۰ نفر

خیمه سنگین ویروس دلتا بر استان های جنوبی کشور

۲۱ تیر ۱۴۰۰، ۵:۱۵
کد خبر: 544288
خیمه سنگین ویروس دلتا بر استان های جنوبی کشور

گسترش شیوع کرونای دلتا در25استان کشور و همچنین سونامی این ویروس خطرناک در استان‌های جنوبی بخصوص در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان باعث شده تا آمار مبتلایان این بیماری روز به روز افزایش یابد و تمام تخت‌های بیمارستانی این دو استان اشغال شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این درحالی است که کمک‌ها و اقدامات حوزه بهداشت و درمان همچنان در این دو استان ادامه دارد تا بتوان از پیک بیماری عبور کرد.

شروع پیک پنجم کرونا از روستاهای استان هرمزگان

استان هرمزگان در حالی وارد پیک بیماری کرونا شده است که نهادها و سازمان‌های مختلف برای عبور از این شرایط در حال تلاش هستند. یکی از مسئولان محلی می‌گوید در حال حاضر شلوغی بیمارستان‌های بندرعباس به دلیل مراجعات مکرر و مداوم مردم از روستاهای اطراف است.

در حال حاضر دو بیمارستان شهید محمدی و خلیج فارس که تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند، بیماران کرونایی را مداوا می‌کنند اما تعداد مبتلایان به این بیماری که عمدتاً روستاییان هستند آنقدر زیاد است که برخی از بیماران در راهروهای بیمارستان‌ها تحت مداوا قرار می‌گیرند. او می‌افزاید: با تدابیر صورت گرفته از سوی ارتش و سپاه مقرر شده ظرف 48 ساعت آینده 100 تخت بیمارستان صحرایی برای فراهم کردن شرایط عبور از پیک بیماری برپا شود.

در واقع مقرر شده برخی از سالن‌های ورزشی با همکاری سازمان جوانان ظرف 48 ساعت آینده به بیمارستان صحرایی اختصاص یابد.وی دلیل بروز پیک بیماری و شرایط وخیم آن در استان را عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم می‌داند و می‌گوید: اوج‌گیری این پیک از روستاها شروع شد. چون مردم این منطقه بیشتر به صورت سنتی زندگی می‌کنند و کمتر به مسائل علمی توجه می‌کنند. از این‌رو اعلام شدن شرایط عادی برای منطقه باعث شد میهمانی‌ها و دورهمی‌ها از‌سر گرفته شود. در ماه رمضان هم دورهمی‌های خانوادگی تا سحر و شرکت در عروسی‌ها امکان انتقال بیماری را در میان اعضای خانواده و اطرافیان نزدیک آنها مهیا کرد.

دورهمی‌ها ما را گرفتار کرد

خانم اباذری نیز یکی از ساکنان بندرعباس است.او  می‌گوید: درحال حاضر بیشتر مردم از ماسک استفاده می‌کنند، حتی رانندگان تاکسی هم افرادی را که ماسک نداشته باشند سوار نمی‌کنند. تنها برخی از دستفروشان و کارگران هستند که به دلیل گرمای بیش از حد از ماسک استفاده نمی‌کنند اما به هرحال شرکت در مراسم دورهمی همه زحمات کادر درمان و افرادی که با سختی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند به باد می‌دهد.

او می‌گوید: مردم باید بپذیرند که شرایط بسیار خطرناک است. چند روز پیش همکارم که مبتلا به کووید 19 شده است برای درمان به بیمارستان مراجعه کرد. او می‌گفت بیماران با شرایط حاد ریوی و تنفسی به بیمارستان مراجعه می‌کنند و چنان سرفه می‌کنند که من که خودم بیمار بودم از ترس از بیمارستان خارج شدم.

آقای خزایی هم که از کادر درمان است در این باره می‌گوید: متأسفانه کمبود تخت مشکل اساسی بیماران و کادر درمان است و وضعیت تأسف‌باری را در بندرعباس ایجاد کرده است. او ادامه می‌دهد: در حال حاضر دو بیمارستان مرجع شهر در حال تخلیه همه بخش‌ها و اختصاص آن به بیماران کرونایی هستند.

اشغال 100 درصدی تخت‌های بیمارستان در بندرعباس

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با تأکید بر اینکه بیش از صددرصد تخت‌های بیمارستان‌های مرجع در بندرعباس اشغال شده است می‌گوید: اگر تعداد موارد ابتلا و بستری به همین شکل ادامه یابد قطعاً با کمبود تخت، دارو و نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.دکتر فاطمه نوروزیان می‌افزاید: وضعیت اشغال تخت به صورت میانگین در کل استان 96 درصد است اما در برخی از بیمارستان‌ها بخصوص بیمارستان‌های مرجع در مرکز استان مانند بیمارستان محمدی به بالای 100 درصدی می‌رسد. به‌طوری که درحال حاضر با توجه به شرایط، پزشکان مجبور هستند حتی در راهروهای بیمارستان‌ها هم بیمار بستری کنند. از این‌رو مقرر شده یکی از بیمارستان‌های ارتش برای کمک به بیماران تجهیز شود اما از آنجایی که ممکن است بهره‌برداری از این بیمارستان به این پیک نرسد به فکر بیمارستان صحرایی هستیم. طبق تدابیر صورت گرفته احتمالاً دو بیمارستان صحرایی یکی در غرب و یکی در شرق استان با محوریت شهرستان‌های بندر لنگه و میناب برپا شود. با توجه به شرایط یک بیمارستان صحرایی هم توسط ارتش در مرکز استان برپا خواهد شد.

