۰ نفر

دریافت خلافی خودرو + راهنمای استعلام و پرداخت خلافی خودرو در ۱۴۰۰

۲۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۵
کد خبر: 545066
دریافت خلافی خودرو + راهنمای استعلام و پرداخت خلافی خودرو  در ۱۴۰۰

پرداخت خلافی خودرو یکی از چالش‌های همیشگی رانندگان است. اگر سری به دفاتر شلوغ پلیس ۱۰+ بزنید، رانندگان زیادی را می‌بینید که برای دریافت خلافی ماشین صف کشیده‌اند.

1

جریمه پلیس؛ راهی برای کاهش خلافی خودرو

باید مواظب 2 برابر شدن جریمه‌های رانندگی باشید! قبل از اینکه راه‌های دریافت خلافی خودرو با پلاک و پرداخت آنلاین جریمه را بگوییم، باید یک نکته مهم را گوشزد کنیم. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی در صورت عدم پرداخت خلافی تا 60 روز پس از صدور قبض جریمه، خلافی خودرو 2 برابر خواهد شد. با دانستن این مطلب، به ضرورت کسب اطلاعات درباره خلافی خودرو، شیوه‌های استعلام و پرداخت آن پی می‌برید. پس ما با ما همراه باشید.

خلافی خودرو چیست؟

خلافی اتومبیل همه تخلفات و نقض قوانین رانندگی است که شما با وسیله نقلیه خود مرتکب می‌شوید. این موارد، در پرونده  خودروی  شما نزد نیروی انتظامی ثبت می‌گردد. بعضی از این خطاهای رانندگی جریمه دارند. با پیشرفت تکنولوژی پلیس هم در ثبت و ضبط جرایم رانندگی دقیق و عمیق‌تر عمل می‌کند. اطلاعات تخلفات رانندگی در سیستم‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می گردد و روش ها و اپلیکیشن های مختلفی برای بررسی آنان وجود دارد.

انواع جریمه خودرو چیست؟

همان طور که از گفته های بند قبلی پیداست، جرایم رانندگی انواع مختلفی دارند:

جریمه مادی رانندگی

جریمه مادی ماشین همان سبک قدیمی جریمه کردن است. اگر در رانندگی، تخلفی از شما سرباز زند، فیش کاغذی مبلغ جریمه صادر می‌شود. اگر افسر پلیس در نزدیکی‌تان بود، قبض جریمه به شما تحویل می‌شود، این جریمه در پرونده سوابق رانندگی شما نیز ثبت می‌گردد.

جریمه نمره منفی

بعضی رانندگان برای جریمه مادی ماشین خود ارزشی قائل نیستند؛ بنابراین، پلیس برای سختگیری بیشتر، قوانین نمره منفی را در رانندگی لحاظ می‌کند. یعنی: علاوه بر جریمه مادی، نمره منفی خلاف به شما تعلق می‌گیرد. هر سطح از امتیاز منفی با سطح مشخصی از پیامدها همراه است.اگر امتیاز منفی رانندگی شما به ۳۰ برسد، گواهینامه رانندگی به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود.

جریمه توقیف خودرو

یک دسته از خلاف‌ها هم  وجود دارند که با توقیف بی برو و برگرد خودرو همراهند. در چنین شرایطی، علاوه بر عدم امکان رانندگی، شما باید جریمه توقیف خودرو را نیز بپردازید.مثال‌های این جرایم رانندگی:

  • تصادفات منجر به جرح فوت
  • نداشتن بیمه‌نامه شخص ثالث
  • ارتکاب همزمان دو تخلف
  • هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا
  • مستی یا استفاده از مواد مخدر و روان‌گردان
  • رانندگی با وسیله نقلیه فاقد مدارک

چگونه پلیس خودروی شما را جریمه می کند؟

نیروی انتظامی از شیوه‌های متنوعی برای ثبت جرایم رانندگی استفاده می‌کند:

