۰ نفر

مشکلات جدی معیشتی برای کارگران؛

ملاک پرداخت یارانه ۱۰۰هزار تومانی تغییر می‌کند؟

۶ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۴۰
کد خبر: 492992
ملاک پرداخت یارانه ۱۰۰هزار تومانی تغییر می‌کند؟

یک فعال حوزه کار تجدیدنظر در ملاک پرداخت کمک معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی را خواستار شد و گفت: بازنشستگان و کارگران روزمزد و ساختمانی هم باید مشمول دریافت حمایت معیشتی قرار بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رحمت اله پورموسی، با اشاره به واریز کمک معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار گفت: طبق آنچه که اعلام شده افرادی که فاقد بیمه هستند و درآمد ثابت ندارند مشمول این طرح می شوند در حالی که همین حالا بسیاری از کارگرانی که کار آزاد دارند و بیمه نیستند به دلیل شرایط کرونا با مشکلات بسیاری مواجه شده و معیشت آنها به خطر افتاده است.

وی افزود: بعضا می شنویم برخی از کسانی که مغازه پوشاک دارند و ماهانه چند میلیون تومان قسط می دهند، کمک معیشتی به آنها واریز شده است، لذا ملاکی که در نظر گرفته اند ملاک خوبی در این تصمیم گیری نبوده و بهتر بود به افراد نیازمند و کسانی که واقعا در تامین معاش و درآمد دچار مشکل هستند، کمک شود.

این فعال حوزه کار با اشاره به اعلام خط فقر از سوی مراجع رسمی، گفت: در شرایطی که هزینه های سبد معیشت کارگران افزایش و قدرت خرید آنها به شدت کاهش یافته است، پرداخت حمایت معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به یک خانوار چهار نفره کارگری می تواند گوشه ای از هزینه های زندگی آنها را جبران کند.

پورموسی افزود: متاسفانه بازنشستگان تامین اجتماعی که با حداقل حقوق زندگی می کنند یا حقوق متوسط دارند هم مشمول این طرح نشده اند لذا درخواست ما این است که در ملاک پرداخت کمک معیشتی تجدیدنظر شود و کارگران حداقل بگیر که همواره پرچمدار اقتصاد مقاومتی توصیف می شوند نیز از این کمکهای دولت بهره مند شوند و از چنین طرح های حمایتی کنار گذاشته نشوند.

این فعال حوزه کار درباره واریز کمک معیشتی به کارگران ساختمانی گفت: این عده به دلیل آنکه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند شامل نمی شوند البته همه کارگران ساختمانی بیمه نیستند و در ایام کرونا بیشترین آسیب را از کرونا متحمل شدند چون بسیاری از پروژه های ساختمانی متوقف شد. این افراد شاید یک ماه در میادین باید منتظر بمانند تا یک روز کار به آنها تعلق بگیرد و شایسته بود که آنها نیز در این طرح مدنظر قرار می گرفتند.

به گفته پورموسی، کارگران فصلی که اغلب در کارخانجات قند یا بخشهای کشاورزی مشغول کارند و در برخی فصول سال ناچار به تعطیلی می شوند مشمول واریز کمک ۱۰۰ هزار تومانی شده اند.