۰ نفر

وزیر بهداشت مطرح کرد؛

برنامه وزارت بهداشت برای مهار کرونا

۴ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۴۱
کد خبر: 556808
برنامه وزارت بهداشت برای مهار کرونا

وزیر بهداشت، به تشریح مهم ترین برنامه‌های وزارت بهداشت برای مهار کرونا پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بهرام عین اللهی در بازدید از بخش‌های کرونایی بیمارستان رسول اکرم (ص)، در خصوص مهم‌ترین برنامه‌هایش برای مهار کرونا، گفت: در طول تاریخ قبل و بعداز انقلاب، وضعیتی که در آن قرار داریم، وضعیتی استثنایی است، در واقع اکنون وضعیت بحرانی ایجاد شده، اما این بحران با سایر بحران‌ها متفاوت است. مثلاً اگر در استانی سیلاب جاری شود همه به میدان آمده و کمک می‌کنند، اما این بحران با چشم دیده نمی‌شود، یعنی ویروس اگر دیده می‌شد شاید متوجه اوج بحران می‌شدیم، بنابراین احساس بحران نمی‌کنیم و همین عدم احساس بحران مشکل ساز است، به همین خاطر میزان تلفات در این بحران بسیار بیشتر از زلزله و سیل است. لذا، اولین گام این است که همه احساس و باور کنند که با بحران جدی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام وزارت بهداشت برای مهار کرونا واکسیناسیون است، افزود: متعاقب دستور رییس جمهور که شخصاً پیگیر امر واکسیناسیون هستند، به دنبال واردات واکسن هستیم که هم اکنون نیز به مقدار زیاد و کافی وارد می‌شود و برنامه ما این است که تا دهه فجر واکسیناسیون را به پایان برسانیم و هر نفر باید دو دز واکسن دریافت کند تا در برابر ویروس به اندازه کافی ایمن شود.

عین اللهی بیان کرد: هر جای دنیا که واکسیناسیون انجام شده، تعداد مرگ و میر به شدت کاهش یافته است. خوشبختانه در مراکز درمانی تلاش شد که کادر درمان واکسینه شوند و شاهد بودیم که بعداز این اقدام، میزان مرگ و میر در عزیزان کادر درمان نیز کاهش یافت.

وزیر بهداشت دولت سیزدهم در ادامه تاکید کرد: چنانچه واکسیناسیون را تا دهه فجر تکمیل کنیم، می‌توانیم بر بیماری قائق آییم، اما تزریق واکسن به معنای عدم ابتلاء به بیماری نیست بلکه افراد واکسینه شده نیز مبتلا می‌شوند، اما ممکن است بیماری شدت کمتری داشته باشد و به مرگ منجر نشود. بنابراین رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی در کنار واکسن ضروری است.

وی گفت: برنامه ما این است که بعداز اینکه روند واکسیناسیون تا حد زیادی پیش رفت، خدمات دیگر را با کارت واکسن انجام دهیم. یعنی لاک داون هوشمند ایجاد کنیم. افراد اگر بخواهند بلیت بگیرند یا هتل رزرو کنند، با کارت واکسن یا کارت ملی انجام دهند. چرا که در برخی کشورهای همجوار ما، کارت واکسن یکی از روش‌های قرنطینه است.

عین اللهی تصریح کرد: برنامه دیگر ما این است که ستاد اجرایی کرونا را قوی‌تر کرده و افرد بیشتری را دخیل و کمیته‌ها را تقویت کنیم، در این راستا از نمایندگان مجلس نیز دعوت کرده ایم.

وی با بیان اینکه کرونا یک بحران ملی است، ادامه داد: به همین دلیل همه سازمان‌ها اعلام آمادگی کرده اند، در واقع کرونا موضوعی بین بخشی است. در انجام واکسیناسیون تغییرات اساسی خواهیم داشت تا همه از جمله ارتش، سپاه، هلال احمر و بسیج و…، به میدان بیایند و کمک کنند. برخی وظایف را نیز به استان تفویض خواهیم کرد تا با توجه به شرایط منطقه‌ای خود تصمیم گیری کنند.

وزیر بهداشت در پایان گفت: در این میان از کادر درمانی به دلیل تلاش‌های شبانه روزی تشکر می‌کنم. آنها یک روز هم تعطیل نبودند و همواره در میدان نبرد با ویروس، جنگیدند.