۰ نفر

وزیر سابق آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سفره ۱۵هزار میلیاردی مافیای کنکور

۳ بهمن ۱۳۹۹، ۲۰:۱۶
کد خبر: 499991
سفره ۱۵هزار میلیاردی مافیای کنکور

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به چالش های آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا گفت: بررسی‌های من خصوصاً آن زمان که وزارتخانه بودم و دسترسی به برخی اطلاعات داشتم، نشان می‌داد حتی تا ۱۵هزار میلیارد تومان سال۹۶ گردش مالی کسانی بوده است که از روشن بودن چراغ آموزشکده‌ها و آموزشگاه‌های کنکور و تست و کتاب‌های کمک درسی ارتزاق می‌کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید محمد بطحائی  درباره موضوع کنکور و مافیای آن گفت: من به عنوان یک معلم باید موانعی که سر راه تربیت فرزندان این کشور است را کنار بزنم. این ها خار و خاشاک است. اینها پای فرزندان و دست و بال فرزندان ما را زخمی می کند. یکی از این موانع، کلاس های کنکور و آمادگی کنکور و تست هایی است که در آموزش و پرورش و در دوران مدرسه بچه های ما را مورد لطمه قرار می‌دهد.

وی افزود: البته همه این مصیبت ها گردن آن کلاس آمادگی کنکور و کتاب های کمک آموزشی و تست ها نیست. خود ما در آموزش و پرورش هم مقصر هستیم. آموزش عالی با تغییر ندادن روش های پذیرش دانشجو در دانشگاه هم مقصر است.

بطحائی ادامه داد: از یک طرف ما خودمان در آموزش و پرورش کنترل کرده‌ایم و گفتیم به هیچ عنوان مدارس اجازه برگزاری کلاس های کنکور را ندارند. در دوره ابتدائی اجازه اجرای آزمون های تستی ندادیم. بچه دوره ابتدائی نیاز به آزمون های تستی ندارد. الان زود است. ۱۰ سال دیگر می‌خواهد کنکور شرکت کند. این بچه باید آمادگی لازم برای زندگی را پیدا کند. در مدرسه باید زندگی کند. از آمدن به مدرسه لذت ببرد. ما گفتیم اول از ابتدائی شروع کنیم. اگر معلمی کتاب تست سر کلاس برد، اگر مدرسه ای با فلان آموزشگاه قرارداد بست و کتاب تست کار کرد، متخلف است و باید به حوزه تخلفات اداری برود. این آدم صلاحیت مدیریت مدرسه را ندارد.

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: در مرحله دوم گفتیم برای چه برای مدارس آزمون ورودی برگزار کنیم!؟ آزمون ورودی نباید برای مدرسه بگیریم. کم‌کم این رایج شده بود. هنوز هم این اتفاق می‌افتد. مدرسه که نباید آزمون ورودی بگیرد. وقتی آزمون ورودی می‌گیرید باید تستی برگزار شود. خب از دو سال قبل تست کار می‌کنند. چراغ کنکور و آموزشگاه آزاد روشن‌تر می شود تا بچه ها را با تست آشنا کند بنابراین عواملی را که باعث ایجاد این فضا شده بود، یکی یکی قیچی کردیم. اگر به یاد داشته باشید، اعلام کردیم که مدارس نمونه دولتی نباید در شهرهای مرفه باشند. نمونه دولتی برای مناطق محروم است. در مناطق برخوردارمدرسه نمونه دولتی موضوعیت ندارد و باید تبدیل به مدرسه دولتی عادی شود.

بطحائی با بیان اینکه چرا بچه ها را دسته‌بندی می کنیم؟ اظهارکرد: به عنوان مثال می‌گوییم تو زرنگ هستی، پدر شما پولدار است، پدر شما فقیر است، شما بالا شهر هستید. دسته بندی کردن بچه ها در آموزش عمومی – من کاری به مطالعات بین المللی ندارم - طبق آموزه‌های تعلیم و تربیت اسلامی و دینی ما پرهیز شده است البته در این چند دقیقه که بیان می‌کنم، مستحضر هستید که کار سختی است. البته یکی از مراجع بسیار محترم نسبت به همین بحث کلاس های کنکور  عکس العمل نشان داده بودند و من حضوراً خدمت ایشان رسیده بودم و توضیحاتی را خدمت ایشان عرض کردم. بعد از صحبت های من ایشان قریب به این مضمون بود که تائید کردند که مسیر درستی می روید. من صحبتی که درباره کلاس های کنکور کردم این مسائل نبود که شما بیان کردید.

وی تصریح کرد: مافیای کنکور چه کسانی هستند؟ همه کسانی که در باز بودن این سفره ارتزاق می‌کنند و نفع می‌برند. ممکن است یکی از این افراد هم من به عنوان کارشناس آموزش و پرورش و یا وزارت علوم باشم.

