۰ نفر

با وسایل اضافی حاصل از خانه‌تکانی چه کنیم؟

۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۳۰
کد خبر: 513164
با وسایل اضافی حاصل از خانه‌تکانی چه کنیم؟

برای همه ما پیش آمده که در فصل خانه‌تکانی با وسایلی روبه‌رو شویم که نمی‌دانیم باید چه تصمیمی درباره‌شان بگیریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، وسایلی که نه مورد استفاده‌مان است و نه دل دور انداختن آن را داریم. ما قصد داریم شما را در این گزارش با حقایقی روبه‌رو کنیم که به شما کمک خواهد کرد در چنین بزنگاه‌هایی تصمیم درستی بگیرید؛ تصمیمی که هیچ‌وقت دچار عذاب وجدان و پشیمانی‌تان نکند. اما برای رسیدن به چنین تصمیمی چه باید کرد؟

گام اول؛ پاسخ به چند پرسش

برای رسیدن به تصمیم درست اول باید فکر کرد و ما در اینجا برای شما بهترین راه یعنی فکر کردن را پیشنهاد می‌کنیم. اما باید به چه چیزی فکر کرد؟ آیا در این رابطه در دام حس، وسواس و علاقه گرفتار نمی‌شویم؟ ما به شما می‌گوییم اگر به سؤالات درست پاسخ دهید: نه. می‌دانید که این فقط گرفتاری شما نیست؟ همه مردم دنیا درگیر این وسواس در دور ریختن وسایل‌شان هستند. خیلی‌ها البته وضعیت‌شان در اتخاذ چنین تصمیمی سخت‌تر است. آنها کسانی هستند که از هیچ وسیله‌ای دل نمی‌کنند و می‌خواهند همه‌‌چیز را برای خود حفظ کنند. همین باعث می‌شود همواره در انبوهی از وسایل غیرضروری گرفتار و سردرگم باشند. اما به بحث خود بازگردیم. سؤالاتی که باید پیش از جدا شدن از وسایل اضافی از خودمان بپرسیم: 

   من در سال گذشته از این وسیله استفاده کرده‌ام؟ یا در سال آینده از آن استفاده می‌کنم؟

   حاضرم دوباره آن را خریداری کنم؟ یا اگر خراب شده، ارزش تعمیر دارد؟

   آیا خاطره‌ای از آن دارم و آن خاطره من را خوشحال می‌کند؟ اگر یک عکس یا نشانه از آن داشته باشم کافی است؟

   فضای لازم برای نگهداری دارم؟

پس از پاسخ به این سؤالات است که شما مطمئن می‌شوید دوست دارید آن وسیله را نگه دارید یا باید فکر دیگری به حالش بکنید. اما چه فکری؟ برای این مرحله هم ما پیشنهادهایی برایتان داریم.

گام دوم؛ دسته‌بندی

اما حالا که تکلیف خود را با این وسایل مشخص کردید. باید در گام بعدی به این فکر کنید که با این وسایل که دیگر نیازی به آنها ندارید چه باید کرد. دور انداختن در مرحله آخر قرار دارد. اول دسته‌بندی کنید و درباره هر دسته تصمیم جداگانه‌ای بگیرید. وسایل به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ کتاب، لباس، اسباب‌بازی، وسایل خانه و....

گام سوم؛ کتاب‌ها

بیشتر ما احساس دلبستگی خاصی به کتاب‌هایمان داریم. با وجود این تعداد زیادی کتاب در کتابخانه‌مان داریم که سال‌هاست به کارمان نمی‌آیند. اما این کتاب‌ها می‌توانند برای دیگران مفید باشند. اگر کتاب‌ها نسبتاً نو و سالمند می‌توانیم آنها را به کتابفروشی‌هایی که کتاب دست‌دوم می‌خرند بفروشیم. راه دیگر فروش آنلاین در سایت‌های تعویض و فروش کتاب است. اگر هم کتاب‌ها قابل‌فروش نیستند یا به هر دلیلی نمی‌خواهیم آنها را بفروشیم، اهدای کتاب به کتابخانه‌ها راه‌حل خوبی است. حتی در این زمان می‌توانید به هدیه کردن کتاب به دوستان، آشنایان یا کودکان هم فکر کنید. لطفا کتاب را دور نیندازید.

گام چهارم؛ لباس‌ها

لباس‌ها گاهی زود تکراری می‌شوند یا دیگر اندازه ما نیستند. بنابراین اگر لباسی در خانه داریم برایمان کوچک یا تکراری شده، بهتر است آن‌ را ببخشیم. ابتدا لباس‌ را بشویید و بعد آن را به شکل مناسبی به دیگران هدیه کنید. برای لباس‌های اهدایی اول از دوستان و آشنایان کمک بگیرید. شاید آنها کسانی را سراغ داشته باشند. اگر نه به خانه‌های سلامت و مؤسسات خیریه فکر کنید. لباس‌های بسیار کهنه را می‌توان به‌عنوان دستمال‌هایی برای ادامه خانه‌تکانی استفاده کرد.

گام پنجم؛ وسایل کودک

بهترین پیشنهاد برای وسایل کودک و اسباب‌بازی، بخشیدن آن به مهدکودک‌هاست. وسایلی مانند کالسکه را هم می‌توان به اقوام و دوستانی بخشید که تازه بچه‌دار شده‌اند. اگر خیلی نو بود، می‌توانید به مغازه‌های دست‌دوم‌فروشی یا وب‌سایت‌های فروش وسایل دست‌دوم هم فکر کنید.

گام ششم؛ اثاث منزل

اگر دیگر به رختخواب‌های اضافی نیاز ندارید پیشنهاد ما بخشیدن آن به گرمخانه‌ها و پناهگاه‌های بین‌شهری است. اما درباره دیگر وسایل منزل مانند تخت و میز و کاناپه‌ و... پیشنهاد ما سمساری‌ یا سایت فروش وسایل دست‌دوم است. اما ظروف کهنه راهکارهای دیگری هم دارد. مکان‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید ظرف‌های کهنه‌تان را با ظروف نو عوض ‌کنید. چینی‌های لب‌پرشده یا قابلمه‌های تفلون ساییده عوض می‌شود. اما چینی شکسته و ظروف پلاستیکی آسیب‌دیده را به مراکز بازیافت تحویل دهید. در تهران کیوسک‌های مخصوص بازیافت وجود دارد که در ازای وسایل بازیافتی به شما مواد شوینده و... می‌دهند‎!‎

گام هفتم؛ بهره‌وری و بازتولید

اما اگر خلاق و هنرمندید از وسایل دورریختنی وسایل تازه بسازید و دوباره از آنها استفاده کنید. اگر کمی در اینترنت جست‌وجو کنید ایده‌های بسیار جالب و متفاوتی برای استفاده از وسایل دورریختنی در دکور خانه پیدا می‌کنید که بسیار هم زیباست. این کار یکی از مدرن و به‌روزترین تکنیک‌ها در دنیاست که از هدررفت و مصرف‌گرایی جلوگیری می‌کند.