دکتر نوروزیان می‌گوید: خوشبختانه تاکنون به هر شکلی که شده برای بیماران دارو تهیه شده و با مشکل کمبود دارو مواجه نشده‌ایم. اما به دلیل مسائل مالی با شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های داروسازی، تأمین دارو برای ما کمی سخت شده است. او رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم را متغیر عنوان می‌کند و می‌افزاید: دربرخی از شهرها 30 تا 40 درصد و در بعضی دیگر تا 80 درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شود اما به‌طور میانگین طبق گفته دکتر حریرچی رعایت‌ها حدود 40 درصد است.

دکتر نوروزیان با تأکید بر اینکه بیشترین تعداد مرگ‌و‌میر در سنین 60 سال به بالا است، می‌گوید: خوشبختانه با مساعدت وزارت بهداشت واکسن بیشتری در اختیار ما قرار گرفت. در حال حاضر واکسیناسیون افراد 60 سال به بالا با سرعت بسیار زیاد در حال انجام است و ان‌شاءالله اگر این روند همچنان ادامه یابد از این پیک عبور خواهیم کرد. در حالی که استان هرمزگان همانند بسیاری از استان‌های قرمز دست کمک به سوی مسئولان بلند کرده دریادار تنگسیری از بسیج بهداری نیروی دریایی سپاه و استقرار تمام امکانات بیمارستانی و بهداشتی در مناطق قرمز کرونایی خبر می‌دهد.فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه تمام ظرفیت این نیرو برای مقابله با موج پنجم شیوع بیماری کرونای دلتا در صحنه است، می‌گوید: هم‌اکنون بخش‌هایی از بیمارستان‌های تحت پوشش نیروی دریایی سپاه در شهرهای چالوس، شیراز، بوشهر و بندرعباس اختصاص به بیماران کرونایی دارد که هماهنگ و در کنار شبکه درمانی کشور، در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.

حال ناخوش سیستان و بلوچستان

حال سیستان و بلوچستان خوب نیست. دو هفته‌ای است که خبرهای غم‌انگیزی از این استان روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد. همین اخبار تلخ، موجب شد تا مسئولان، فعالان اجتماعی و خیرین نگاهشان را به سمت سیستان و بلوچستان ببرند، تا بلکه از دردها و غم‌های این روزهای مردم کم کنند. دیروز البته دادستان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که سردخانه‌ها از جنازه پر شده است. این واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. مهدی شمس‌آبادی تأکید کرد: اگر دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت می‌خواهد موفق عمل کند باید حضور میدانی و نامحسوس داشته باشد و عده‌ای قابل اعتماد را به عنوان افراد عادی وارد بیمارستان‌ها کند تا درد مردم را حتی برای پذیرش در بیمارستان بفهمند.

همچنین بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، در روز گذشته ٢٨ نفر از اهالی این استان بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند و تعداد فوت‌شدگان کرونا در استان هم به 1848 نفر رسیده است. با این همه مشاهدات در سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد، فعالیت دستگاه‌های مختلف در استان برای کمک به حال مردم بیشتر شده است. دولت تخت‌های بیمارستانی را بیشتر از روزهای قبل کرده است. سپاه، ارتش و ستاد احرایی حضرت امام بیمارستان‌های صحرایی را برای کنترل شیوع بیماری راه‌اندازی کرده‌اند. حدود ٢٣٠ پرستار از سوی سپاه و بیمارستان‌های استان‌های مختلف به سیستان و بلوچستان آمده‌اند تا کمبود پرستار در بیمارستان‌ها کمتر به چشم آید. با این حال خبرنگار ما می‌گوید: مردم همچنان بی‌خیال پروتکل‌های بهداشتی هستند و برخی‌هایشان همچنان ماسک نمی‌زنند.

عبید ملک رییسی، معلم سیستانی روایتی از این روزهای بیمارستان‌ها دارد: «بیمارستان‌ها شلوغ است و مردم هر روز بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند. تخت‌های بیمارستان پر است و برخی‌ها همچنان سرگردان برای پیدا کردن تخت در بیمارستان هستند. البته ویدیوهایی پخش شد که بیمارستان‌های استان خالی از بیمار است و تخت کافی هم وجود دارد. این ویدیوها از بخش سی‌سی‌یو یک بیمارستان بود. برخی از بیماران بدحال را هم زودتر ترخیص کردند تا شلوغی بیمارستان مطرح نشود. سؤالم این است که اگر تخت بیمارستانی داریم چرا دستگاه‌های دیگر بیمارستان صحرایی راه انداختند. خودم به خاطر بیماری مادرم هر روز به بیمارستان می‌آیم. مردم از روستاهای دور افتاده برای سی‌تی‌اسکن به زاهدان می‌آیند خیلی‌هایشان باید چند روز پشت‌ سر‌هم دارو دریافت کنند. نمی‌توانند این راه را بروند و بیایند. وقتی از بیمارستان می‌خواهند که بستریشان کنند در جواب می‌شنوند که جا نداریم. از سوی دیگر در روستاهای دورافتاده دارو نیست. برخی از مردم هم اصلاً توجه به دارو ندارند. خودشان داروهای گیاهی دریافت می‌کنند.