بطحائی گفت: به والله قسم، آموزش و پرورش هیچ جای دنیا مثل اینجا نیست که بچه ها را با شکنجه و سختی به زحمت انداخته، دار و ندار آنها را به یغما ببرد که در کنکور رتبه خوبی بیاورند! از کلاس دوم ابتدائی بچه ها را سر کلاس می نشانند و به او یاد می دهند که گزینه صحیح را چطور پیدا کند! به آنها دانش نمی‌آموزند! این فجیع‌ترین نظام آموزشی است که داشتیم و به آن سمت می‌رویم. در حالی که دانش آموز کلاس دوم ابتدائی ما نمی‌تواند بند کفش خودش را ببندد و در خانه بلد نیست با پدر و مادرش صحبت کند.

گردش مالی ۱۵ هزار میلیاردی مافیای کنکور در سال ۹۶

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این مافیای کنکور عده‌ای خاص هستند که با مجامع قدرت و ثروت در ارتباطند، گفت: حتماً همینطور است البته هیچگاه در این زمینه گزارش های رسمی تولید نشده و در اختیار نبوده است، اما بررسی های من خصوصاً آن زمان که وزارتخانه بودم و دسترسی به برخی اطلاعات داشتم، نشان می داد حتی تا ۱۵ هزار میلیارد تومان سال ۹۶ گردش مالی کسانی بوده است که از روشن بودن چراغ آموزشکده‌ها و آموزشگاه‌های کنکور و تست و کتاب های کمک درسی ارتزاق می‌کردند.

بطحائی تاکید کرد: اینها اجازه نمی دهند شما به این سادگی دکان‌شان را تعطیل کنید. من علیرغم همه مساعدت هایی که جناب آقای دکتر علی عسگری در این خصوص داشت و همراهی های بسیار خوبی که در این زمینه شد، حتی مجبور شدم یک موردی را نامه به خدمت مقام معظم رهبری بنویسم و از ایشان کمک بخواهم که وزارت ارشاد و سایر دستگاه های ذیربط که در حوزه چاپ و انتشار این گونه کتاب ها و برگزاری این نوع کلاس های کاذب بویژه در دوره ابتدائی هستند . من تاکید می‌کنم نمی‌خواهم هیجانی صحبت کننم که از فردا باید کل کلاس‌ها تعطیل شود  اما دانش آموز پایه هفتم و هشتم اصلاً نباید درگیر این فضا شود و از معظم له خواستم که این کمک را بکنند.

وی ادامه داد: البته آقای رئیس مجلس وقت - دکتر لاریجانی - هم آن زمان اقدامی انجام دادند که بسیار موثر بود. اینها تا حدودی تاثیر کرد اما فقط کسی که جیبش را از این کار پر می کند، در حقیقت کافی نیست، خود مردم می توانند موثر باشند.

تسلطی در مدیریت فضای مجازی نداریم

وزیر سابق آموزش و پرورش در ادامه درباره وضعیت نظام آموزشی و رفتن به سمت عدالت آموزشی در دوران شیوع کرونا گفت: تنوع در محیط‌های یادگیری یکی از فرصت‌هایی است که ایجاد شده است اما متاسفانه به دلیل ضعف در مدیریت، بویژه در فناوری‌های مرتبط با آموزش مجازی، خطرات را به مراتب بیش از فرصت ها می‌بینم. ما هیچ تسلطی در مدیریت فضای مجازی نداریم. بنده یک نوه ۵ ساله دارم که به محض اینکه به خانه ما می آید گوشی را برمی دارد، پسورد را می زند و بازی را فعال و شروع به بازی می‌کند. بلد است اینترنت را روشن کند. مرحله ای که نیاز به وصل شدن به اینترنت دارد را انجام می‌دهد! بنابراین می‌خواهم بگویم که ما هیچ تسلطی به فضای مجازی نداریم یعنی با دست خود فرزندان خودمان را در یک فضای کاملاً تاریک که هیچ چیزش را نمی‌بینیم، می گذاریم. اصلاً نمی بینیم چه گرگ هایی در این فضا قایم شده اند، اصلاً نمی‌بینیم چه خطراتی فرزندان ما را ممکن است تهدید کند، تاریک است و به چشم نمی آید.

چالش جدی پساکرونایی برای مدارس

بطحائی اظهارکرد: نکته دیگر هم این است ۵۰ درصد از هدف رفتن به مدرسه، در تعامل بچه ها با یکدیگر است. به عنوان مثال فرزند من یاد می‌گیرد همیشه نباید او حرف اول را بزند، بلکه گاهی باید در برابر حرف دیگری صبر کند. در این شرایط بچه‌ها  نسبت به مدرسه بیگانه می‌شوند. یکی از نگرانی هایی که احتمالاً تا چند ماه دیگر با آن مواجه هستیم این است که یک سالی که با تبلت و گوشی درس خواندیم خیلی خوب بود، کرونا تمام شده ولی اجازه دهید، بقیه را هم با این گوشی ادامه دهیم. یکی از چالش های جدی ما در آینده این خواهد بود.