۰ نفر

۸ دلیل برای این‌که در دوران کرونا بیشتر میزبان گل‌ها باشید

۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۳۱
کد خبر: 508421
۸ دلیل برای این‌که در دوران کرونا بیشتر میزبان گل‌ها باشید

سال جدید در راه است و ما هنوز نمی‌دانیم کرونا کی تمام می‌شود؟ آیا دوباره همه سال را با ما خواهد بود یا فقط روزهای محدودی را کرونایی خواهیم گذراند؟ اما چه کرونا باشد و چه نباشد سلامت همیشه برای ما در اولویت است و حالا زمان خوبی است تا برای این اولویت‌بندی برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، در این پیش‌بینی تاکید ما بر حضور پررنگ گل و گیاهان در خانه است، چرا که طبق مطالعات انجام‌شده از سوی ناسا و بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان، گیاهان تاثیرات بسیاری بر سلامت روح و روان ما دارند؛ در ادامه چند روش و پیشنهاد برای زندگی سالم‌تر آورده شده‌است.

هوا را تمیز کنید

گیاهان، اکسیژن موردنیاز را برای خانه فراهم می‌کنند و از طریق فتوسنتز،  منوکسیدکربن را از بین می‌برند، همچنین هوا را از وجود بعضی مواد شیمیایی پاک می‌کنند. در حضور موادی مثل بنزن و فرمالدئید که می‌توانند علائمی مثل آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی را در ما تشدید کنند، گل وگیاهان مثل دستگاه‌های تصفیه‌کننده وارد عمل می‌شوند، هوای خانه را از این مواد پاک می‌کنند و علائم چنین بیماری‌هایی را کاهش می‌دهند.

طبق استانداردها بهتر است به ازای هر ۱۰۰مترمربع یک گیاه گلدانی ۲۵-۲۰سانتی‌متری را برای کاهش آلاینده‌های داخلی و افزایش رطوبت خانه اضافه کنید. در نتیجه به صورت غیرمستقیم، حتی علائم بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا را می‌توانیدکاهش دهید.

بهتر بخوابید

حضور گل و گیاه موجب آرامش ذهن و بدن ما شده و زمینه خواب راحت را فراهم می‌کنند. سانسوریاها انتخاب خوبی برای اتاق‌خواب هستند، چون اکسیژن را در شب منتشر و به خواب آرام کمک می‌کنند. دیگر گزینه‌های مفید برای اتاق‌خواب عبارتند از آلوئه‌ورا که یک تصفیه‌کننده عالی هواست. همچنین اسطوخودوس و رزماری از آرامش‌دهنده‌ها هستند. عشقه و اسپاتی فیلوم هم رطوبت را افزایش می‌دهند و به تنفس آسان‌تر کمک می‌کنند.

غذای خود را بکارید و سالم‌تر بخورید

شما می‌توانید در تمام سال، گیاهان خوراکی را در فضاهای بسته که شرایطی مشابه گلخانه دارند، کشت کنید. استفاده از گیاهان تازه در وعده‌های غذایی عطر و طعم خوبی به آنها می‌بخشد. شاید زمستان زمان مناسبی برای شروع کاشت دانه‌ها و رسیدن محصول‌شان در بهار باشد. پس از همین حالا شروع به برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید یک سینی تازه از سبزی‌های کوچک را پرورش دهید و یک چاشنی تازه و خوشمزه به سوپ، خورش و سالادهای‌تان اضافه کنید.

استرس‌تان را کاهش دهید

فضاهای سبز و آوردن طبیعت به خانه، تاثیر مستقیمی بر حفظ و بهبود سلامت‌روانی ما دارند. سعی کنید گل‌هایی را در آشپزخانه، اتاق‌خواب و دفتر خود بگذارید تا احساس آرامش بیشتری بکنید. دانشمندان ثابت کرده‌اند افزایش تعداد گل و گیاه رابطه مستقیمی با کاهش سطح استرس و اضطراب داشته، تمرکز و خلاقیت را بالا برده و بهره‌وری کیفیت خواب را بهبود می‌بخشند. پژوهش‌ها نشان داده دیدن گل‌های تازه در اول صبح، روحیه را افزایش داده و استرس را کاهش می‌دهد.

نکته: از گل و گیاه در خانه یا دفتر خود برای کاهش استرس بهره ببرید و با فرستادن گل برای یک دوست، روز خود و او را بسازید و حال‌تان را خوب کنید. بهبود سلامت با روشی طبیعی‌تر از این؟

خوشحال‌تر و ایمن تر باشید

گل و گیاه، سطح دوپامین و سروتونین را افزایش می‌دهد و ما را شادتر می‌کند. پژوهش‌ها ثابت کرده رایحه‌گل باعث کاهش استرس و بهبود روحیه می‌شود.علاوه بر این گیاهان رطوبت را در محیط خانه افزایش می‌دهند که این امر در جلوگیری از سرماخوردگی، سرفه و گلو درد مؤثر است. در برخی موارد، افزایش سطح رطوبت می‌تواند انتقال ویروس آنفلوآنزا را کاهش دهد و افراد را سالم‌تر نگه دارد.محققان نشان داده‌اند بیمارانی که تحت عمل‌های کوچک جراحی قرار می‌گیرند و دارای گل و گیاه در اتاق‌های بیمارستان خود هستند، فشار خون کمتر، میزان درد کمتر، اضطراب و خستگی کمتری را تجربه می‌کنند.

تقویت حافظه

داشتن سرسبزی در محیط اطراف ما می‌تواند حواس را تحریک کرده و در واقع شناخت‌ذهنی و قدرت‌حافظه را افزایش دهد. می‌دانید که گل‌ها برای کاهش افسردگی، بهبود حافظه و حتی افزایش تعامل اجتماعی در سالمندان بسیار مهم هستند. پس دوباره تأکید می‌کنیم برای این‌کار به ازای هر ۱۰۰متر مربع یک فضای سبز ۲۵-۲۰سانتی‌متری در خانه یا محل کار خودتان در نظر بگیرید تا علاوه بر اینها به کاهش آلاینده‌های‌داخلی و افزایش رطوبت محیط هم کمک کنید.

 برانگیختن احساسات

 گیا‌هانمی‌توانند احساس شادی و افکار مثبت را تقویت کنند و تاثیر مثبتی بر روند زندگی روزمره‌مان بگذارند. مطالعات اخیر دانشگاهی نشان داده گل‌ها قادرند به صورت بسیار طبیعی و مفید، روتین زندگی را مدیریت کنند.نمایش  گیا‌هان در فضاهای مشترکی مثل هال، اتاق‌نشیمن  یا میز غذاخوری می‌توانند افزایش نشاط و شادابی در دورهمی و گپ و گفت‌ها و انتقال حسی خوشایند در این فضاها را بسیار تسهیل کنند.

همچنین استفاده از گل و گیاه واکنش‌های عاطفی را تحریک می‌کند و لذت و قدردانی را جایگزین اضطراب و افسردگی می‌کند.

استحکام ارتباطات

استفاده از  گیا‌هان چه برای خود و چه به عنوان هدیه، شما را به عنوان فردی قوی، متفکر و دارای هوش هیجانی بالا نشان می‌دهد. با این کار شما این قدرت را دارید نگرش فرد مقابل را تغییر دهید و به سمت مثبت پیش ببرید. شاید به چشم نیاید اما  گیا‌هان عامل ایجاد ارتباط موثر، قوی و با ثبات‌تر هستند.