۰ نفر

بازار کساد شرکت‌های خانه‌تکانی

۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۳۹
کد خبر: 513233
بازار کساد شرکت‌های خانه‌تکانی

تعداد مشتریان شرکت‌های خانه‌تکانی در اسفند امسال 50درصد کاهش پیدا کرده‌است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، ترس از مبتلا شدن به کرونا و محدودیت در دید‌و‌بازدیدهای خانوادگی موجب شده تا امسال هم مانند سال گذشته رغبت زیادی برای خانه‌تکانی‌های عید نوروز وجود نداشته باشد. همین مسئله بسیاری از فعالیت‌های خدماتی را بی‌رونق کرده است و عده زیادی بیکار شده‌اند. یکی از مشاغلی که در این روزها از خانه‌تکانی نکردن‌ها آسیب جدی دیده شرکت‌های خدماتی است که اکنون برخی با کمتر از نصف ظرفیت خود به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند و برخی هم به تعطیلی کشانده شده‌اند. البته وضعیت اقتصادی مردم، کاهش درآمد، تورم و گرانی‌های موجود نیز تأثیر زیادی در گرفتن خدمات کمتر مردم از شرکت‌های خدماتی گذاشته است.

کاهش 50درصدی مشتریان

محمد عزیزی 15سال است که شرکت خدماتی دارد و هر ساله با نزدیک شدن اسفند به‌دلیل سفارش بالای کار، حدود 60کارگر را استخدام می‌کرد و برای خانه‌تکانی به منازل می‌فرستاد اما سال گذشته به‌دلیل سفارش کم این تعداد کارگر به 30نفر تقلیل یافت و امسال که وضعیت معیشتی و کرونایی وخیم‌تر شده فقط 15نفر با او همکاری می‌کنند. می‌گوید: «با اینکه امسال 20هزار تومان نسبت به سال گذشته روی دستمزد کارگران کشیده‌ایم اما زنگ‌خورمان در طول روز بسیار کم است و گاهی به 10زنگ هم نمی‌رسد. درست است که وضعیت معیشتی مردم به نسبت سال گذشته آشفته‌تر شده است اما دستمزد ما هم آنچنان گران نشده است. من 10کارگر مرد و 5کارگر خانم دارم و دستمزد هر کدامشان برای 8ساعت کار 200هزار تومان است. این مبلغ سال گذشته 180هزار تومان بود اما با کاهش 50درصدی مشتریان مواجه هستیم و کارمان کاملا از رونق افتاده است».

وی می‌افزاید:« این افراد با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در محل کار حاضر می‌شوند و هر روز با تب‌سنج و اکسیژن‌سنج خون تست می‌شوند و با صحت و سلامت کامل برای کار به منازل اعزام می‌شوند. در این مدت خوشبختانه هیچ‌یک از نیروهای ما به کرونا مبتلا نشده‌اند و مردم هم در این زمینه از ما شکایتی نداشته‌اند».

کارگران حاضر به‌کار نیستند

مهدی عطایی، مدیر یکی از شرکت‌های خدماتی نیز درخصوص مشکلات کاری این روزها می‌گوید:«برخی از کارگران شرکت من ساکن تهران نیستند و از رودهن، ورامین و پاکدشت برای کار به تهران می‌آیند.سفارش های کم این روزها موجب شده تا آمدن به تهران برایشان به صرفه نباشد و از قبول این سفارش های  کم امتناع کنند. قبلا هر کارگر مرد وقتی به تهران می‌آمد برنامه‌هایش را طوری تنظیم می‌کرد که چند روزی که در تهران می‌ماند برای هر روزش سفارش کار داشته باشد و آخر هفته به محل زندگی‌اش باز‌می‌گشت. اما الان مجبورم بیشتر کارگرانی که ساکن تهران هستند را به‌کار بگیرم آنها نیز با وضعیت کرونا خیلی رغبتی به‌کار ندارند و زمانی که برای کار با آنها تماس می‌گیرم استقبال چندانی نمی‌کنند و از انجام کار سر باز می‌زنند. کرونا روال همه‌‌چیز را به هم ریخته و دست‌و‌پای ما را برای گسترش فعالیت بسته است».

وی کار خانه‌تکانی در منازل را نیز امسال سخت‌تر عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد:« کار برای کارگران نیز مشقت‌بارتر شده است. در گذشته معمولا افراد منزل نیز به کارگر در انجام امورات شست‌و‌شو کمک می‌کردند و در واقع از کارگر به‌عنوان یک بازوی کمکی استفاده می‌شد اما کرونا موجب شده تا زمان حضور کارگر، به‌خاطر رعایت فاصله فیزیکی، او را در منزل تنها می‌گذارند و تمام کارها را به او محول می‌کنند. همکاری‌ها برای نظافت و رفت‌و‌روب به حداقل رسیده. این مسئله موجب شده تا کارگر نتواند هر روز سفارش کارقبول کند چون باید حجم زیادی از کار را یک نفره انجام دهد. از طرفی زدن ماسک به‌صورت مداوم او را بیشتر خسته می‌کند چون اکسیژن به اندازه کافی به بدن نمی‌رسد».

