۰ نفر

در دیدار با رییس بنیاد مستضعفان؛

نمکی: در نقطه مطلوبی از مدیریت کرونا قرار داریم

۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱:۲۵
کد خبر: 491262
نمکی: در نقطه مطلوبی از مدیریت کرونا قرار داریم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه امروز در نقطه بسیار مطلوبی از مدیریت کرونا قرار داریم، گفت: امروز گفتنی‌های زیادی برای دنیا داریم و حاصل توانمندی‌های کشور درباره مدیریت کرونا را می‌توان در اعداد و ارقام بیماری در کشور، مشاهده کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سعید نمکی در دیدار با پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان همزمان با فرا رسیدن روز پرستار، ضمن تبریک این روز به پرستاران سراسر کشور افزود: همکاران ما روزهای به شدت طاقت فرسایی را گذراندند، روزهایی که در اوج تحریم با دست و پای بسته باید در اقیانوس بلا شنا می کردند. بر خلاف آنچه که آمریکایی ها ادعا می کنند و حتی اروپایی هایی که از آنها تبعیت کردند، دارو برای بیماران خاص و تجهیزات پزشکی برای بدترین روزهای کشور، به شدت سخت فراهم شد. 

او ادامه داد: علاوه بر کمبود منابع و مشکلات و تنگناهایی که برای ما ایجاد شد، این دوران خیلی نفس گیر بود و ما خجالت مردم را می کشیدیم و نمی‌توانستیم به زبان بیاوریم، چون روحیه مردم تضعیف می شد و هم خجالت همکاران مان را می کشیدیم از اینکه فرمانده بی فشنگ و بی سلاح هستیم این شرایط به سختی اداره شد اما با لطف خدا و عنایت دستگاه های مختلف، جبران شد.

وزیر بهداشت گفت: خیلی از شب و روزها را در ساختمان وزارت بهداشت سپری کردم و خاطرات آن را نگاشته‌ام. تعدادی از افراد به ما لطف داشتند اما برخی افراد مانند آقای فتاح به شکل ویژه محبت کردند. وی بارها گفت که ما تمام قد در کنار وزارت بهداشت هستیم و همه هتل ها، امکانات و منابع بنیاد مستضعفان در کنار مجموعه نظام سلامت است و این هم بدون تعارف بود و روی آن حساب کردیم. 

نمکی یادآور شد: خوشبختانه امروز شرایط ما نسبت به ماه های گذشته به مراتب قدرتمندانه تر جلو می رود. امروز در جلسه ستاد ملی کرونا گفتم که به اول منحنی بیماری در کشور برگردید و ببینید فاصله مرگ و میر بیماران و بستری آنها چقدر نزدیک بود و امروز را هم ببینید که این فاصله چقدر از همدیگر دور است که این حاصل ۱۰ ماه تلاش شبانه روزی است که ما چگونه توانستیم بیمار کووید۱۹ که داروی مشخص و واکسن قطعی ندارد را با مراقبت درست او، از مرگ با لطف خدا نجات دهیم. 

وی ضمن تقدیر از تلاش های مدیران وزارت بهداشت در مقابله با کرونا، گفت: امروز گفتنی های زیادی برای دنیا داریم و در نقطه بسیار مطلوبی در مدیریت بیماری قرار گرفته ایم که حاصل توانمندی های کشور را می توان در اعداد و ارقام بیماری در کشور، مشاهده کرد. امروز در سایت های بین‌المللی ببینید که جایگاه ایران و سایر کشورها چگونه است. 

وزیر بهداشت ادامه داد: میزان جمعیت ایران حداقل یک چهارم آمریکا است اما مرگ و میر بیماران آمریکایی غیر از مواردی که در سرای سالمندان و خانه‌ها اتفاق افتاده و ثبت نشده، حداقل ۶ برابر مرگ و میر بیماران ایرانی است در حالیکه آمریکا تا سه ماه پیش، ۱۱۱ میلیارد دلار فقط در بخش سلامت، هزینه کرده بود اما ما هنوز بخشی از یک میلیارد دلار صندوق توسعه ملی را دریافت نکرده ایم که این موفقیت حاصل همت، غیرت، شجاعت، همدلی و وفاق در کشور بود.

نمکی تصریح کرد: امروز خدا را شاکریم که به آنچه که برای ما پیش بینی کرده بودند و ۷ تا ۸ برابر موارد مرگ و میر امروز بود، نه تنها نرسیدیم بلکه همه کشورها تعداد مرگ و میر بیماران شان افزایش یافت اما در ایران، این روند کاهشی شد و نشان دهنده وعده الهی بود که در مظلومیت، بندگان مومن، مخلص و ایستاده در مقابل ظلم و هجمه های ظالمانه، تنها نمی مانند. 

