۰ نفر

بازگشایی مدارس به شرط ایمنی

۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۶:۰۸
کد خبر: 564545
بازگشایی مدارس به شرط ایمنی

این دومین سالی است که کرونا حال و هوای اول مهر را تغییر داده است. کلاس‌های درس مجازی و ندیدن همکلاسی‌ها خیلی از دانش‌آموزان را دلسرد و بی‌انگیزه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  این بی‌انگیزگی معلمان و دانش‌آموزان آنقدر برای مسئولان آموزشی مهم بوده که حالا موضوع بازگشایی مدارس و آموزش حضوری دانش‌آموزان بحث داغ مسئولان کشور شده است؛ تا جایی که چند روزی است که مسئولان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش واکسینه کردن دانش‌آموزان پشت کنکوری را آغاز کرده‌اند.

آنها می‌خواهند تا آبان ماه برخی از دانش‌آموزان را واکسینه کنند تا بلکه بتوانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، درهای مدارس را باز کنند. سوی اصلی این ماجرا خانواده‌ها هستند که حالا برخی‌هایشان موافق واکسیناسیون دانش‌آموزانند و می‌خواهند شرایط ایمن را برای رفتن فرزندانشان به مدرسه فراهم کنند و عده‌ای دیگر اما به خاطر ترس‌ها و نگرانی‌هایی که دارند مخالف واکسینه شدن فرزندانشان هستند. صدای نگرانی والدین را البته مسئولان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش شنیده‌اند. آنها به خانواده ها اعلام می‌کنند: «نگران واکسن فرزندانشان نباشید. این واکسن‌ها ایمن هستند.»

دوراهی یک تصمیم

اما و اگرهای تزریق واکسن به کودکان و نوجوانان بحث این روزهای خانواده‌ها است. تعطیلی 18 ماهه مدارس دو چالش اساسی برای مسئولان آموزشی و والدین به همراه داشته است؛ اول افت تحصیلی و دوم افزایش افسردگی. با این همه حداقل، واکسیناسیون دانش‌آموزان برای آن دسته از خانواده‌هایی که تصمیم دارند فرزندانشان را راهی مدرسه کنند خبری امیدوارکننده است. منیره جلالی مادر دو دانش‌آموز کلاس دوازدهمی و چهارم ابتدایی است. شرایط آموزش مجازی در این یک‌سال و نیم آنقدر برایش سخت بوده که حالا تصمیم گرفته واکسن دو فرزندش را بزند و آنها را راهی مدرسه کند: «امسال واقعاً تصمیم داشتم بچه‌ها را به مدرسه بفرستم. وقتی هم گفتند که واکسن می‌زنیم خیالم راحت شد. دخترم در سامانه ثبت نام کرده است و فردا واکسن را می‌زند. فکر می‌کنم واکسن زدن بهتر از واکسن نزدن باشد؛ همین که می‌دانم ایمنی بچه‌ها بالا می‌رود خیالم راحت است.

البته حقیقت را بگویم، از این مدل آموزش مجازی دیگر خسته شده‌ام. دلم می‌خواهد مدارس باز شود؛ بشدت هم پیگیر بازگشایی مدارس هستم، چون شاهد افت تحصیلی بچه‌هایم بودم. البته افت تحصیلی یک روی سکه است؛ موضوع دیگر تنبلی و کاهش سطح روابط اجتماعی بچه‌هایم است. بچه‌ها دوست‌های زیادی داشتند که حالا یک سال و نیم است اصلاً آنها را ندیده‌اند. کل روز را در خانه هستند و وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می گذرانند. از سوی دیگر هر دو دانش‌آموزم با تقلب آشنا شده‌اند. قبل کرونا واقعاً درس می‌خواندند اما در دوران کرونا همه امتحانات را با تقلب پشت سر گذاشتند و نمی‌دانم واقعاً این عادت‌های بد را می‌توانند کنار بگذارند یا خیر؟»

سپیده غلامی هم مادر یک دانش‌آموز کلاس نهمی است. او هم مثل برخی از والدین می‌خواهد که واکسن مورد تأیید را بزند و آنها را راهی مدرسه کند: «پسرم همیشه در کوچه و خیابان بازی می‌کند. اصلاً در این دو سال درس نخواند. بنابراین از واکسن استقبال می‌کنم و حتماً واکسنش را می‌زنم تا به مدرسه برود. به نظرم مدرسه ایمن‌تر از خیابان و پارکی است که هر روز می‌رود. درسش ضعیف شده است فکر می‌کنم دیگر این وضعیت را باید تمام کنند.»

واکسن دانش‌آموزان اجباری نیست

برخی از خانواده‌ها از مسئولان آموزشی پرسیدند آیا برای بازگشایی مدارس تزریق دو دوز واکسن کرونا برای دانش‌آموزان اجباری خواهد شد و چرا این وزارتخانه از واکسنی که برای دانش‌آموزان ساخته شده استفاده نمی‌کند. درباره این سؤالات مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: «همه جای دنیا واکسیناسیون کودکان و نوجوانان را آغاز کرده‌اند و ما هم برای بازگشایی مدارس نیازمندیم که دانش‌آموزان را واکسینه کنیم. خانواده‌ها نگران نوع واکسن نباشند آنطور که مسئولان وزارت بهداشت گفته‌اند می‌توان از این نوع واکسن برای نوجوانان هم استفاده کرد. وزارت بهداشت تأییدیه این واکسن را گرفته است. این موضوع بسیار مهم است که خانواده‌ها بدانند با واکسیناسیون تعداد مرگ و میرها کاهش پیدا می‌کند و ایمنی جامعه بالا می‌رود.

ما از خانواده‌هایی که دانش‌آموز دارند هم این تقاضا را داریم که اگر واکسن نزده‌اند برای ایمنی خود و فرزندانشان واکسن را دریافت کنند. خانواده‌ها بدانند که هدف اصلی ما ایمنی دانش‌آموزان است این‌گونه نیست که ما فقط برای بحث بازگشایی‌ها دانش‌آموزان را واکسینه کنیم. هنوز ستاد اجباری برای بحث واکسن نداشته و این اجبار برای دانش‌آموزان هم نیست.»

محمد محسن بیگی درباره واکسیناسیون دانش‌آموزان پایه‌های دیگر تحصیلی تأکید می‌کند: «ما منتظر اعلام وزارت بهداشت هستیم برای اینکه خانواده‌ها در مراکز سردرگم نشوند، پیشنهاد داده‌ایم درصورت امکان در پایگاه‌های تعیین‌شده از سوی وزارت آموزش‌وپرورش واکسیناسیون انجام شود و دانش‌آموزان به‌صورت مدرسه‌محور واکسینه شوند. تا معطلی خانواده کمتر شود.»