2

شیوه های مختلف پلیس برای ثبت جرایم خلافی خودرو

روش ثبت خلافی با دوربین

امروزه با مکانیزه شدن تجهیزات، بسیاری از فرایندهای کنترلی راحت‌تر شده اند. دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی به عنوان دستیار پلیس راهور کار می‌کنند.این دوربین‌ها بسته به هدف  و کارکرد خود، یک سیستم نظارتی هوشمند برای کنترل ترافیک و ثبت تخلفات رانندگی هستند. برخی از این دوربین‌ها، پلاک خودروهای خاطی را ثبت می‌کنند  و برخی دیگرسرعت خودروها را بررسی و ثبت می‌کنند.

روش تسلیمی برگه جریمه رانندگی

در روش تسلیمی برگه خلافی، پلیس برگه جریمه را با مشخصات راننده و گواهینامه، مشخصات خودرو، نوع تخلف‌، محل و زمان تخلف و مشخصات افسرتکمیل می‌کند و به راننده تحویل می‌دهد.

روش خودداری از گرفتن قبض جریمه

همه ما تجربه دیدن پلیس راهور را در کنار جاده یا خیابان داشته‌ایم. این قشر زحمتکش جامعه به کنترل و تسهیل ترافیک می‌پردازند. گاهی نیز هشدا‌رهایی به رانندگان خاطی می‌دهند. این هشدار می‌تواند در قالب درخواست کنار زدن راننده خلافکار در کنارگذر مسیر باشد. ولی  برخی رانندگان خامی کرده و به هشدار پلیس نیروی انتظامی توجه نمی‌کنند. این اشتباه رانندگان به جریمه منجر خواهد شد. بعضی صاحبان خودرو هم به کنار گذر می‌روند ولی جریمه را نمی‌پذیرند. هر دوی این واکنش‌ها سبب تشدید جرایم می‌گردد.

روش الصاقی برگه جریمه رانندگی

در این روش، شما مرتکب تخلف رانندگی نظیر پارک ممنوع می‌شوید؛ بنابراین پلیس قبض جریمه را صادر کرده و در زیر شیشه برف پاک کن قرار می‌دهد.

روش دو برگی جریمه رانندگی

گاهی طبق روش خودداری، پلیس برگه جریمه را صادر کرده و به راننده فرمان ایست می‌دهد. ولی راننده سهوا یا عمدا خودرو را برای دریافت برگه جریمه متوقف نمی‌کند. در این شرایط، افسر راهور دو برگه جریمه را پر می‌کند. برگه اول به جریمه رانندگی و برگه جریمه دوم به عدم توجه راننده به فرمان پلیس مربوط است.

استعلام خلافی خودرو در سال ۱۴۰۰

افراد با همه تخلف‌های رانندگی آشنایی ندارند یا اصلا در هنگام ارتکاب خلافی، متوجه عمل خود نیستند. خطای  افسران هم در خواندن پلاک خودروها اجتناب‌ناپذیر است.بنابراین برای مواجه نشدن با مبلغ سنگین خلافی خودرو،  استعلام و پرداخت به موقع آن ها ضرورت می‌یابد.

حال ببینیم روش‌های استعلام خلافی خودرو چگونه است؟

روش‌های استعلام خلافی خودرو

برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو، شیوه‌های مختلفی وجود دارد که مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰

افراد برای دریافت خلافی به یکی از مراکز پلیس +۱۰ رفته  و با پرداخت مبلغی مشخص صورت ریز خلافی وسیله نقلیه خود را دریافت می‌کردند. سپس برای پرداخت خلافی خودرو به شعبه بانک یا دستگاه ATM بانک ملی مراجعه می کردند.

این روش هنوز هم مرسوم است ولی از میزان محبوبیت آن با توجه به شرایط کرونایی و همه گیر شدن استفاده از اینترنت و توسعه بانکداری الکترونیک، برای رفع نیازهای روزمره کاسته شده است.

