۰ نفر

نکات مهم ثبت برند و علائم تجاری که حتما باید بدانید!

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۸
کد خبر: 548357
نکات مهم ثبت برند و علائم تجاری که حتما باید بدانید!

با ما موافقید که امروزه رقابت میان کسب و کارها بیش از هر زمان دیگری است؟ ثبت برند از مهم ترین کارهایی است که برای سربلند بودن در این بازار پر رقابت باید انجام دهید. فرقی ندارد که شما مشغول چه کاری هستید و جامعه هدف تان چه افرادی هستند. در هر صورت شما تنها فرد فعال در این زمینه نیستید! این موضوع نشان می دهد که تلاش برای داشتن یک رقابت مفید و سالم برای همه مشاغل مهم است.

1

منظور از برند چیست؟

برند در واقع نشان و علامتی انحصاری است که می تواند به صورت فارسی یا لاتین ثبت شود. برند را می توان هویت کسب و کار شما دانست. چرا؟ چون شما را از دیگران متمایز کرده و محصولات تان را در انحصار خودتان قرار می دهد.

برای درک بیشتر مفهوم برند به برندهایی که می شناسید فکر کنید. مثلا برند بوش را تصور کنید. قطعا با شنیدن عبارت "لباسشویی بوش" شما هم در ذهن تان نام و علامت این برند ظاهر می شود و به این فکر می کنید که یکی از بهترین برندها است. البته این فقط یک مثال بود برندهای موفق زیادی در دنیا داریم. کسب و کار شما هم می تواند صاحب برند خودش باشد.

برند چیزی است که باعث می شود مخاطب با دیدن یا شنیدن ان به یاد شما بیافتد. این در واقع از مهم ترین رسالت های برند است. با به ثبت رساندن برند تمامی مفاهیم و ویژگی های لازم را به نام و نشان انتخابی خودتان پیوند می دهید. به عنوان مثال وقتی می گوییم "چای درجه یک" حتما نام چند تولید کننده چای در ذهن شما تداعی می شود. صاحبان این نام ها همان افراد باهوش و موفقی هستند که برند خود را در ذهن شما شکل داده و تثبیت کرده اند.

مزایای ثبت برند چیست؟

  • با به ثبت رساندن برند اعتبار فعالیت و کسب و کار شما بیشتر می شود.
  • افزایش اعتبار باعث می شود بتوانید فعالیت تان را گسترش دهید. شما خودتان اگر بخواهید با یک مجموعه همکاری کنید و به ان ها اعتماد کنید چه قدر به شهرت و اعتبار ان مجموعه اهمیت می دهید؟ در نظر داشته باشید که دیگران هم مانند شما اهمیت این موضوع را می دانند!
  • پس از به ثبت رساندذن برند می توانید در سطح وسیعی تبلیغات کنید و به دامنه ی مشتریان تان اضافه نمایید.

2

نکات مهم ثبت برند

ثبت برند علاوه بر موارد گفته شده مزایای زیادی دارد که در ادامه به ذکر برخی از مهم ترین این موارد می پردازیم.

برخورداری از حق و حقوق قانونی

ثبت برند باعث می شود قانون از حق و حقوق شما دفاع کند. تا وقتی که با نام و نشان مشخصی فعالیت نمی کنید زمنیه سوء استفاده از خدمات و محصولات شما زیاد است. ممکن است افراد سودجو خدمات و محصولات شان را با نام شما به بازار ارائه دهند. وقتی برندتان ثبت شده تمامی این موارد را می توانید پیگیری کنید.

این در حالی است که قبل از ثبت برند شما نمی توانید این کار را انجام دهید. اصلا چگونه می خواهید ثابت کنید که از محصولات و خدمات شما سوء استفاده شده است در حالی که مشخص نیست آن محصولات و خدمات متعلق به شما هستند؟ برند همان چیزی است که به صورت کاملا انحصاری محصولات و خدمات شما را مشخص می کند و از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری می کند.

