به دنبال نگرانی‌های ناشی از افزایش شیوع ویروس کرونا و روی آوردن مردم به سمت دارایی‌های مطمئن‌تر، همبستگی میان طلا و دلار به منفی 0.43درصد رسید.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ قیمت طلا روز دوشنبه به رکورد جدیدی دست یافت، که با رسیدن به هزار و 941دلار در هر اونس بالاترین قیمت خود در تاریخ را برای آغاز معاملات آتی 2آگوست تعیین کرد.

رکورد پیشین، آخرین بار در سپتامبر 2011 به ثبت رسید، که قیمت برای نخستین بار از هزار و 900دلار گذشت. در حالی که سرمایه‌گذاران طلا و سایر فلزات گران‌بها نسبت به افزایش قیمت خشنود هستند، این رشد سیگنال‌ها ترس را در بازار جهانی ارزهای غالب – که مهم‌ترین آنها دلار بوده- ایجاد کرده است.

به گفته وال استریت ژورنال، همبستگی قیمت بین دلار و طلا در طول ماه گذشته رشد بیشتری را در فاصله گرفتن از هم داشته است.

این همبستگی که وال استریت ژورنال به عنوان یک همبستگی متحرک 30روزه بین درصد تغییر در معاملات آتی طلا و شاخص ICE دلار آمریکا اندازه‌گیری می‌کند، در ماه ژوئیه به پایین‌ترین سطح 2020 یعنی منفی 0.43درصد رسید، که نشان می‌دهد طلا تا چه میزان در نوسانات قیمت از دلار در حال پیشی گرفتن است.

تلفیق گسترده نگرانی‌های ناشی از ویروس کرونا به سمت دلار، چشم‌انداز اقتصادی غیر قابل پیش‌بینی، سقوط نرخ‌ها و فشارهای دیپلماتیک سبب روی آوردن گروه‌های بسیاری به سوی سرمایه‌گذاری مطمئن طلا شده است.

از نظر تاریخی، زمانی که اعتماد به ارزهای غالب سقوط می‌کند، روی آوردن به فلزات گران‌بها بیشتر دیده می‌شود. نقره و مس نیز از نظر قیمت و تعداد قراردادهای فعال در حال افزایش هستند، و بسیاری از افراد اعتقاد دارند که طلا در آینده‌ای نزدیک از آستانه 2هزار دلار نیز عبور خواهد کرد.

در نمودار ارائه شده، همبستگی بین طلا و دلار آمریکا در سال 2020 را مشاهده می‌کنید؛

همبستگی دلار و طلا