سالانه میلیون‌ها تن ضایعات غذایی در جهان تولید می‌شود که یکی از عوامل ایجاد گازهای گلخانه‌ای است. چین کشوری بوده که خانوارهای آن بیشترین میزان زباله‌های غذایی را تولید می‌کنند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ مسئله هدر رفتن مواد غذایی جهانی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک معضل بزرگ است. بر اساس شاخص ضایعات مواد غذایی برای سال 2021 که توسط برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد گردآوری شده، جهان سالانه 931میلیون تن زباله مواد غذایی تولید می‌کند که 569تن آن متعلق به خانوارها است. مقدار باقی‌مانده به خدمات غذایی (244تن) و بخش خرده‌فروشی (118میلیون تن) اختصاص دارد.

گفتنی است که خانوارهای سراسر جهان به طور میانگین سرانه 74کیلوگرم زباله مواد غذایی تولید می‌کنند که این رقم در میان گروه‌های درآمدی سراسر کشور کاملا مشابه است و نشان می‌دهد که برای مقابله با این مشکل نیاز به بهبود گسترده وجود دارد.

این شاخص نشان می‌دهد که اگر ضایعات مواد غذایی یک کشور بود، سومین منبع بزرگ تولید گازهای گلخانه‌ای در کره زمین به شمار می‌رفت. بر اساس برآوردهای انجام شده، در حال حاضر بیشترین زباله مواد غذایی توسط چین تولید می‌شود که میزان آن به صورت سالانه به 91.6میلیون تن می‌رسد، در حالی که این رقم برای هند 68.8میلیون تن است. آمریکا که در جایگاه سوم این لیست قرار دارد، سالانه 19.4میلیون تن ضایعات مواد غذایی تولید می‌کند، در حالی که این آمار در اروپا، برای فرانسه و آلمان بین پنج تا شش میلیون تن است.

در نمودار ارائه شده، ضایعات غذایی تولید شده به صورت سالانه در کشورهای مختلف را مشاهده می‌کنید؛

photo_2021-03-07_11-57-09