۰ نفر

نماز عید فطر چگونه است؟

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۹:۴۵
کد خبر: 527481
نماز عید فطر چگونه است؟

نماز عید فطر در دنیای اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است و نماد وحدت و یکپارچگی امت اسلام به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین، مسلمانان به‌صورت جماعت یا انفرادی‌، در خانه یا در مسجد یا درنمازگاه خارج شهر، می‌توانند نماز عید فطر را بخوانند. اگرکسی به نماز جماعت نرسید، می‌تواند به‌صورت انفرادی بخواند. 

طریقه خواندن نماز عید فطر چگونه است؟

نماز عید فطر همانند نماز صبح دو رکعت است، با این تفاوت که به جای سوره توحید در رکعت اول و دوم به ترتیب سوره‌های اعلا و سوره والشمس خوانده می‌شود و هر رکعت ۵ قنوت دارد.

رکعت اول  نماز عید فطر

نماز گزار در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره (که سوره اعلی مرسوم است ) باید پنج تکبیربگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد.

رکعت دوم  نماز عید فطر

در رکعت دوّم بعد از خواندن حمد و سوره (که سوره شمس مرسوم است) خوانده می‌شود و چهار تکبیر گفته می‌شود و بعد از هر تکبیر قنوت خوانده می‌شود و بعد از تکبیر پنجم به رکوع رفته و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد و سلام گفته می‌شود.

قنوت نماز عید فطر

فایل صوتی دعای قنوت نماز عید فطر را از اینجا دانلود کنید.

در قنوت نماز عید فطر خواندن هر دعایی کافی است، ولی مرسوم است این دعا خوانده شود:

احکام نماز عید فطر 

۱. نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) واجب است.
۲. نماز عید فطر و قربان در زمان غیبت مستحب است.
۳. وقت نماز عید از اول آفتاب روز عید تا ظهر.
۴.  مستحب است که قبل از نماز عید،  غسل نماییم.
۵. نماز عید، سوره مخصوصی ندارد. بهتر است که در رکعت اول آن، سوره ۹۱ (شمس) و در رکعت دوم سوره ۸۸ (غاشیه)، یا در رکعت اول سوره ۸۷ (اعلی) و در رکعت دوم سوره ۹۱ (شمس) خوانده شود.
۶. نماز عید،  اذان و اقامه ندارد و به‌جای آن سه بار گفته می‌شود: «الصّلوة».
۷. پس از نماز،  امام جماعت در برابر مردم قرار می‌گیرد و مانند نماز جمعه رجاءً در دو نوبت سخنرانی می‌کند و در ضمن پند و‌اندرز بیان مسائل سیاسی و اجتماعی، در عید فطر احکام زکات فطره، و در سخنرانی عید قربان احکام ذبح و قربانی و موارد مصرف آن‌ها را بیان می‌نماید.