۰ نفر

کرونا با کاهش محدودیت‌ها ترمز برید

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵
کد خبر: 439835
کرونا با کاهش محدودیت‌ها ترمز برید

16 اردیبهشت زمانی است که کرونا در خوزستان موجی دوباره برداشت؛ استانی که می‌توانست با تداوم فاصله‌گذاری اجتماعی و مدیریت مناسب در رفت و آمدهای شهری و بین شهری از استان‌های الگو در مهار کرونا باشد، ناگهان با رفع محدودیت‌ها با افزایش مبتلایان مواجه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، هرچند بخشی از این افزایش به گفته غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان به‌خاطر افزایش تست‌ها و بیمار‌یابی است؛ اما رعایت نکردن فاصله اجتماعی و عادی پنداشتن وضعیت، راه کرونا را برای جولان در این استان باز کرد. اکنون در فاصله یک هفته تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در خوزستان از 9 شهر به 16 شهر رسیده است و شهرهای دزفول، باوی، کارون، اهواز، شوشتر، شوش، هفتکل، حمیدیه، مسجدسلیمان، خرمشهر، گتوند، هندیجان، رامهرمز، آبادان، دشت آزادگان و ماهشهر به ترتیب موارد ابتلا در ۱۰۰ هزار نفر، مشمول پروتکل‌های محدود‌سازی وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند. استاندار خوزستان از کلانتری‌ها خواسته تا مانع رفت و آمد افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا در شهرها شوند. نام این افراد براساس تست ها به کلانتری‌ها اعلام شده است. تداوم قرنطینه و افزایش محدود سازی، تصمیم سختی در مقابل استاندار است که ناچار به انجام آن است زیرا همه چیز اکنون وابسته به رفتار اجتماعی مردم است.

«رضا نجاتی»، سخنگوی ستاد مدیریت مبارزه با کرونای استان خوزستان به ادامه تعطیلی همه ادارات و اصناف در این 16 شهرستان تا فردا دوشنبه اشاره کرد و اظهار داشت: در این مدت تنها نانوایی‌ها، داروخانه‌ها، قصابی‌ها و خواربارفروشی‌ها که ملزم به تأمین نیازها و مایحتاج روزانه مردم هستند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند.

نجاتی از مردم تقاضا کرد در تجمعات تحت هیچ شرایطی شرکت نکنند و از برگزاری مراسم عروسی و سوگواری به‌طور جدی بپرهیزند زیرا در صورت مشاهده از طریق نیروی انتظامی با آنها برخورد خواهد شد.

جهش آمار مبتلایان در سیستان و بلوچستان

از سوی دیگر «سیدمحمد هاشمی‌ شهری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از افزایش بی‌سابقه موارد مثبت کرونا و نزدیک شدن مبتلایان به مرز یک هزار نفر در روزهای اخیر در سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار داشت: در چند روز گذشته افزایش متوالی آمار مبتلایان در استان مشهود بوده و در برخی روزها بین30 تا 40 فرد جدید به این ویروس مبتلا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: با توجه به دوره نهفتگی بیماری، افزایش چند روز اخیر مبتلایان به کرونا را می‌توان به کمرنگ شدن خود قرنطینگی در ۱۰ تا ۱۴ روز گذشته نسبت داد.

 هاشمی‌ شهری با اشاره به اینکه الگوی ابتلا به بیماری از سمت شهرستان‌های شمالی و مرکزی به مناطق جنوبی‌ استان کشیده شده، گفت: براساس نمونه‌گیری انجام شده در مراکز پررفت وآمد زاهدان مانند مناطق «بازار مشترک»، «فلکه کوزه» و دیگر مناطق حاشیه شهر افراد ناقل بدون علامت بیشتری شناسایی شده‌اند و در حال حاضر این شهر همچنان بیشترین موارد مثبت، بستری و فوت را دارد.

بازار کاملاً عادی ایرانشهر

«محمدمهران امینی‌فرد»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز با اعلام نزدیک شدن به وضعیت قرمز در این شهرستان اظهار داشت: تردد زیاد و غیرضروری، ازدحام جمعیت در بازار و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی سبب افزایش آمار مبتلایان به کرونا و نزدیک شدن به وضعیت قرمز در این شهرستان است. وی با ابراز نگرانی نسبت به رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، ادامه داد: در روزهای اخیر مردم به روال عادی زندگی خود برگشته و در حالی که تمام مشاغل در بازار ایرانشهر فعال شده و حتی دستفروشان نیز بساط خود را در خیابان‌ها پهن کرده‌اند، می‌بینیم بیشتر افراد بی‌توجه به مسائل بهداشتی بدون دستکش، ماسک و رعایت فاصله مطمئن در حال رفت و آمد هستند. این وضعیت اصلاً قابل قبول نیست، زیرا آسان‌ترین راه انتقال کرونا، حضور در تجمعات و شلوغی‌ است.

تست ها آمار مبتلایان لرستان را بالا برد

همچنین «محمدرضا نیکبخت» رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت : بخش اعظم روند افزایشی آمار بیماری در لرستان به افزایش محسوس تست‌های کرونا در استان برمی‌گردد. به‌ گفته وی، لرستان در حال حاضر توانایی انجام روزانه 750 تست را دارد که نسبت به جمعیت آن می‌توان گفت لرستان به‌ لحاظ بیماریابی در زمره برترین استان‌ها در این زمینه است. نیکبخت تصریح می‌کند: در 24 ساعته ظهر جمعه تا ظهر شنبه از مجموع 750 تست کرونای استان تنها 90 تست مثبت بوده است. ضمن اینکه حدود 88 درصد تست‌های انجام شده از طریق غربالگری بوده و علوم پزشکی به سراغ خانواده بیماران، کسانی که با بیمار در ارتباط بوده رفته که این نقطه قوتی برای کنترل بیماری در استان است. وی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه هنوز که هنوز است تعداد اندکی از مردم کرونا را جدی نمی‌گیرند و این مسأله به ضرر همه مردم است.

در همین حال «محمود ثمینی» معاون استاندار و رئیس ستاد کرونای لرستان هم می‌گوید: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و شرکت در مراسم‌هایی مانند عزاداری و افطاری‌های خانوادگی موجب ادامه وضعیت قرمز کرونا در چند شهر استان است. به‌گفته وی در حال حاضر وضعیت استان لرستان به لحاظ کرونا مانتد هفته گذشته است و ما شاهد وضعیت قرمز در شهرهای خرم آباد، بروجرد، دورود و ازنا هستیم. در میان شهرهای استان لرستان تنها شهر چگینی بدون بیمار کرونایی و سفید است و مابقی شهرها در وضعیت زرد قرار دارند.