۰ نفر

گفت‌ و گوی اختصاصی با فرمانده انتظامی تهران بزرگ؛

اراذل پایتخت چگونه غلاف کردند؟

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۵۲
کد خبر: 464166
اراذل پایتخت چگونه غلاف کردند؟

سردار رحیمی از آن دست فرماندهانی است که هنوز پای ثابت عملیات‌هاست و برای نجات گروگان یا جوانی که قصد خودکشی دارد، خودش پای‌کار می‌آید تا بتواند از تجربه‌اش برای پایان دادن به غائله کمک بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، در کنار نگاه اجتماعی به حل برخی معضلات در برخورد با مجرمان به خصوص مجرمان خشن و به عادت نگاهی آفندی دارد و می‌گوید:«باید هزینه ارتکاب جرم را در جامعه بالا ببریم. مجرمان به عادت باید با مجازات شدیدی روبه‌رو شوند تا دست از تکرار جرم بردارند.» این هفته در «آژیر قرمز» ۶۰ دقیقه به مصاحبه با سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ پرداختیم و او باحوصله به پرسش‌های ما درباره وضعیت امنیت تهران بزرگ، برخورد با مجرمان خشن و دلالان سکه و ارز و همچنین دلایل افزایش کشفیات مواد مخدر در تهران پاسخ داد. رئیس پلیس پایتخت همچنین از برخی مسؤولان به خاطر عمل نکردن به وعده‌هایشان برای افزایش کلانتری در پایتخت گلایه کرد و به جوانان هشدار داد مواد مخدر صنعتی جدید با قدرت تخریب بالا ساخته و در سطح شهر توزیع می‌شود که یک بار تجربه آن می‌تواند آنها را برای همیشه گرفتا ر کند.
 
 به عنوان رئیس‌پلیس تهران وضعیت امنیت در پایتخت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

درخصوص امنیت شاخص‌ها و مؤلفه‌های متفاوتی مدنظر قرار می‌گیرد. یکی از این شاخص‌ها میزان وقوع جرایم و کشف آن است. در مدت سه سال گذشته وقوع جرایم در تهران از ۳۱ درصد در کل کشور به ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است. در حوزه کشف جرایم نیز در رتبه‌های برتر کشور هستیم. در حوزه برخورد با اراذل و اوباش سه سال قبل حدود ۱۲ ـ ۱۰ شرور داشتیم که با شرارت‌های خود باعث سلب امنیت و آسایش شهروندان می‌شدند که در حال حاضر هیچ اراذل و اوباش مطرحی در تهران نداریم. برخی از این اراذل در درگیری‌های بین خود کشته شده و بقیه توبه کردند. سه سال قبل زیر پل‌ها و میان شمشادها با معتادان متجاهر روبه‌رو می‌شدیم که با اقدامات صورت گرفته در حوزه مبارزه با مواد مخدر نه‌تنها این افراد از سطح شهر جمع‌آوری شدند، بلکه محله‌هایی مانند شوش و هرندی را پاکسازی کردیم. در زمینه برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر نیز در پنج‌ماهه امسال کشفیات ۴۱ درصد افزایش یافته است. امنیت ابعاد عینی، ذهنی و نسبی دارد که خوشبختانه احساس امنیت در پایتخت طی سه سال گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. برنامه‌هایی برای ارتقای امنیت و احساس امنیت در پایتخت داریم که در حوزه شهروندان  توجه به رویکرد ایجابی به جای اقدامات سلبی  و ارائه خدمات انتظامی است اما در برابر مجرمان و متخلفان حالت آفندی و تهاجمی داریم و اجازه نمی‌دهیم برخی مجرمان با اقدامات خود، آرامش و امنیت شهروندان را سلب کنند. خوشبختانه در حال حاضر حدود ۹۸ درصد شهروندان قانون را رعایت می‌کنند.

 یکی از مظاهر افزایش احساس ناامنی وقوع جرایم خشن به‌خصوص در خیابان‌ها و نسبت به زنان و کودکان است. برای برخورد با مجرمان خشن چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

جرایم خشن خط قرمز پلیس است و  طی سه سال گذشته برخورد با این دسته از جرایم جدی و قاطع بود. اگر مجرمان قصد سرقت مسلحانه داشتند، با اقدامات فنی همکارانم در عملیات‌هایی پیشدستانه آنها را قبل از ارتکاب جرم دستگیر کردیم، به‌طوری که آمار سرقت مسلحانه در پایتخت در پنج‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

 شیوع کرونا بر جرایم در پایتخت تاثیر گذاشته است؟

عوامل مختلفی بر وقوع جرایم تاثیر دارند که از آن جمله می‌توان به بیکاری، تورم، فقر و اعتیاد اشاره کرد. شیوع کرونا طی حدود شش ماه گذشته باعث شده برخی همشهریان شغل خود را از دست بدهند و بیکار بودن این افراد در وقوع و افزایش جرایم خرد بی‌تاثیر نبوده است.

