۰ نفر

وزیر بهداشت خبر داد:

آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته آینده

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۲۰:۱۸
کد خبر: 482265
آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته آینده

وزیر بهداشت از پیگیری تامین واکسن کرونا برای مردم کشور از سه طریق خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سعید نمکی در مراسم ارائه گزارش در خصوص پیشرفتهای تولید واکسن کووید۱۹ به سازمان بهداشت جهانی از طریق ویدئو کنفرانس، با تشکر از دست‌اندرکاران تولید واکسن کرونا در جهان، گفت: همچنین از معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، عزیزان شرکت‌های دانش‌بنیان، انستیتو پاستور و رازی و بنیاد برکت تشکر می‌کنیم. از سازمان جهانی بهداشت به ویژه برادر عزیزم دکتر احمد المنظری ممنونم و به ویژه عزیزانی که در قسمت ساخت واکسن و داروهای بیولوژیک با ما همکاری می‌کنند.

خیز جدید کرونا در پاییز

آغاز تولید داخلی تستهای آنتی ژن از اواسط هفته آینده

وی افزود: موج جدید و پاییزه خیز جدیدی از کرونا را در جهان رقم زد و کشور ما هم به گونه‌ای درگیر این پدیده است. ما با طرح جدیدی که دنبال می‌کنیم با بیماریابی بیشتر، تست‌های بیشتر که اخیرا تعداد تست به روزی ۱۰۰ هزار عدد خواهد رسید و با توجه به ساخت داخل تست‌های آنتی‌ژن در کشور که از اواسط هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد و پروانه صدورش به سرانجام رسیده، خواهیم توانست با بیماریابی فراوان، قرنطینه زودتر، درمان سرپایی و مراقبت بیشتر در بیمارستان‌ها از آمار مرگ و میر و موارد بستری بکاهیم.

پیگیری تامین واکسن کرونا از ۳ طریق

نمکی ادامه داد: در رابطه با واکسن کووید۱۹ ما همگام با کشورهای جهان از روزهای نخست کار را آغاز کردیم و با سه روش برای تامین واکسن مورد نیاز مردم کشورمان راه را دنبال می‌کنیم. یکی از این اقدامات مشارکت در کووکس با هدایت سازمان جهانی بهداشت و قرار دادن سهمیه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است. دیگری هم همکاری‌های بین‌المللی که با کوشش همکاران من در روابط بین‌الملل و انستیتو پاستور و در برخی دستگاه‌های دیگر با مشارکت‌ کشورهایی که اعلام آمادگی کردند به شکل پروژه مشترک دنبال می‌کنیم و همچنین با همکاری دوستانم در شرکت‌های دانش‌بنیان در مجموعه‌هایی مثل بنیاد برکت، انستیتو رازی و انستیتو پاستور فعالیت بسیار خوبی از ماه‌ها قبل در زمینه ساخت واکسن آغاز شد.

وضعیت واکسنهای ایرانی کرونا

وی در ادامه تاکید کرد: چندی پیش به مردم شریف کشورم این مژده را دادم که ما در رابطه با ساخت واکسن گام‌های بسیار موثری برداشتیم و خوشبختانه از بین ۱۲ شرکت حدود ۷ یا ۸ شرکت در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارند و ۴ شرکت مراحل پیشرفته فاز یک و دو را طی کردند و وارد فاز ۳ یعنی فاز انسانی می‌شوند. امروز با نشستی که با عزیزان سازمان جهانی بهداشت داشتیم به شکل مکتوب موارد را به استحضار عزیزان رساندیم و یکی از همکاران من در شرکت‌های دانش بنیان که گام‌های پیشرفته تری برداشتند عملکرد خود را به اطلاع کارشناسان سازمان جهانی بهداشت می‌رسانند و هفته بعد یا هفته بعد از آن، از گروه دیگری که کار پیشرفته‌تری دارند دعوت می‌کنیم و به همین مکانیزم موارد به اطلاع خواهد رسید.

وزیر بهداشت، تصریح کرد: آنچه که برای ما به شدت مورد توجه و حمایت ریاست جمهوری و از همه مهم‌تر مورد حمایت ویژه مقام معظم رهبری است، توسعه حرکت‌های دانش‌بنیان و تکیه بر علم و دانشمندان داخلی است. خوشبختانه واکسن کووید۱۹ یکی از دستاوردهای افتخارآفرین این تفکر است که در آینده نزدیک ان شالله به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز ساخت واکسن کووید۱۹ امیدواریم در جهان مطرح شویم.

وی گفت: انتظار داریم سازمان جهانی بهداشت ما را به عنوان کشوری که در اوج تحریم‌های ضالمانه گام‌های موثری در این راستا بر می‌دارد، بیش از پیش حمایت کنند و مراحل کار کارشناسی را تسریع کنند تا ما زودتر به عنوان تولید کننده منطقه‌ای مهم در زمینه کووید ۱۹ برای کشور خودمان و مردم جهان گام‌های موثری برداریم.

وی همچنین در گفتگویی با رسانه‌ها گفت: در رابطه با طرح جدید مقابله با کرونا چه محدودیت ها و چه اجرای طرح بسیج بیماریابی سریع تست بالا و قرنطینه و غیره موارد به استحضار مردم رسیده و باز هم اطلاع رسانی خواهد شد .

نمکی گفت امروز شاهد نشست جدیدی بودیم به عنوان نقطه افتخار آفرین برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان گزارش پیشرفت کار ساخت واکسن در جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از کووید ۱۹ . در همین راستا سازمان جهانی بهداشت با بررسی های متعدد و رسیدگی به محتویات ارسالی ما امروز نشست کارشناسی را با همکاران ما در سطح منطقه امرو و ژنو برگزار کرد و آنها نیز باور کردند که گام های دانشمندان ما گام‌های موثری است.

وی افزود خوشبختانه چند واکسن از این مجموعه واکسن‌ها فازهای ۱ و ۲ مطالعات را گذراندند و از هفته آینده یا بعد از آن وارد فاز مطالعات انسانی خواهند شد همه این حرکت ها مبتنی بر استانداردهای بین المللی است و گام به گام با تایید کارشناسان جهانی بهداشت پیش خواهد رفت و بر همین اساس امروز به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در عرصه ساخت واکسن کووید ۱۹ مطرح می شویم و امیدوارم با لطف خدا و حمایت های بی دریغ مقام معظم رهبری و حمایت های مستمر رئیس جمهور محترم و دعای خیر مردم خبر خوشی که مدتی پیش در مورد واکسن دادم محقق شود و ما هم یکی از سازندگان اصلی واکسن کووید ۱۹ هم برای مردم سرزمین خودمان و هم نیازمندان کل جهان باشیم.