۰ نفر

معاون اول رییس جمهور؛

برای خرید واکسن کرونا محدودیت مالی نداریم/ بانک مرکزی برای تأمین منابع اعلام آمادگی کرد

۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۰۴
کد خبر: 503835
برای خرید واکسن کرونا  محدودیت مالی نداریم/ بانک مرکزی برای تأمین منابع اعلام آمادگی کرد

اسحاق جهانگیری گفت: با وجود فشارهای مالی برای خرید واکسن کرونا چون با سلامت مردم مرتبط است هیچ محدودیت مالی وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری صبح امروز در مراسم افتتاح بیمارستان 126 تختخوابی این شهرستان با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و بخش درمان کشور در زمینه مقابله با بحران کرونا کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشته است اظهار داشت: این بحران تمام دنیا را دربرگرفته و از آمریکا که بزرگ‌ترین اقتصاد و علم دنیا را دارد تا آفریقا و آسیا درگیر این موضوع شده‌اند و تمام کشورها کارنامه‌ای در زمینه تلفات و مبتلایان روزانه دارند.

وی با بیان اینکه ما در مواقعی پیک‌هایی در داخل کشور داشتیم و مسئولان و بزرگان از مردم درخواست رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشتند گفت: علما و مراجع و صاحب نظران در اینجا درخشیدند و نشان دادند سلامت از منظر اسلام بسیار مهم است و با وجود اینکه اصلا تصور نمی‌شد حرم امام رضا‌(ع) و نماز جمعه تعطیل شود اما این اقدام انجام شد.

جهانگیری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با برگزاری مراسم عزاداری به صورت تک نفره ثابت کردند موضوع سلامت بر تمام موضوعات مقدم است، افزود: در ابتدای شیوع امکاناتی همچون ماسک و ونتیلاتور نداشتیم اما کادر درمان به طور واقعی همت کردند و اکنون اوضاع ما از نظر امکانات عالی است.

وی با بیان اینکه لازمه شکست کرونا این است که مردم همکاری خود را ادامه دهند بیان کرد: اطمینان دارم در روزهای آینده با رسیدن واکسن‌های خریداری شده که به نوبت وارد می‌شوند کار واکسیناسیون نیز آغاز می‌شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه دولت در هیچ مقطعی به دلیل گران بودن واکسن خارجی تأخیر در خرید واکسن انجام نداده است گفت: به ما گفتند هر دوز واکسن کشوری 20 تا 25 دلار است و بانک مرکزی برای تأمین منابع اعلام آمادگی کرد و جلساتی با حضور رئیس جمهور برگزار شد و با وجود تمام فشارهای مالی برای تأمین واکسن به دلیل اهمیت سلامت مردم هیچ محدودیت مالی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مقطع طولانی آمریکایی‌ها مزاحمت ایجاد می‌کردند و اجازه جابه‌جایی پول را نمی‌دادند و به محض بی‌اثر کردن این مزاحمت‌ها پول منتقل شد افزود: به همین دلیل توافق ما با خریداران عقب افتاد و امید داریم واکسن‌های معتبر مورد تأیید وزارت بهداشت به سرعت وارد و واکسیناسیون انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه با تکیه بر توانمندی دانشمندان ایرانی در چند گروه مختلف کار ساخت واکسن داخلی به نقاط بسیار قابل قبولی رسیده که در آینده نه چندان دور واکسن داخلی آماده می‌شود عنوان کرد: واکسیناسیون هیچ کشوری که جمعیت قابل قبول و قدرت تولید واکسن را داشته‌اند، تاکنون به یک درصد نرسیده است.

جهانگیری گفت: بعد از رسیدن واکسن و برنامه‌ریزی برای دسته بندی، شفافیت و عدالت در تزریق در نقاط مختلف کشور وزارت بهداشت مکلف است در این زمینه دستورالعمل‌های شفافی تهیه و در اختیار مردم قرار دهد.    

وی با اشاره به مقاومت اسلام‌آباد غرب در مقابل منافقان عنوان کرد: مردم اسلام آباد غرب به کمک نیروهای مسلح به ویژه هوانیروز در همان نقطه آن‌ها را زمین‌گیر کردند و چنان درسی به آن‌ها دادند که به فکر تجاوز و حرکت‌های اینگونه در ایران نباشند؛ ما به اسلام‌آباد غرب افتخار می‌کنیم و خدمت به مردم را وظیفه خود می‌دانیم.

جهانگیری با اشاره به زلزله سال 96 و آسیب‌های جدی واحدهای مسکونی در شهر و روستا گفت: زلزله‌های بزرگی همچون زلزله بم را پشت سر گذاشته بودیم که حدود 30 هزار نفر تلفات داشت اما وسعت زلزله کرمانشاه و حجم تخریب بسیار تکان دهنده بود و سخت‌تر این بود که بسیاری از واحدهای تازه به بهره‌برداری رسیده در بخش مسکن و دولتی تخریب شده بود.

جهانگیری با بیان اینکه در همان ساعت ابتدایی وقوع زلزله جلساتی با وزرا برگزار شد گفت: بر این موضوع تأکید شد که چنانچه افرادی این خیانت را مرتکب شده‌اند که با استفاده از منابع کشور ساختمانی مسکونی یا دولتی غیرمقاوم در مقابل زلزله را ساخته‌اند باید با آن‌ها برخورد جدی شود.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت ساختمان‌های دولتی ناظر، مشاور و پیمانکار وجود دارد که همه باید کار خود را به خوبی انجام دهند افزود: نمی‌شود از منابع کشور برای بیمارستانی هزینه و ساخته و بعد از وقوع یک زلزله تخریب شود؛ یکی از دستاوردهای مهم در مقابل زلزله بازسازی واحدهای مسکونی روستایی است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در استانی که دو سال قبل بازسازی منازل انجام شده بعد از زلزله هیچ خسارتی وارد نشده و و برعکس آن نیز وجود دارد گفت: نتیجه بازسازی برای مردم باید اطمینان‌بخش باشد.

جهانگیری با اشاره به اینکه کاری که جمهوری اسلامی ایران در زلزله انجام داد یکی از نمونه‌های مدیریت کارآمد بود افزود: بگذارید بداندیشان و کج‌فکران و افرادی که قدرت تشخیص ندارند نظام جمهوری اسلامی را متهم به ناکارآمدی کنند اما تنها یک زلزله با این حجم از خسارت و بازسازی به طور کامل بعد از سه سال برای بیان عملکرد کافی است.

وی عنوان کرد: بیش از 100 هزار واحد مسکونی ساخته یا بازسازی شد در سال 98 سیلی رخ داد که 25 استان درگیر شد و در این حادثه نیز 100 هزار واحد مسکونی ساخته و تحویل شد

جهانگیری با اشاره به اینکه این توانمندی وجود دارد و امید داریم رضایت مردم تأمین شده باشد و حق مردم این بود که دولت با همین قوت کار می‌کرد و خیران نیز کمک خوبی داشتند گفت: امید داریم درخواست‌های رئیس دانشگاه در زمینه تجهیزات بیمارستان در طول این هفته محقق شود و اراده وزارت بهداشت این است که این بیمارستان تمام امکانات را داشته باشد.