 این موضوع باعث افزایش ۵۰ درصدی جرم‌اولی‌ها در پایتخت شده است؟

آمار افزایش ۵۰ درصدی جرم‌اولی‌ها در پایتخت را قبول ندارم. امسال شاهد افزایش تعداد جرم‌اولی‌ها در پایتخت بودیم که آمار آن کمتر از عددی است که به آن اشاره شد.

با اجرای طرح‌های پلیس تهران و دستگیری مجرمان حرفه‌ای، شاهد بودیم حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مجرمان دستگیرشده سابقه‌دار بودند که ۳۰ تا ۴۰ درصد بقیه که جرم‌اولی هستند، نگران‌کننده‌اند و دیگر دستگاه‌های مسؤول در این رابطه باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

 یکی از موضوعاتی که پلیس تهران با آن روبه‌روست، مجرمانی هستند که از شهرهای دیگر برای سرقت و ارتکاب جرم به تهران می‌آیند. پلیس برای برخورد با این مجرمان برنامه‌ای دارد؟

باتوجه به وضعیت پایتخت که درصد بالایی از اقدامات اقتصادی کشور در این شهر انجام می‌شود، خیلی از مجرمان، تهران را به‌عنوان محلی برای ارتکاب جرایم خود انتخاب کرده‌اند. این مجرمان ساکن شهرهای دیگر به‌خصوص شهرهای اطراف تهران هستند و برای ارتکاب جرم به تهران آمده و بعد از سرقت دوباره به شهر محل خوابگاه خود بازمی‌گردند. بخش قابل‌توجهی از مجرمانی که در طرح‌های پلیس تهران دستگیر می‌شوند، جزو همین دسته از دزدان هستند.

 به افزایش کشفیات مواد مخدر در تهران اشاره کردید، این آمار به دلیل افزایش ورود مواد مخدر به تهران یا تشدید برخوردهای پلیس است؟

هر دو علت نقش دارند. در پنج ماه نخست سال گذشته هشت تن و ۸۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در تهران کشف شد که در مدت مشابه امسال این آمار با افزایشی ۴۱ درصدی به ۵/۱۲ تن رسیده است. بیشتر کشفیات مربوط به ماده مخدر‌تریاک است و متاسفانه این حجم از مواد مخدر برای توزیع در تهران به پایتخت قاچاق شده بودند.

خانواده‌ها باید نظارت بیشتری بر رفتار جوانان داشته باشند، زیرا در چند سال اخیر شاهد هستیم مواد مخدر صنعتی با تنوع بیشتر و میزان تخریب بیشتر تولید و در میان جوانان توزیع می‌شود. جوانان توجه داشته باشند یک بار تجربه این مواد باعث می‌شود یک عمر گرفتار آن شوند. همچنین برخوردها با قاچاقچیان باید شدیدتر شود، زیرا در کشور ما هزینه جرم با خود جرم تطابق ندارد و باید هزینه ارتکاب جرم را بالا ببریم.

 سردار در چند روز گذشته شاهد شهادت سه نفر از ماموران پلیس پیشگیری در پایتخت بودیم. این موضوع به دلیل جری شدن مجرمان است؟

دلیل اصلی از‌خودگذشتگی و ایثار ماموران پلیس در عملیات‌هاست. یکی از همکارانمان که در روز تاسوعا پیکر مطهرش تشییع شد، هنگام نجات مردی که خودسوزی کرده بود، دچار سوختگی شد و به شهادت رسید. افراد دیگری در این صحنه حضور داشتند که آنها هیچ اقدامی انجام ندادند و مامور کلانتری برای نجات این شهروند از جان خود گذشت. دو همکار دیگرم نیز هنگام دستگیری مجرمان با رشادت و ازخودگذشتگی به شهادت رسیدند که یکی از مجرمان که عامل شهادت شهید ضابط است، پنج فقره سابقه کیفری دارد. در کنار رشادت همکارانم اعتقاد دارم مجرمان نیز جری شده‌اند و باید با مجرمانی که تکرار جرم انجام می‌دهند، برخورد جدی‌تری انجام شود. بعضی از ملاطفت‌ها، باعث جری شدن مجرمان می‌شود.

