۰ نفر

رونق کرونایی در بازار کتاب پاییز

۳ آذر ۱۳۹۹، ۷:۵۵
کد خبر: 483924
رونق کرونایی در بازار کتاب پاییز

فروش طرح پاییزه کتاب امسال با افزایش قابل توجه فروش در مقایسه با دوره‌ گذشته خود که تابستان امسال برگزار شده بود، رکوردی قابل توجه را در فروش ثبت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ طرح تابستانه امسال ۱۳ روز طول کشید و در این مدت ۵/ ۱۹ میلیارد تومان فروش داشت؛ اما طرح پاییزه که تنها هفت روز برگزار شد، ۸/ ۱۹ میلیارد تومان رکورد زد.

 در واقع طرح تابستان به‌طور میانگین هر روز ۵/ ۱ میلیارد تومان فروش داشته است و طرح پاییزه نزدیک به دو برابر آن یعنی ۸/ ۲ میلیارد تومان. بنابراین اگرچه مجموع فروش هر دو طرح نزدیک به هم و تقریبا برابر است؛ اما واقعیت آن است که با افزایش محدودیت‌های اجتماعی و سپری شدن زمان‌های بیشتری از زندگی شهروندان در خانه، تمایل به خواندن کتاب و خریدن کتاب‌های تازه بیشتر نیز شده است. بنابراین افزایش قابل توجهی فروش روزانه کتاب را در طرح پاییزه می‌توان تا حدود زیادی ناشی از افزایش محدودیت‌های کرونایی ارزیابی کرد.

طرح پاییزه کتاب ۹۹ که همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آغاز شده بود به مدت هفت روز با مشارکت و استقبال ۸۱۶ کتاب‌فروشی فعال از ۳۱ استان کشور به پایان رسید. تعداد کتاب‌فروشی‌ های این دوره در مقایسه با طرح پاییزه کتاب سال گذشته که به مدت ۱۳روز در ۵۸۵ کتاب‌فروشی برگزار شد، رشد ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد.

در این دوره از کل کتاب‌فروشی‌های متقاضی طرح پاییزه، ۶۸۸ کتاب‌فروشی از سایر استان‌ها و ۱۲۸ کتاب‌فروشی از تهران در طرح مشارکت داشتند که در مقایسه با طرح مشابه سال گذشته افزایش ۴۱درصدی و ۳۲درصدی را تجربه کرده است.

از بین کتاب‌فروشی‌های حاضر در طرح، ۲۱۴ کتاب‌فروشی شامل ۲۶کتابفروشی در استان تهران و ۱۸۸ کتاب‌فروشی از سایر استان‌ها فروش مجازی نیز داشتند. این کتاب‌فروشی‌ها توانستند ۱۳هزار و ۱۹۸نسخه کتاب بفروشند که از این رقم کتاب‌فروشی‌های تهران سهم هزار و ۷۱۱نسخه‌ای و سایر استان‌ها سهم ۱۱هزار و ۴۸۷ نسخه‌ای داشتند. در پاییزه کتاب ۹۹، دو هزار و ۹۸۳نفر به‌صورت مجازی کتاب خریدند که از این تعداد۲۸۴ تهرانی و دوهزار و ۶۹۹ غیر‌تهرانی از فرصت خرید مجازی در این طرح استفاده کردند.

در پاییزه کتاب سال گذشته، ۳۲۰هزار و ۹۸۶نسخه کتاب به مبلغ ۹۸میلیارد و ۵۹۴میلیون و ۵۹۸هزار و ۳۹۷ ریال فروخته شد؛ اما تعداد کتاب‌های فروخته‌شده در پاییزه امسال با افزایش ۴۳درصدی به ۴۵۸هزار و ۸۳۳نسخه کتاب به مبلغ ۱۹۸میلیارد و ۱۳۷میلیون و ۵۹۱هزار و ۷۳۰ریال رسیده است. ۹۷ کتاب‌فروشی در تهران در پاییزه کتاب سال گذشته ۴۳هزار و ۸۳۵نسخه کتاب فروختند اما ۱۲۸کتابفروشی در پاییزه کتاب امسال توانستند ۷۰هزار و ۵۴۸نسخه کتاب بفروشند که در مقایسه با طرح مشابه سال گذشته ۶۱درصد افزایش داشته است.

از کل کتاب‌های به فروش رفته در پاییزه کتاب ۹۸، ۲۷۷هزار و ۱۵۱نسخه کتاب در استان تهران به فروش رفته که این رقم در طرح پاییزه ۹۹با افزایش ۴۰درصدی به ۳۸۸هزار و ۲۸۵نسخه کتاب رسیده است.

   افزایش خریداران کتاب

۶۵هزار و ۳۴۷ نفر در پاییزه کتاب سال گذشته کتاب خریدند که این تعداد با افزایش ۸۷درصدی در پاییزه کتاب سال جاری به ۱۲۲هزار و ۱۲۷نفر رسیده است، ۱۱هزار و ۱۸۰ شهروند تهرانی در پاییزه کتاب ۹۸ کتاب خریدند که این رقم در پاییزه کتاب ۹۹ با افزایش ۸۵درصدی به ۲۰هزار و ۶۶۹نفر رسید. همچنین ۵۴هزار و ۱۶۷نفر در پاییزه سال گذشته در سایر استان‌ها کتاب خریدند که در پاییزه سال جاری با افزایش ۸۷درصدی به ۱۰۱هزار و ۴۵۸نفر رسید.

استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، قم، فارس‌، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان، خوزستان و مازندران جزو پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس مبلغ فروش بودند و استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، قم، فارس، گیلان، خوزستان، آذربایجان شرقی، مازندران و مرکزی جزو پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس تعداد کتاب شناخته شدند.

دنیای کتاب قم، پاتوق کتاب شهرکرد، کتاب فرازمند رشت، نشر ثالث تهران، پاتوق کتاب شیراز، شهر کتاب مشهد، کتاب آبان مشهد، ماه‌پیشونی تهران، پاتوق کتاب اراک و فروشگاه بوکتاب بندرعباس رتبه‌های یکم تا دهم کتاب‌فروشی‌ها را به‌لحاظ تعداد کتاب‌های فروخته‌شده به خود اختصاص داده‌اند.

   طرح‌های فصلی کتاب در یک نگاه

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴، برای هدفمندکردن یارانه نشر طرح‌های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد؛ در این طرح‌ها کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده‌شده را از وزارتخانه دریافت کنند.

در این طرح‌ها که با نام طرح‌های فروش فصلی مشهور شده‌اند، کتاب فروشی‌هایی که شرایط لازم را داشته باشند، پس از ثبت‌نام، می‌توانند کتاب‌های خود را که با شرایط تعیین‌شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند. پاییزه کتاب ۹۹، پانزدهمین دوره از طرح‌های فصلی فروش کتاب، با هدف حمایت از کتاب‌فروشان بود.

6549194904984894