۰ نفر

ماجرای عجیب پنج حادثه ریلی در یک هفته

۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۲۹
کد خبر: 443061
ماجرای عجیب پنج حادثه ریلی در یک هفته

در یک هفته اخیر به طرز عجیبی با تعداد بالای حوادث ریلی در کشور مواجه بودیم. اینطور که ما شمردیم دست‌کم پنج حادثه فقط در یک هفته اخیر رخ داده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، موضوع از این جهت عجیب است که سفر با قطار را معمولا به عنوان یک راه ایمن و ارزان می‌شناسیم. حوادث تلخی هم البته در سال‌های قبل داشتیم از جمله حادثه برخورد قطار در ایستگاه هفت‌خوان سال ۹۵ که منجر به جان باختن ۴۷ نفر شد یا قبل‌تر حادثه انفجار قطار نیشابور در سال ۸۲ که ۳۵۰ کشته بر جای گذاشت.

با این حال اما میانگین حوادث ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای و هوایی به مراتب کمتر است. حوادثی که در یک هفته اخیر رخ داده خوشبختانه به جز یک مورد تلفات جانی نداشته و بیشتر مربوط به قطارهای باری بوده اما این نگرانی به وجود آمده که اگر علت مسئله شناسایی و حل نشود ممکن است فاجعه‌ ناگواری رخ بدهد. به طور مشخص در مورد این حوادثی که ما لیست کردیم هنوز به طور رسمی گفته نشده علت حادثه چه بوده اما بعضی گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که علت این اتفاقات سرقت تجهیزات ریلی است.

در مورد حادثه‌ای که مهر پارسال برای قطار زاهدان به تهران رخ داد هم اعلام شد که علت سانحه باز شدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس بوده. به نظر می‌رسد در مورد حوادث اخیر هم شاهد سناریوی مشابه هستیم. سعید نژاد مدیرعامل اسبق شرکت راه‌آهن به خبرگزاری ایسنا گفته وقتی قیمت‌ این کالاها افزایش پیدا می‌کند سرقتش هم بیشتر می‌شود. برای مقابله با این سرقت‌ها الان روال به این صورت است که راهبان‌هایی به صورت حضوری بر ریل‌ها نظارت می‌کنند.

یعنی طول مسیر حرکت می‌کنند اما هر بار رفت و برگشت ‌آن‌ها ممکن است تا ۸ ساعت طول بکشد و سارقان در این فاصله دست به سرقت می‌زنند. در بقیه کشور‌ها هم البته به همین شیوه به مسیر ریلی خارج از شهر نظارت می‌کنند اما اخیرا بحث‌هایی مطرح شده که بهتر است مسیرها به وسیله تکنولوژی‌های جدید و آنلاین مورد نظارت قرار بگیرد که بسیار پرهزینه است و به گفته مسئولان وزارت راه امکان نظارت متر به متر مسیر ریلی با این شیوه وجود ندارد. در ادامه پنج حادثه یک هفته اخیر را یک‌بار دیگر مرور می‌کنیم با این توضیح که در دو مورد علت حادثه ورود عابر پیاده و خودرو به محدوده ریلی بوده و طبعا ارتباطی به سرقت تجهیزات ریلی ندارد.

یک: واژگونی واگن‌های قطار همدان- مشهد

محل حادثه: ۱۰ کیلومتری پرند استان تهران

زمان:۳ خردادماه

شرح حادثه: ساعت ۲۲ سوم خرداد ماه قطار همدان-مشهد در حوالی جاده قدیم پرند دچار حادثه شد به طوری که چهار واگن از ریل خارج و دو واگن کلا واژگون شدند. این قطار اگرچه ۳۲۰ نفر ظرفیت دارد اما در زمان حادثه ۴۵ نفر مسافر و ۱۵ نفر خدمه در آن حضور داشتند که پنج نفر دچار مصدومیت جزئی شدند.

* دو: سانحه برای قطار آپرین

محل حادثه: محدوده ایستگاه آپرین جنوب غربی استان تهران

زمان:‌ ۹ خردادماه

شرح حادثه: در این حادثه یک قطار فله‌بر که در مسیر اسلامشهر به آپرین در حرکت بود دچار حادثه شد و ۱۰ واگن آن از ریل خارج شد. این حادثه خوشبختانه چون مربوط به قطارهای باری بود هیچ تلفات جانی نداشت. گفته شد ۴ کیلومتر از خط ریلی در این حادثه آسیب دیده اما به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران چون این محدوده در سایتی قرار دارد که محل مانورهای شرکت راه‌آهن است مشکلی برای حرکت دیگر قطارها هم ایجاد نمی‌کند. خود ایستگاه راه‌آهن آپرین البته به عنوان مقر اصلی حمل بار در سیستم ریلی تهران شناخته می‌شود.

* سه: جدایی واگن‌ها در راه‌آهن شرق

محل حادثه: حوالی ایستگاه کامه در تربت حیدریه استان خراسان رضوی

زمان: ۸ خرداد

شرح حادثه: ساعت ۲ بامداد ۸ خرداد ماه یک قطار باربری در راه‌آهن شرق دچار حادثه شد و ۳۶ واگن از این قطار ۵۰ واگنی جدا شد و در مسیر باقی ماند. اتفاق تلخی که ممکن بود رخ بدهد برخورد قطارهای بعدی با واگن‌های جامانده بود چون یک قطار مسافربری از ایستگاه تربت حیدریه به سمت ایستگاه کامه در حرکت بوده اما ماموران راه‌آهن سریعا این حادثه اطلاع‌رسانی را‌ می‌کنند و از بروز یک فاجعه جلوگیری می‌شود.

* چهار: برخورد قطار با راننده پراید

محل حادثه:‌ محدوده شهرک چوبیندر قزوین

زمان: ۷ خرداد ماه

شرح حادثه: یک دستگاه خودروی پراید در حال عبور از ریل قطار بود که با قطار باربری زنجان-تهران برخورد کرد. خوشبختانه راننده به موقع از خودرو پیاده شده بود و جان سالم به در برد. این حادثه اما منجر به توقف ۴۵ دقیقه‌ای قطار شد و کارشناسان علت را ورود غیر مجاز راننده پراید به محدوده ریلی عنوان کردند.

* پنج: تصادف قطار با جوان ۳۳ ساله

محل حادثه: جاده قاسم‌آباد بخش باغخواص ورامین

زمان: ۸ خرداد ماه

شرح حادثه:‌ یک عابر پیاده در حال عبور از محدوده ریلی بود که با قطار مسافربری تهران گرمسار برخورد ‌کرد و جان خود را از دست داد. فردی که جان خود را ‌ این حادثه از دست داد ۳۳ سال سن داشت.