 پلیس همچنان بازار سکه و ارز و تلاطم‌های آن را رصد می‌کند؟

یکی از گام‌هایی که برای برخورد با جرایم اقتصادی در ناجا برداشته‌ شد، تشکیل پلیس امنیت اقتصادی بود. در تهران نیز پلیس امنیت اقتصادی تشکیل شده و دستگیری‌های خوبی در حوزه سوءاستفاده از دلارهای ۴۲۰۰ تومانی انجام شد. فعالیت مجرمان در این حوزه پیچیده‌تر شده است. اما پلیس در برابر آنها کوتاه نمی‌آید و در دو بعد فضای حقیقی و فضای مجازی برخوردهایی با دلالان بازار سکه و ارز صورت گرفته و  این برخوردها ادامه دارد. ده‌ها سایت در این حوزه شناسایی شد که مدیران آنها احضار و تعدادی از سایت‌ها مسدود شدند. این برخوردها با درخواست بانک مرکزی و دستگاه قضایی صورت می‌گیرد. چندی قبل نیز یک باند حرفه‌ای را در تهران دستگیر کردیم که ۲۷ نفر عضو آن بودند و به صورت سازمان‌یافته در فضای حقیقی در حوالی میدان فردوسی و همچنین در فضای مجازی فعالیت مجرمانه می‌کردند. با دستگیری سرکرده باند، دیگر اعضای باند دستگیر شدند.

 یکی از مهم‌ترین گلایه‌های شهروندان، تاخیر حضور ماموران فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در محل است، این گلایه چه زمان رفع می‌شود ؟

مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ پل ارتباطی مردم با پلیس است و به صورت شبانه‌روزی خدمت‌رسانی می‌کند. در ۲۴ ساعت بیش از ۳۰ هزار تماس با پلیس ۱۱۰ گرفته می‌شود که ۱۰ تا ۱۳ هزار تماس عملیاتی است و باید پلیس در صحنه حضور پیدا کند. در برخی صحنه‌ها ماموران باید حفظ صحنه کرده و در آنجا بمانند. از سوی دیگر عصرها تماس بیشتر می‌شود. ساعت چهار عصر تا ۹ شب پیک تماس‌های ماست که این زمان پیک ترافیک تهران هم است. این دلایل باعث می‌شود گاهی ماموران دیر به صحنه برسند که اغلب گلایه‌ها، مربوط به تماس‌های عصر است.

در نظر داشته باشید، هر هفت ثانیه یک تماس با پلیس ۱۱۰ گرفته می‌شود که با وجود این  حجم تماس میانگین حضور ماموران هفت دقیقه است. حالا کمتر از ۱۰ درصد تماس‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه طول می‌کشد ماموران به صحنه برسند که دلیل آن را توضیح دادم. با این وجود تلاش می‌کنیم این میانگین را کمتر کنیم.

 طرح‌های امنیت اخلاقی در تهران تعطیل شده است؟

نه، این تعبیر درست نیست. همانند طرح‌های برخورد با دزدان، مفسدان اقتصادی، قاچاقچیان مواد مخدر و... طرح‌های پلیس برای برخورد افرادی که شئونات و مقررات جمهوری اسلامی را رعایت نکنند، اجرا می‌شود و جدی‌تر هم شده است. وظیفه پلیس برخورد قاطع با این افراد است. امیدواریم دستگاه‌های دیگر قبل از پلیس، به وظایف خود عمل کنند. ۲۴ سازمان و نهاد در این حوزه مسؤولیت دارند و پلیس در رتبه آخر قرار دارد. طرح‌های امنیت اخلاقی را تعطیل نکرده‌ایم و شکل برخورد تغییر کرده است. اقدامات ایجابی را بر سلبی تقدم داده‌ایم. همچنین برای افرادی که شئونات را رعایت نمی‌کنند، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم تا با قانون آشنا شوند.

 طرح افزایش کلانتری‌های پایتخت به کجا رسید؟

ما به عنوان اولویت اصلی این موضوع را دنبال می‌کنیم. با نمایندگان مجلس قبل صحبت کردیم و قول‌هایی دادند، اما عمل نکردند. با شورای فعلی شهر تهران هم صحبت کردیم که هیچ اتفاقی نیفتاد.

بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور تعداد کلانتری‌های تهران باید در مدت ۱۰ تا ۲۰ سال به ۲۰۰ کلانتری افزایش پیدا کند که ۱۱ سال از این مصوبه می‌گذرد و هیچ گامی در این رابطه برداشته نشده است.