کیفیت بالاتر در نتیجه ی ثبت برند

همان طور که گفتیم برند باعث تمایز محصولات می شود. اما این موضوع فقط به نفع عرضه کننده است؟ خیر. این جا یک بازی برد برد داریم. عرضه کننده از حق و حقوقش دفاع می کند و مصرف کننده با محصولات زیادی رو به رو است که همه سعی در بهبود کیفیت شان دارند. چرا؟ چون در رقابت هستند و می خواهند به اعتبار برندشان اضافه کنند. چه چیزی بهتر از این؟

وام و تسهیلات مالی برای برندهای ثبت شده

وقتی برندتان را ثبت می کنید اعتبار شما بیشتر می شود. یکی از مهم ترین دلایل بانک ها برای اعطای وام و تسهیلات میزان اعتبار یک کسب و کار است. مثلا دادن وام به یک کسب و کار بدون نام و نشان موجه تر است یا کسب و کاری که صاحب برند است و فعالیت حرفه ای تری دارد؟ مسلما حالت دوم.

استفاده از وام و تسهیلات مالی دوباره به شما کمک می کند تا کسب و کارتان را گسترش دهید. حواستان به حلقه موفقیتی که ثبت برند دور کسب و کار شما می کشد هست؟

جذب بیشتر سرمایه گذاران

هر سرمایه گذاری می خواهد سرمایه اش را جایی صرف کند که اعتبار داشته باشد و علاوه بر آن سود ده هم باشد. ثبت برند باعث می شود سرمایه گذاران بیشتری تمایل به همکاری با شما داشته باشند.

قدم مهمی در اعطای نمایندگی

وقتی کسب و کارتان بزرگ می شود و می خواهید از طریق اعطای نمایندگی به گسترش بیشتر ان هم کمک کنید داشتن برند باعث می شود در گسترش کارتان موفق تر عمل کنید.

3

مدارک لازم برای ثبت برند چیست؟

بسته به این که شما شخص حقیقی یا حقوقی هستید مدارک مورد نیاز متفاوت است.

مدارک لازم برای  ثبت برند برای اشخاص حقیقی

  • کپی برابر با اصل شناسنامه
  • کپی برابر با اصل کارت ملی
  • کپی برابر با اصل کارت بازرگانی ( در صورت تقاضا برای برند لاتین)
  • کپی برابر با اصل از مجوز فعالیت
  • آدرس، کد پستی، شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه و مواردی از این قبیل.

مدارک لازم برای ثبت برند اشخاص حقوقی

  • کپی برابر با اصل شناسنامه برای تمامی افرادی که حق امضاء دارند( مدیر، سهامدار و...)
  • کپی برابر با اصل کارت ملی برای تمامی دارندگان حق امضاء
  • کپی برابر با اصل از مجوز فعالیت
  • کپی از روزنامه رسمی ای که آگهی شرکت در آن ثبت شده است.
  • کپی از آگهی آخرین تغییرات شرکت که در روزنامه رسمی ثبت شده است.
  • کپی برابر با اصل از کارت بازرگانی ( اگر برند لاتین می خواهید)
  • آدرس، کد پستی، شماره تلفن ثابت، شماره همراه وموارد مشابه

4

مراحل ثبت برند چیست؟

اولین کاری که باید بکنید این است که یک نام مناسب برای برندتان انتخاب کنید. این نام باید ویژگی های خاصی داشته باشد. از جمله مهم ترین ویژگی های یک نام خوب برای برند این است که نباید تکراری باشد یا با نام های مشابه ثبت شده، اشتراک داشته باشد.

  • در مرحله بعد نام انتخابی شما استعلام می شود تا مشخص شود قابل ثبت هست یا خیر.
  • در این مرحله باید مدارک لازم را اماده کنید و اظهارنامه را ثبت نمایید.
  • در آخرین مرحله در وب سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت نام کرده و مراحل لازم را طی می کنید. پس از طی همه مراحل حداقل 15 روز طول می کشد تا کارشناسان نتیجه را به شما اعلام کنند

در هر کدام از مراحل ثبت برند ممکن است عملیات انجام شده تایید یا رد شود. اگر مراحل انجام برند تایید نشود دلیل ان به شما اعلام شده و باید مجددا با در نظر گرفتن نکات لازم، اقدام نمایید.

موسسات ثبت برند در تهران

در میان همه مواردی که برای ثبت برند باید در نظر بگیرید انتخاب نام درست و ثبت صحیح اظهارنامه از اهمیت بالایی برخوردار است. در انتها بهتر است بدانید که پروسه ثبت برند قدری پیچیده می باشد که بهتر است از موسسات ثبتی در تهران چون: موسسه ثبتنیو، موسسه کاج، موسسه فکر برتر مشاوره بگیرید.