشکلات عجیب فضانوردان در مسیر بازگشت به زمین + عکس

توما پیسکه از فضانوردان ماموریت Crew-2 ناسا است و از چالش‌ های این ماموریت و فرود بر روی زمین می‌ گوید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی، ناسا در حال بررسی زمان‌های احتمالی برای بازگرداندن فضانوردان ماموریت Crew-2 است که با کپسول شرکت اسپیس ایکس به زمین بازخواهند گشت. از طرفی تیم جایگزین آنها که طی ماموریت Crew-3 به فضا پرتاب خواهند شد نیز هنوز سرنوشت نامشخصی دارند و ناسا به تازگی اعلام کرده این ماموریت تا دهم نوامبر به عقب افتاده است.

فضانوردان Crew-2 شامل دو فضانورد آمریکایی یک فضانورد ژاپنی و یک فضانورد فرانسوی به نام توما پیسکه هستند. آنها در ماه آوریل برای یک ماموریت شش ماهه به ایستگاه فضایی بین المللی رفتند. آنها علاوه بر مشکلاتی که در فضا داشته اند برای فرود در زمین نیز با مشکلاتی روبرو خواهند بود. توما پیسکه به تازگی چند مورد از مهمترین چالش‌ها برای فرود در زمین را مطرح کرده است.

فرود روی دریا

فضانورد

این فضانورد فرانسوی در ماموریت پیشین خود به نام «پروکسیما» که در طی سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۶ انجام شد در بیابان‌های قزاقستان فرود آمد. به گفته خود پیسکه فرود ماموریت جدید آنها که احتمالا در روز سه‌ شنبه انجام می‌گیرد، کمی آرامتر و روی آب خواهد بود، اما با این وجود شناور بودن کپسول فضانوردان در آب کمی طولانی خواهد شد و همین موضوع نگرانی در زمینه دریازدگی را ایجاد کرده است. البته ناسا در بیانیه‌ای مطبوعاتی تایید کرده که در زمان فعلی، نمی‌توان مکان دقیق فرود این کپسول را تعیین کرد، اما یکی از هفت ناحیه‌ای که برای فرود برنامه ریزی شده، منطقه‌ای در اقیانوس اطلس است.

فرود پرسرعت

فضانورد

توما پیسکه فرانسوی می‌گوید: "از لحظه‌ای که ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کنیم، حدود ۶ الی ۸ ساعت طول می‌کشد تا به زمین برسیم و این زمان فارغ از این که به مسیر‌های انتخابی و طی شده بستگی دارد، در پایان مسیر و در زمان ورود به زمین سرعت زیادی می‌گیرد. به طوری که پس از ورود به جو زمین، ۱۰۰ کیلومتر آخر سفر تنها در ۱۵ دقیقه طی می‌شود که بسیار پر سرعت است."

تجربه‌ای شبیه به تصادف اتومبیل

فضانورد

این کاپیتان ماموریت اسپیس‌ ایکس همچنین توضیح می‌دهد که فرود روی زمین مانند یک شوک بزرگ است. درست مثل یک سانحه رانندگی، اما با این تفاوت که صندلی‌ها و کلاه ایمنی از ما محافظت می‌کنند. به گفته پیسکه، اصطکاک حاصل از وارد شدن به جو زمین آنقدر بالاست که دمای کپسول را تا ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد افزایش می‌دهد و آن را به توپی آتشین بدل می‌کند، اما سپر حرارتی تعبیه شده مانع آسیب دیدن فضانوردان می‌شود. او همچنین می‌گوید که پس از باز شدن چتر نجات، فضانوردان با سرعت ۹ متر در ثانیه فرود می‌آیند و به دریا می‌افتند.

حضور در فعالیت‌های فشرده فیزیکی و مطالعه تاثیر اقامت در فضا

فضانورد

پس از بازگشت توما پیسکه به زمین و انجام برخی آزمایش‌ها برای بررسی وضعیت سلامتی وی در فلوریدا، او باید خیلی زود به آلمان منتقل شود و از سوی آژانس فضایی اروپا آزمایش‌هایی روی وی انجام بگیرد. پیسکه به مدت سه هفته باید یک برنامه فشرده تناسب اندام را انجام دهد و در ادامه نیز مورد آزمایش‌هایی قرار می‌گیرد که به جمع‌آوری اطلاعات علمی در مورد تاثیر اقامت طولانی در شرایط گرانش کمک می‌کند.