۰ نفر

سئولب، آزمایشگاهی برای متخصص شدن!

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۴۸
کد خبر: 438350
سئولب، آزمایشگاهی برای متخصص شدن!

اگر صاحب یک سایت یا یک کسب و کار هستید احتمالا واژه سئو را بارها به عنوان یک کانال مهم و ارزان برای جذب مخاطب شنیده اید. اما متخصص شدن در حرفه سئو کار راحتی نیست و پیدا کردن یک متخصص سئو حرفه ای برای کسب و کار شما قطعا به زمان زیادی برای تحقیق و بررسی و شناخت از این حوزه نیاز دارد که این زمان بردن زیاد، خود برای یک کسب و کار می تواند کشنده باشد. در آزمایشگاه سئو، به شما برای صرفه جویی در وقت برای رسیدن به یک متخصص سئو حرفه ای راهکار خواهیم داد.

سئولب کجاست؟

یکی از فضاهایی که در جهت پرورش متخصص و ارتقا دانش متخصصان در حوزه سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو کوشیده و تجربه موفقی در این زمینه دارد سئولب است.

سئولب در بهار 98 به عنوان آزمایشگاهی با محوریت سئو جهت رشد و پرورش افراد مستعد در حوزه کسب و کار و سئو شکل گرفت و در کنار دانش سئو، موضوعات مدیریتی و فنی ساخت یک کسب و کار از پایه، به صورت مختصر به کارآموزان معرفی شد.

برای شرکت در این آزمایشگاه افراد با اهداف مختلفی ثبت نام کردند که عده ای به قصد رشد و توسعه مهارت های فردی در زمینه سئو وارد شده بودند و قصد ادامه این مسیر شغلی را داشتند و عده ای دیگر افرادی بودند که صاحب کسب و کار بوده و قصد استفاده از این ابزار قدرتمند را در جهت توسعه کسب و کار خود داشتند.

قوانین حضور در سئولب

اما شرکت در SEOlab تابع قوانین و مقررات خاصی است که این قوانین برای اعضای شرکت کننده و بنیانگذارن بسیار مهم است.

در هر دوره از آن فقط 9 کارآموز پذیرفته خواهند شد و 9 نفر به عنوان عضو ذخیره انتخاب خواهند شد تا در صورت لزوم و صلاحدید تیم ها جایگزین افراد اصلی شوند. باقی علاقمندان برای شرکت در آن باید تا فصل بعد منتظر بمانند. 

سئولب در سه فصل بهار، تابستان و پاییز برگزار می شود و در فصل زمستان تعطیل بوده و دوره دیگری با نام بیزینس تراپی از میان برگزیدگان سه فصل قبلی برگزار شده که به بررسی سه کسب و کار مطرح در کشور به صورت واقعی می پردازند و نتایج کار خود بر روی کسب و کارها را به صورت گزارشی در رویداد اختتامیه بیزینس تراپی ارائه خواهند کرد.

با ورود به سئولب، مسیر شغلی سه ساله ای پیش روی هر فرد قرار دارد که در صورت درست طی کردن هر مرحله و ماندن در مسیر، با گذراندن مراتب و درجات رشد، در نهایت از یک کارآموز سئو به یک سئو مستر تغییر موقعیت خواهند داد. رشد هر فرد به میزان علاقه و میل او به یادگیری و رسیدن به سطح دانش و توانمندی بیشتر بستگی دارد و با سنجه ها و معیار های مشخصی اندازه گیری شده و رتبه دهی می شود.

مهارت ها و ویژگی های مورد نیاز ورود به دوره چیست؟

  • برخورداری از روحیه جستجوگری و یادگیری
  • داشتن روحیه کار تیمی
  • داشتن روحیه راهبری
  • توانایی حل مسئله
  • گذشت و درک متقابل

در این دوره آموزش به صورت معمول وجود ندارد. برخی موضوعات مورد نیاز و خاص آموزش داده می شود اما ماهیت دوره سئولب، خط دهی به افراد پذیرفته شده جهت جستجو و خود آموزی است. در واقع در این دوره  دانشجویان باید به صورت عملی به دنبال کسب  دانش مورد نیاز خود باشند. پس لازمه شرکت در سئولب داشتن روحیه جستجوگری و یادگیری است.

موضوع مهم بعدی که بسیار اهمیت داشته و تقریبا خط قرمزها بر اساس آن سنجیده می شود داشتن روحیه کار تیمی است. چیزی که کمتر در کشور ما دیده می شود تیم بودن و در قالب تیم فعالیت کردن است. تقسیم کار بر اساس توانمندی ها و مشارکت تمام اعضا برای پیشبرد اهداف تیم باعث می شود که سرعت انجام کارها بالا رود.