دریافت خلافی خودرو با تماس تلفنی

کافی  است با سامانه تلفنی گویای راهبری راجا به شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید و از ریز جرایم رانندگی و تخلفات خودروی خود اطلاع یابید. برای این کار کافی است که کدVIN  مندرج در پشت کارت خودرو را وارد کنید.

دریافت خلافی خودرو و پرداخت آن از طریق پیامک

شماره  کد VIN  را به شماره های زیر پیامک کنید. کد VIN همان شماره ۱۷ رقمی حک شده در پشت کارت خودروی شماست. سپس چند ثانیه صبر کنید تا صورت حساب خلافی مدنظر را دریافت نمایید:

  •      ۳۰۰۰۵۱۵۱
  •      ۱۱۰۰۰۵۱۵۱
  •      ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰

3

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق پیامک و کد USSD

استعلام جرایم اتومبیل با موبایل و  کد USSD بدون نیاز به اینترنت

الف) با گوشی موبایل خود کد *۱۱۰# را شماره گیری نمایید. با این عمل، سیستم به شما دو گزینه پیشنهاد می‌کند:

  • خدمات قابل ارائه
  • خدمات در دست اقدام

اگر می‌خواهید خلافی ماشین را ببینید، باید عدد یک را انتخاب و ارسال نمایید.

ب) در مرحله بعدی، گزینه استعلام خلافی خودرو  ارائه می‌شود که برای دریافت خلافی خودرو باید عدد یک را انتخاب و ارسال نمایید.

ج) با دریافت درخواست درج کدVIN ، شماره ۱۷ رقمی پشت کارت خودروی خود را وارد کنید. در زمان وارد کردن کد، زبان کیبورد گوشی‌تان باید انگلیسی باشد.

د) حالا مبلغ جرایم خودرو استعلام و به شما نشان داده می‌شود که در مراحل بعد می‌توانید مفاحساب جریمه را پرداخت و تسویه نمایید.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق سایت راهور

الف)در این روش به سایت پلیس راهور ناجا مراجعه نمایید.

ب) شما به عنوان مالک خودرو، می‌توانید روی گزینه خدمات کلیک کنید.این دکمه در سمت راست وب سایت قرار دارد.

ج) سپس گزینه ” استعلام میزان تخلف رانندگی” را کلیک کنید.

د) به صفحه استعلام خلافی خودرو وارد می‌شوید. با وارد کردن شماره بارکد کارت ماشین و وارد کردن گزینه امنیتی ، میزان جریمه ماشین خود را مشاهده کنید و در صورت تمایل، مراحل پرداخت تخلفات را در پیش گیرید.

استعلام و پرداخت خلافی با اپلیکیشن‌های موبایلی

اپلیکیشن‌های پرداخت که در کارها و پرداخت‌های روزمره  مانند پرداخت قبض موبایل، قبض برق و  فعال هستند، امکان استعلام و پرداخت انواع جرایم رانندگی نظیر جریمه دست نویس، خلافی ثبت شده با دوربین و … را نیز فراهم آورده‌اند.

خلافی خودرو یا فرهنگ رانندگی؟

خطا و اشتباه جزو لاینفک زندگی انسانی است.در رانندگی نیز خطا و اشتباه اجتناب‌ناپذیر است.تاوان اشتباه در رانندگی جریمه و خلافی خودرو تلقی می‌شود.

4

رانندگی ایمن و جلوگیری از خلافی خودرو

 شرکت‌ها و سامانه‌های خرید آنلاین بیمه نظیر bimeh.com ریسک‌ها و خسارات رانندگی را با بیمه‌های: شخص ثالث موتور و خودرو، بیمه بدنه و بیمه اموال جبران می‌کنند. ولی پلیس راهنمایی و رانندگی نیز با هدف بازدارندگی از رانندگی‌های خطرساز و بالا بردن امنیت، جرایم رانندگی و خلافی خودرو را در قوانین خود لحاظ کرده است. این جریمه‌ها با استفاده از اصل تنبیه در صدد کاهش خطرها هستند.

برگرفته از سایت بیمه دات کام(https://bimeh.com/)