او درباره دریافت واکسن از سوی مردم هم اظهار می‌کند: «شهروندان زیادی  رفتند بیمارستان تا واکسن برکت را دریافت کنند. قبل از این خیلی ها برای دریافت واکسن مقاومت می‌کردند.»

عبید ملک رییسی می‌گوید: بیماران به بیمارستان می‌آیند اما پذیرش سرپایی می‌شوند. شهر نیمه‌تعطیل است. برخی از مغازه‌ها بسته است اما بیشتر مغازه‌ها باز است بازارهای محلی همچنان محل تجمع مردم هستند.

هادی عباسی  رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درباره ترخیص زودهنگام بیماران از بیمارستان  می‌گوید: «این موضوع اصلاً صحت ندارد. هیچ پزشکی حق ندارد بیمارش را زود ترخیص کند. ما این اجازه را به هیچ پزشکی نمی‌دهیم. این اخبار واقعاً کذب است و تا بیمار به شرایط جسمی خوب نرسد، بیمارستان حق ترخیص ندارد.عباسی درباره روند بیماری در سیستان و بلوچستان می‌گوید: سرعت افزایش بیماری در حال حاضر کند شده است و ما به موازات افزایش بیماران ظرفیت‌های جدید برای درمان ایجاد خواهیم کرد. مریض‌های اورژانسی پذیرش می‌شوند و روند درمان خیلی‌هایشان هم به‌خوبی طی شده است.

تزریق واکسن به 6 هزار نفر

او فوت یک شهروند سیستانی و بلوچستانی به علت زدن واکسن برکت را تکذیب می‌کند و می‌گوید: تا امروز حدود ٦ هزار نفر در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان واکسن دریافت کردند که این فرد اصلاً اسمش در لیست دانشگاه نیست. دانشگاه از ١٧ تیرماه شروع به واکسیناسیون کرده است و این فرد در 16تیر ماه فوت کرده است. علاوه بر این حال همه آنهایی که واکسن برکت دریافت کرده‌اند، خوب است. در سوی دیگر، دستگاه‌های مختلف هم به کمک بخش بهداشت و درمان استان آمده‌اند. مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سیستان و بلوچستان از افتتاح بیمارستان سیار احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در زاهدان خبر داد.علیرضا راشکی اظهار می‌کند: بیمارستان سیار احسان وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) 27 تخت طرفیت دارد. این بیمارستان با ظرفیت 200 نفر درمان سرپایی در روز برای کمک به حل مشکل کمبود تخت در بیمارستان حضرت علی بن ابیطالب(ع) و به منظور ارتقای خدمات درمانی به مردم افتتاح شده است.روابط عمومی و تبلیغات قرار گاه قدس نیروی زمینی سپاه هم اعلام کرده است که سه سامانه بیمارستان تخصصی صحرایی مجهز برای کمک به بخش درمان استان بنابه درخواست دانشگاه علوم پزشکی آماده به‌کارگیری شدند. همچنین تعداد هفت سامانه بیمارستان صحرایی دیگر نیز آماده هستند که بنابه درخواست و در صورت نیاز وارد کار عملیات درمانی می‌شوند. همچنین ۲۰۰ نفر کادر درمانی از نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز برای کمک به امر پزشکی سیستان و بلوچستان وارد زاهدان شدند.

بستری مبتلایان به کرونا در تهران از مرز ۶۰۰۰ بیمار گذشت

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، با بیان اینکه تعداد بستری در استان تهران از مرز ۶۰۰۰ بیمار گذشت، می‌گوید: در حال حاضر حدود ۸۹ درصد جمعیت بالای ۷۰ سال‌ در استان تهران واکسینه شده‌اند و از 21 تیرماه هم واکسیناسیون نوبت دوم ارائه‌دهندگان خدمات سلامت آغاز می‌شود. دکتر علیرضا زالی، درباره آخرین وضعیت کرونا در تهران می‌افزاید: متأسفانه  19 تیر از مرز ۶۰۰۰ بیمار بستری گذشتیم. در حال حاضر تعداد بیماران بستری در تهران ۶۲۴۶ بیمار است که قریب به ۲۱۴۳ بیمارمان اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حدود ۱۱۰۰ بیمار جدید  طی 19 الی 20 تیر ماه در استان تهران بستری کرده‌ایم. تعداد ترخیصی‌هایمان هم ۹۰۰ بیمار طی این بازه گذشته بوده است.