مشتریان عطایی به نسبت سال گذشته 60درصد کاهش یافته‌اند و او اکنون با 10کارگر مرد کار می‌کند.

مردم شمال و غرب بیشتر خدمات می‌گیرند

قیمت کارگر برای 8ساعت کار در تمام شرکت‌های خدماتی 200هزار تومان است. با اینکه این شرکت‌ها در تمام نقاط شمال، غرب، شرق، مرکز و جنوب خدمات ارائه می‌دهند اما به‌گفته برخی از مدیران شرکت‌های خدماتی مردم شمال و غرب به نسبت سایر مناطق تهران بیشتر خدمات خانه‌تکانی می‌گیرند. امین محمدی، مدیر یکی از همین شرکت‌ها می‌گوید:« مردم مناطق شمالی و غربی تهران به‌علت بضاعت مالی ای که دارند طبق روال سال‌های گذشته سفارش کار می‌دهند اما خب حساسیت بیشتری هم دارند و بیشتر آنها از کارگران ما تست سلامت می‌گیرند تا مطمئن شوند که کارگر اعزام شده علائم خاصی درخصوص کرونا ندارد. البته تفاوت امسال به سال‌های قبل این است که حجم کار خانه‌تکانی‌های یک منزل کمتر شده است؛ مثلا سال گذشته حساسیت زیادی روی مرتب کردن انبارها و پستوها بود اما اکنون خانواده‌ها به نظافت بصری اکتفا می‌کنند و بیشتر نظافت دیوارها، پنجره‌ها، راه‌پله‌ها و شست‌و‌شوی مبل‌ها،پرده‌ها و ملحفه‌ها مدنظر کسانی است که کارگر می‌گیرند».

وی ادامه می‌دهد:« مردم امسال خیلی از کارگران کار نمی‌کشند با اینکه دستمزد کامل می‌دهند. گویی دلشان نمی‌خواهد در وضعیت کرونا کارگر زحمت‌کش خسته و ناتوان شود؛ چرا که او بیش از دیگران با گردوغبار و میکروب و ویروس به‌خاطر بحث نظافت در تماس است. برخی کارگران می‌گویند که صاحب خانه‌ها امسال بیشتر هوایشان را دارند و به جای سفارش غذای آماده از بیرون برای آنها غذای خانگی می‌پزند تا سلامت‌شان حفظ شود». محمدی نیز می‌گوید که مشتریانش به نصف تقلیل یافته‌اند و از 30مشتری روزانه اسفند 98به 15مشتری در 99رسیده است.

کاهش شست‌و‌شوی فرش

قالیشویی‌ها هم یکی از شرکت‌های خدماتی هستند که این روزها طبق روال هر ساله باید سرشان شلوغ باشد اما این بخش نیز به‌خاطر اینکه امسال مردم خیلی شور و انگیزه خاصی برای خانه‌تکانی ندارند، آسیب دیده و متضرر شده است. احمدنظری، صاحب یکی از قالیشویی‌های مطرح تهران با سابقه چند‌ساله می‌گوید: «سفارش کار ما به نسبت سال گذشته 30درصد کاهش یافته است و سرمان مثل سال‌های قبل آنقدرها هم شلوغ نیست. علت این موضوع نیز به خاطر کاهش درآمد مردم است که توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند. قیمت شست‌و‌شوی فرش ماشینی متری 11هزار‌و500تومان و موکت متری 7هزار تومان است و دارد و مبلغ حمل‌ونقل ماشین هم 25هزار تومان می‌شود. معمولا هم در منازل حداقل 2فرش 12متری ماشینی برای شست‌و‌شو وجود دارد. اگر موکت‌ها و قالیچه‌های کوچک را هم به آن بیفزاییم افراد باید حداقل بین 350تا 500هزار تومان برای این کار هزینه اختصاص بدهند که با شرایط درآمدی این روزها برایشان مقدور نیست. تعداد سفارش‌های هر منزل نیز کاهش یافته و بیشتر فرش‌های بزرگ و دم‌دستی برای شست‌و‌شو به‌دست ما می‌رسد از همین رو درآمد ما حدود 50درصد به نسبت قبل کاهش پیدا کرده است».

این قالیشویی برای جذب مشتری تخفیف‌های 30درصدی با تحویل دوروزه نیز برای مشتریانش درنظر گرفته است.