۰ نفر

هشدا درباره وخامت وضعیت کرونا

۲۳ فروردین ۱۴۰۰، ۲۲:۳۴
کد خبر: 520028
هشدا درباره وخامت وضعیت کرونا

رییس بیمارستان شریعتی تهران گفت: هر یک از بخش‌های این بیمارستان به نوبت در حال تعطیلی و اختصاص یافتن به بخش کرونایی هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر،  حمید سوری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این مطلب افزود:، چون راه اصلی انتقال ویروس از انسان به انسان است، موثرترین کار برای کنترل اپیدمی همچنان رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی و دوری از تجمعات و مهمانی هاست.

این پزشک متخصص با یادآوری این که ۵۰ درصد مبتلایان و ناقلان ویروس بدون علامت هستند و ۳۰ درصد هم علائمشان بسیار خفیف است و برای درمان مراجعه نمی‌کنند گفت: یکی از اصولی‌ترین کار‌هایی که باید انجام بدهیم بیماریابی فعال و قرنطینه کردن آنهاست.

سوری با غیر اخلاقی و غیر کارشناسی دانستن ایمنی گله‌ای یا جمعی گفت: دوره ایمنی افراد بعد از ابتلا و واکسیناسیون کوتاه مدت است و حتی اگر واکسن هم بزنیم ایمنی ممکن است فقط ۶ ماه باشد و بحث عفونت‌های مجدد نیز همچنان باقی خواهد بود، بنابراین بهترین راه همچنان رعایت فاصله‌ها و پروتکل هاست.

این اپیدمیولوژیست تاثیر «لاک دان» را کوتاه مدت ذکر کرد و گفت: لاک داون تبعات اقتصادی دارد و به تنهایی اقدام موثر و مناسبی نیست.

او با حمایت از اجرای طرح شهید سلیمانی که از ارزان‌ترین مداخلات بود، توضیح داد: گام پنجم طرح شهید سلیمانی آماده است و یکی دو روز آینده ابلاغ می‌شود، اما نحوه اجرا و باور و اراده به اجرا و تعهد به انجام کار، موجب موفقیت بیشتر این طرح خواهد شد.

سوری با تاکید بر لزوم حمایت و همراهی همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها با وزارت بهداشت گفت: در هیچ کجای دنیا حوزه سلامت به تنهایی نمی‌تواند اپیدمی یا پاندمی را کنترل کند، متاسفانه خیلی از سازمان‌های ما فقط صورت مسئله را پاک کردند و نقش خودشان را در کنترل اپیدمی به درستی اجرا نکردند.

او با اشاره به افزایش قابلیت بیماری زایی ویروس جهش یافته افزود: احتمال ابتلا به کرونا از یک بیستم به سه بیستم افزایش یافته و نزدیک به ۲ سال هم سن مرگ مبتلا‌ها کاهش پیدا کرده است.

سعیدرضا مهرپور، رییس بیمارستان شریعتی نیز در ارتباط تصویری با برنامه ضمن ابراز نگرانی شدید از سیر صعودی بستری‌ها گفت: در ۱۴ ماه گذشته اینقدر که الان نگرانم نگران نبودم، تند تند داریم بخش‌های مختلف را برای بستری بیماران کرونایی آماده می‌کنیم و با این روند در چند روز آینده نیمی از بیمارستان درگیر کرونا خواهد شد.

تقی ریاحی رییس بیمارستان حضرت رسول اکرم هم گفت: هیچ وقت این حجم بیمار نداشتیم و امیدواریم با سختگیری‌های حداکثری و رعایت حداکثری این سنگین‌ترین موج را هم با آسیب‌های کمتر و سریعتر پشت سر بگذاریم.

ریاحی همچنین خواهان استفاده از نیروی قهریه برای اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها برای کنترل اپیدمی شد.

محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم با اشاره به موقعیت مرزی ایلام و همسایگی با استان خوزستان گفت: متاسفانه استان ایلام از نظر ابتلا بدترین استان هاست و تعداد بستری‌ها و مرگ و میر‌ها به شدت در حال افزایش است.

مهدی قلیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با اشاره به چهار رقمی شدن میزان بستری‌ها و بستری ۲۴۰ نفر در بخش مراقبت ویژه گفت: هنوز پرواز‌های خارجی در مشهد به طور کامل متوقف نشده است، اما ما از مسافران خارجی و هوایی تست میگیریم و در صورت مثبت بودن ۲ هفته در قرنطینه نگه می‌داریم.

محمد حسین صومی رییس علوم پزشکی تبریز هم با اشاره به افزایش آسانسوری بیماران و اشغال ۸۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌ها گفت: رفتار مردم باید تغییر کند، متاسفانه رعایت پروتکل‌ها بیش از ۷۰ درصد نیست، هر چند شواهدی هم داریم که میزان تکثیر ویروس در استان دارد کاهش می‌یابد.