تیم بودن صرفا به معنی اشتراک در انجام کارها نیست، در یک تیم، نقش های مختلفی وجود دارد که برای هر نقشی وظایفی تعریف شده و در کنار آن قدرت هایی وجود دارد. یکی از کلیدی ترین نقش ها در یک تیم راهبری است. یک راهبر علاوه بر تعیین مسیر پیش رو، کسی است که چالش های مسیر را پیش از باقی افراد دیده و برای گذر از آن ها در کنار تیم خود چاره می اندیشد. او علاوه بر هدف گذاری و هدایت تیم در مسیر رسیدن به اهداف، در گذر از چالش ها نیز در کنار تیم خود به راهبری و راهنمایی تیم می پردازد. پس داشتن روحیه راهبری برای شکل دهی یک تیم و کار با آن ها در سئولب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سس

در کنار روحیه جستجوگری، کار تیمی و راهبری، گذشت و توانایی حل مسئله نیز در درجه بالایی از اهمیت قرار دارند. وقتی یک تیم از افرادی که یکدیگر را نمیشناسند و به واسطه اهداف مشترک در کنار یکدیگر قرار می گیرند، تشکیل می شود، چالش داشتن در مسائل ارتباطی و عدم درک متقابل در ابتدای شکل دهی تیم و فعالیت مشترکشان، از اتفاقات رایج و روزمره آن ها خواهد بود. بنابراین برای گذر از این چالش ها، گذشت و توانایی افراد در حل مسئله موضوعی مهم در مسیر حیات تیم است.

با وجود تمام این سخت گیری ها برای پذیرش افراد در ورود به سئولب، در نهایت مسئله انتخاب تیم و هم تیمی ها کاری است که باید توسط خود بچه ها انجام شود و گاه به دلیل ویژگی های اخلاقی متفاوت، تیم هایی تشکیل می شوند که چالش های بسیاری در طول دوره داشته و به دلیل عدم توجه به مسائلی چون گذشت و حل مسئله، حتی ممکن است کار به منحل شدن و اخراج یک تیم برسد. 

خط قرمزی که در زمینه کار تیمی مطرح شد به این موضوع مهم ارتباط دارد. اگر یک تیم نتواند مسائل خود را حل کند و یک نفر یا بیشتر در آن تیم مشکل ایجاد کنند، خطر اخراج یک نفر یا حتی کل تیم را تهدید می کند.

اما با تمام این چالش ها و سختگیری های هنگام ورود و ادامه مسیر، حضور در سئولب برای علاقمندان به این دوره همچنان شیرینی خاص خود را دارد.

علاوه بر تجربه ساخت یک کسب و کار از صفر و شکل دهی آن، تجربه ساخت ارتباط با افرادی توانمند در حوزه های مرتبط به سئو یا دیگر حوزه ها، تجربه ایجاد دوستی های جدید با افرادی جدید، قرار گرفتن در محیطی بزرگ و ارتباط با افراد مطرح حوزه کاری و در نهایت موقعیت بی بدیل استفاده از مسیر شغلی 3 ساله در سئولب، همه و همه فرصت هایی است که پیش روی یک فرد وارد شده به این دوره آزمایشگاهی خاص قرار دارد.

سسس

فصل بعدی سئولب چه زمانی برگزار خواهد شد؟

با گذشت یکسال از اولین روزهای برگزاری اولین فصل از دوره سئولب، بهار امسال با شیوع ویروس کرونا شاهد تغییر در برگزاری این دوره آموزشی خاص بودیم.

روابط عمومی سئولب طی اطلاعیه ای در شبکه های اجتماعی، از برگزار نشدن فصل پنجم که پیش تر قرار بود در بهار سال 99 انجام شود خبر داد. با برگزار نشدن فصل پنجم این دوره، فصل ششم آن در تابستان سال 99 برگزار خواهد شد و پیش از شروع دوره مراحل پذیرش دانشجو را طی خواهد کرد  که زمانی بین دو الی 3 هفته است.

اگر شما هم به کسب تجربه در این آزمایشگاه شگفت انگیز علاقه دارید و یا اگر صاحب یک کسب و کار هستید، با پیوستن به خانواده سئولب مسیری جدید در زندگی کاری خود باز کنید. 

 

آدرس سایت سئولب:  https://www.seolab.ir/