 با شیوع کرونا برخی سوداگران سراغ داروهای مربوط به این بیماری رفتند و تبلیغ داروهای تقلبی در فضای مجازی و واقعی آغاز شد، پلیس برای برخورد با این کلاهبرداران برنامه‌ای ندارد؟

با اطلاع‌رسانی خوب صدا و سیما و وزارت بهداشت در حوزه داروهای مربوط به کرونا مشکل جدی نداشتیم و با معدود مجرمانی که قصد کلاهبرداری داشتند برخورد شد، اما در طرح‌های پلیسی متاسفانه انبارهایی کشف کردیم که اقدام به فروش داروهای تقلبی و تاریخ گذشته می‌کردند. تعدادی از داروخانه‌ها نیز با آنها همکاری داشتند که پلمب شدند. در یکی از انبارها، یک میلیارد قرص و داروی تقلبی و تاریخ گذشته کشف شد. پلیس با افرادی که با سلامت مردم بازی می‌کنند، تعارف نداشته و برخورد جدی با آنها خواهیم داشت.

 پلیس موافق اجرای طرح ترافیک در ایام کرونا است؟

پلیس موافق طرح‌هایی است که سلامت شهروندان را به خطر نیندازد. دو هفته پلیس راهور و مترو، وضعیت اجرا نشدن طرح ترافیک را بررسی کردند و مشخص شد، نه تنها باعث کاهش مسافران مترو نشده بود، بلکه ترافیک عصر را ۵۰ درصد افزایش داده بود. از نظر پلیس اجرا یا عدم اجرای طرح ترافیک تاثیری در استفاده شهروندان از مترو ندارد.

 پرونده ک. الف به کجا رسید؟

تعدادی از قربانیان او شکایت خود را مطرح کرده‌اند و همکارانم در پلیس امنیت مدارک و دلایل کافی در خصوص جرایم او را به دست آورده‌اند. این متهم به صورت خیلی حرفه‌ای جرایم خود را انجام داده بود. تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد.

ماجرای قاچاقچی حرفه‌ای که با بالگرد جابه‌جا می‌شد
 
 چه شد تصمیم گرفتید، پلیس شوید؟

قرار نبود پلیس شوم. عضو افتخاری کمیته بودم و بعد از بازگشت از جبهه به فعالیت در کمیته ادامه داده و بعد با ادغام کمیته و شهربانی وارد نیروی انتظامی شده و خوشحالم خدمتگزار مردم در ناجا بودم و تا پای جان و تا زمانی که نیاز به حضورم باشد در نیروی انتظامی به مردم خدمت می‌کنم.

 پیش از تهران بزرگ فرمانده استان سیستان و بلوچستان بودید، فرماندهی تهران سخت‌تر است یا سیستان و بلوچستان؟

در چندین استان حضور داشتم، اما تهران شرایط ویژه‌ای دارد و کوچک‌ترین جرمی بازتاب دارد. کار در تهران سخت‌تر است.

 در روز چند ساعت کار می‌کنید؟

حدود ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح از خانه بیرون می‌آیم و شب‌ها حدود ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه باز‌می‌گردم. بعضی شب‌ها که کارها طول می‌کشد در محل کارم می‌خوابم.

 کدام پرونده در طول خدمت در ناجا، در قاب ذهن‌تان ماندگار بود؟

پرونده‌های زیادی در این مدت کشف کردم. سعی داشته‌ام نیروی عملیاتی باشم. این اواخر پرونده مظلومین -‌سلطان‌سکه- یکی از پرونده‌هایی بود که با اقدامات پیچیده آن را کشف کردیم.  در دوران فرماندهی سیستان و بلوچستان هم یک قاچاقچی حرفه‌ای به نام نصیر را دستگیر کردیم که حدود ۱۰۰۰ تن موادمخدر جا‌به‌جا کرده بود. نصیر سال‌ها با شگردهای مختلف توانسته بود از مجازات فرار کند. برای انتقال او از بالگرد استفاده می‌کردیم  زیرا امکان داشت همدستانش برای فراری‌دادن او اقدام کنند. یک پرونده هم در کرمان بود که با اقداماتی تخصصی قاتلی حرفه‌ای را دستگیر کردم که چند قتل در پرونده‌‌اش داشت.

 شیرین‌ترین خاطره کاری؟

وقتی پرونده‌ای به نتیجه می‌رسد و با دستگیری مجرم، مالباخته به مال خود یا اولیای دم به حق خود می‌رسند شیرین‌ترین خاطره کاری ما می‌شود.