وی تاکید کرد: اعتقاد دارم که توسعه در کشورهایی مانند ما اگر به فرودستان و تهیه پیوست حمایت از فقرا نگاهی نداشته باشیم، توسعه ای پایدار نیست. همواره گفته ام که بجای پیوست زیست محیطی یا سلامت باید پیوست حمایت از فقرا در بحث های توسعه ای داشته باشیم که در غیر اینصورت هرگز به توسعه پایدار نمی رسیم.

وزیر بهداشت گفت: بین علمای علم توسعه این تفاوت وجود دارد که برخی می گویند اول توسعه بعد حمایت از فقرا مطرح است اما برخی تئوریسین ها عنوان می کنند که اول باید از فقرا حمایت کرد و بعد به سراغ توسعه رفت اما اعتقاد دارم که اینها هیچ تناقضی باهمدیگر ندارد و می‌توان با پیوست حمایت از فقرا، زیرساخت های توسعه ای را هم دید. 

نمکی ادامه داد: باید ساز و کاری را بین دولت و نهادهای حمایتی برای حمایت بیشتر از فقرا، تعریف کنیم در غیر این صورت، استمرار حیات آنها دچار مشکل می شود. یکی از این حوزه ها، بخش سلامت است. دولت در سالهای اخیر در ماندگاری پزشک و متخصص در مناطق محروم، افزایش تعداد تخت های بیمارستانی و زیرساخت ها، اقدامات بزرگ و ارزشمندی انجام داده است. 

وی یادآور شد: از همکارانم خواسته‌ام که در زیرساخت های نظام سلامت، بازنگری کنیم. اولین روزهایی که آمدم از همکارانم خواستم که معیارهای تازه ای برای توزیع عادلانه امکانات، خدمات و منابع در کشور تعریف کنیم. نمی توانیم با همان نصاب جمعیتی که استان البرز یا مازندران را می‌بینیم، جنوب کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را ببینیم بنابراین باید اشانتیونی از خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق محروم و مرزی و با پراکندگی جمعیت ارائه دهیم.

وزیر بهداشت با اشاره به راه اندازی خانه های بهداشت عشایری در سراسر کشور، گفت: روز اول به همکارانم گفتم که چرا عشایر کوچ رو باید اضطراب زایمان، واکسیناسیون، فشارخون بالا و دیابت را داشته باشند؟ برای عشایر کشور ۴۰۰ خانه بهداشت سیار طراحی و فردی از ایل را انتخاب کردیم و به او آموزش های لازم را ارائه دادیم تا در ییلاق و قشقلاق، همراه با عشایر باشد.

نمکی خاطرنشان کرد: شاید در برخی مناطق نیاز به راه اندازی مرکز جامع سلامت نباشد بلکه باید مجموعه هایی کوچک تر اما متناسب با اقلیم، جمعیت کم را برای دسترسی مردم فراهم کنیم که فکر می کنم این می تواند یکی از کارهای مشترک بین وزارت بهداشت و بنیاد مستضعفان باشد و می توان بجای ۴۰ مرکز جامع سلامت، ۴۰۰ مجموعه کوچک تر ساخت و نیروی انسانی آن از سوی وزارت بهداشت و فضای فیزیکی از سوی بنیاد مستضعفان برای محروم ترین مناطق کشور تامین شود. 

وزیر بهداشت ادامه داد: این مراکز می تواند در استانهایی مانند کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان یا استانهایی با پراکندگی پایین جمعیتی راه اندازی شود. اگر این مراکز راه اندازی شود به ماندگاری جمعیت در برخی مناطق کشور، توسعه زیرساخت های حوزه سلامت و پیشرفت در سایر حوزه ها کمک کرده ایم.   

نمکی یادآور شد: گرچه وزیر بهداشت همه مردم اعم از پولدار و فقرا هستم اما بزرگترین انگیزه ام از قبول مسئولیت در وزارت بهداشت این بود که باقی مانده عمرم را در راستای محرومیت زدایی کار کنم. تهران به عنوان مرکز ارجاع بیماران سراسر کشور، کمترین توسعه تخت های بیمارستانی را در سالهای اخیر داشته است و در حال حاضر چندین پروژه در تهران، اسلامشهر، پاکدشت و شهر قدس در حال ساخت است.