۰ نفر

رئیسی: قصور مدیران در هر رده‌ای قابل تعقیب است

۲ تیر ۱۳۹۹، ۲۱:۵۰
کد خبر: 447856
رئیسی: قصور مدیران در هر رده‌ای قابل تعقیب است

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: موضوع شفافیت خواست مردم است اینکه مردم، نخبگان و صاحبنظران در جریان (امور) باشند، صیانت بخشی برای تمامی دستگاه‌هاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در گفتگوی زنده بعد از اخبار ۲۱ شبکه یک سیما از محل شهادت آیت الله بهشتی و شهدای هفتم تیر، یاد شهدای هفت تیر به ویژه شهید آیت الله بهشتی را گرامی داشت و افزود: هفته قوه قضاییه را نیز به همه همکاران در سراسر کشور و در جای جای این مملکت به نام دستگاه قضایی برای اجرای عدالت تلاش می‌کنند تبریک عرض می‌کنم و خسته نباشید می‌گویم.
در ادامه مجری برنامه از رئیس دستگاه قضا پرسید: یک سال پیش در چنین شبی به مناسبت هفته قوه قضاییه مصاحبه‌ای داشتید و بر محور‌هایی تأکید کردید که ۴ محور آن خیلی برجسته‌تر از بقیه بود بحث شفافیت، مبارزه با فساد، گسترش عدل و همین طور گسترش آزادی‌های مشروع بود البته طبعاً در ادبیات حکمرانی شفافیت و فساد دو نقطه مقابل هم هستند و یک مطالبه جدی همیشه از قوه قضاییه بوده است که شفافیت در حوزه‌های مختلف باشد و نمونه آن ۶۳ حساب قوه قضاییه باشد که در آغاز کار شما نیز مورد مطالبات بود دیدیم در یک سال گذشته دستورات بسیاری دادید که مثلاً محاکم علنی شود و دادگاه‌ها پخش شود و آرای عمومی دیوان عدالت اداری منتشر شود. درباره شفافیت اگر خودتان بخواهید بگویید در یک سال گذشته چه کار کرده اید برجسته‌ترین آن‌ها چیست؟
رئیس قوه قضاییه پاسخ داد: همین طور که اشاره شد این موضوع، شفافیت خاص مردم است نه تنها از قوه قضاییه بلکه از همه قوای کشور است و اینکه مردم در جریان باشند و نخبگان و صاحبنظران در جریان باشند نوعی صیانت بخشی به دستگاه هاست.
وی ادامه داد: ما در آداب القضاء هم داریم که قاضی در رسیدگی به پرونده‌ها و جلسه رسیدگی، افراد مطلع نسبت به قوانین و فقه، حضورشان در دادگاه، توصیه شده است و این برای این است که رأیی که قاضی صادر می‌کند در ملأ و منظر نخبه و خبره و اهل فن باشد تا رأی هم کمتر دچار آسیب شود.
آقای رئیسی گفت: دادگاه علنی یک تأسیس قانون اساسی است و قانون اساسی دادگاه را علنی می‌داند و قوانین موضوعه ما این را پذیرفته اند که جز در موارد خاص مثل مسائلی که غیراخلاقی یا امنیت ملی باشد دادگاه علنی برگزار شود و دلیل علنی بودن برای همین شفافیت است.
مجری پرسید: البته خیلی اینگونه نبوده است که وی پاسخ داد ما به نظرمان می‌رسد این بحث قانون اساسی که در قوانین موضوعه نیز به آن تأکید شده هر چه بیشتر اجرایی شود لذا مواردی که قانون استثنا کرده و تشخیص آن نیز با قاضی است و این‌ها حتماً می‌تواند پیشگیری کند.
وی افزود: با این بحثی که مطرح کردیم مسئله نشر آرای قضات محترم است و می‌بینید که قضات ما چقدر زحمت می‌کشند و با دقت آنچه که در دوران دانشگاه آموخته اند یا در حوزه‌های علمیه دقیقاً عملی می‌کنند و من این تعبیر را دارم که قاضی، مهندس اجرای قانون است. قاضی با استفاده از همه این قوانین، یک رأی صادر می‌کند که آن رأی از مبانی مختلفی و با نگاه‌های مختلفی صادر می‌شود.
آقای رئیسی گفت: لذا آرای قضات بعضی وقت‌ها در دانشگاه مورد بحث دانشجویان دکتری است و رأی قاضی را مورد نظر قرار می‌دهند رأیی که چند روز پیش یکی از قضات صادر کرده بود و برای من آوردند ۵۰۰ صفحه رأی صادر کرده بود که ۵۰۰ صفحه یک کتاب جامع است، اما قاضی با دقت نشسته در یک پرونده اقتصادی رأی را صادر کرده است و خود قاضی می‌گفت که این رأی اگر منتشر شود بسیار مناسب است همه می‌بینند و نقد می‌کنند و در دانشگاه‌ها بحث می‌شود.
وی افزود: انتشار آراء را دوستان قضایی ما هم استقبال کردند و در این سامانه‌ای که شروع به کار کردیم ان شاء الله آراء منتشر می‌شود و این باید باب شود.
رئیس قوه قضاییه درباره علنی بودن دادگاه‌ها نیز گفت: علنی بودن دادگاه‌ها مورد تأکید ماست و دادگاه‌های اقتصادی نیز که به صورت علنی برگزار می‌شود و دادگاه‌های دیگر نیز برابر قانون جز آن مواردی که استثناست، می‌تواند علنی برگزار شود.
وی درباره آرای دیوان عالی کشور نیز افزود: در دیوان عالی کشور رسماً اعلام کردند که جلسات هیأت عمومی دیوان عالی کشور در آنجا که بحث وحدت رویه است علنی از رسانه ملی پخش شود، چون این یک پارلمان حقوقی و قضایی است که از قضات برجسته در آن نشسته اند و از نظر فقهی و حقوقی اظهار نظر می‌کنند و بسیار قابل استفاده است.
رئیس قوه قضاییه گفت: جلسات دیوان عدالت اداری نیز هیأت عمومی دارد و هیأت عمومی شان شاید هفته‌ای نیست که برگزار نشود و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری می‌تواند در آنجا که بحث وحدت رویه است حتماً جلساتش به صورت علنی برگزار شود.

آقای رئیسی همچنین افزود: قاضی، مهندس اجرای قانون است، در رایی که قاضی صادر می‌کند گاهی مبانی مختلف با نگاه‌های مختلف اجرایی شده است.
وی گفت: برای من رایی را آورده بودند که قاضی ۵۰۰ صفحه رای صادر کرده بود که گفت باید منتشر شود و دوستان ما از انتشار آرا استقبال کردند؛ علنی بودن دادگاه‌ها نیز مورد تاکید است و این جزو برنامه‌های ماست.

حساب‌های قوه قضاییه را گزارش کردیم و ضرر نکردیم

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: حساب‌های قوه قضاییه دغدغه شده بود، گزارش دادیم و از این موضوع ضرر نکردیم
آقای رئیسی افزود: معلوم شد این پول از کجا آمده و در چه جا‌هایی مصرف شده است، این شفافیت می‌تواند به اطمینان بخشی مردم کمک کند.

وی گفت: برخی می‌خواهند بحث شفافیت را شعاری کنند، چه ایرادی دارد تمامی قرارداد‌ها پشت ویترین بیاید و مشخص شود چه کسی و چه میزان تسهیلات گرفته است؛ هر چه بیشتر به شفافیت توجه شود زمینه‌های فساد را از بین می‌برد و سلامت اداری را تضمین می‌کند.

پرونده‌ای را زیر میز نمی‌گذاریم

رئیس قوه قضاییه گفت: پرونده را زیر میز نمی‌گذاریم.
آقای رئیسی در پاسخ به سوالی در مورد انفصال ۱۲۵ قاضی و اینکه چرا فقط ۲ نفر محاکمه علنی شدند افزود: در بخش انتظامی قضات مراحلی هست و رسیدگی انتظامی اعلام نمی‌شود، اما رسیدگی کیفری قاضی و غیرقاضی ندارد.
وی گفت: مواردی که قاضی مورد اتهام قرار گرفت فرقی بین قاضی و غیرقاضی نیست؛ در قوه قضاییه (در برخورد با فساد) هیچ منطقه ممنوعه نداریم، پرونده‌ای را زیر میز نمی‌گذاریم.

 اصلاح نظام قضایی بدون اصلاح نظام وکالت، کارشناسی و ضابطان میسر نمی‌شود

رئیس قوه قضاییه گفت: اصلاح نظام قضایی بدون اصلاح نظام وکالت، کارشناسی و ضابطان میسر نمی‌شود.
آقای رئیسی افزود: در این هفته چند سامانه برای شفافیت افتتاح می‌کنیم مثل سامانه تعرفه دریافتی‌های کارشناسان، وکلا و...
وی تصریح کرد: فساد در دستگاه قضایی نسبت به دستگاه‌های دیگر اندک است و دادستان انتظامی قضات چندی پیش درصد تخلفات را یک درصد اعلام کرد، ما یک درصد را هم زیاد می‌دانیم.
رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: پرونده‌ای که اکنون مطرح است و درحال رسیدگی است یک استثنا است، قضات پاکدست در بدنه دستگاه قضایی بسیارند؛ قاطبه قضات اینطور هستند.