۰ نفر

شرایط آرام اما شکننده در پایتخت

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۰۸
کد خبر: 437426
شرایط آرام اما شکننده در پایتخت

«وضعیت تهران آرام است.» این را معاون درمان وزیر بهداشت با استناد به موارد بستری و مراجعه‌های سرپایی بیماران مبتلا به کووید-١٩ در پایتخت اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، به گفته قاسم جان‌بابایی که دیروز در نشست خبری مجازی صحبت می‌کرد، از تعداد بیماران بدحال کم شده، هر چند سرعت بهبودی کُند شده است: «یکی از دلایلی که منجر شده سرعت کاهش موارد بستری کُند شود، آغاز فعالیت‌ها و حضور بیشتر مردم در هفته‌های گذشته است. با این حال، روند رو به افزایشی از نظر شیوع کرونا در تهران نداریم.» او در پاسخدرباره آخرین آمار بستری و ابتلا در تهران اعلام کرد که این آمارها از سوی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران اعلام که منجر به تعدد آماری می‌شود. با اینکه این مسئول در وزارت بهداشت شرایط تهران را آرام توصیف کرد، اما فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران وضع تهران را شکننده دانست. به گفته علیرضا زالی، آمار ابتلا در تهران نسبت به ٤٨ ساعت گذشته تفاوت قابل توجهی نشان نمی‌دهد، اما هرگونه بی‌احتیاطی و کم‌کردن ملاحظات بهداشتی می‌تواند منجر به شکل جدیدی از بروز بیماری در استان تهران شود. او به تردد بالای افراد در مکان‌هایی مثل مراکز پیشخوان و تعویض پلاک محل اشاره کرد و گفت که در این مکان‌ها امکان فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد و به نظر می‌رسد پروتکل‌هایی که برای این مراکز صادر شده است، متناسب با شرایط نیست، بنابراین باید پروتکل‌ها سختگیرانه‌تر شود و تغییر یابد.

افزایش ٢٠‌درصدی موارد بستری در خوزستان

نگرانی‌ها تنها به وضع تهران محدود نمی‌شود. در گزارش‌های پیاپی کمیته اپیدمیولوژی کووید-١٩ وزارت بهداشت روند بروز کرونا در استان خوزستان صعودی است. معاون درمان وزیر بهداشت هم بر همین خبر صحه گذاشت، وقتی گفت که در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی خوزستان روند رو به افزایش بستری گزارش شده است: «این هفته دو تیم به این استان فرستادیم تا ماجرا را بررسی کنند. بررسی این تیم‌ها نشان داد که بیشتر بیماران مبتلا به کرونا بستری‌شده در سه بیمارستان اهواز، دزفول و آبادان بدحال نیستند و به‌طورکلی میزان بیماران بدحال این استان کم شده است.» به گفته جان‌بابایی میزان بستری در استان خوزستان ٢٠‌درصد افزایش داشته است. حالا هم کارشناسان درحال بررسی پرونده‌ها هستند و پس از پایان کار اعلام می‌شود:  «به‌طورکلی روند ابتلا به کرونا در ایران نزولی بوده و اکنون ۵۰‌درصد تخت‌های بیمارستانی خالی است.»

بیش از ٣٠٠ ماما مبتلا به کرونا شده‌اند

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه این نشست خبری به ماجرای ابتلای مادران باردار و ماماها به کرونا اشاره کرد. پیش از این مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی اعلام کرده بود که ٧٠٠ مادر باردار مبتلا به کرونا شده‌اند و تست کرونای ٢٤٠ ماما مثبت شده است. معاون وزیر بهداشت روز گذشته در نشست خبری تعداد ماماهای مبتلا به کرونا را ٣٠٠ نفر اعلام کرد که علت اصلی ابتلای آنها ارتباط با مادران مبتلا بوده است.

مرگ کمتر از ١٠ کودک بر اثر کرونا

مرگ کمتر از  ١٠ کودک بر اثر ابتلا به کرونا خبر دیگری بود که این مسئول در وزارت بهداشت اعلام کرد. به گفته او این کودکان بیماری‌های زمینه‌ای داشتند و ایمنی بدن‌شان بسیار پایین بود. در همین جا خبرنگاری درباره میزان مرگ پنهانی ناشی از کرونا در ایران پرسید. جان بابایی توضیح داد: «شاخص‌های بررسی این نوع مرگ آسایشگاه‌های سالمندان و زندان‌ها هستند. در مورد آسایشگاه‌های سالمندان که ما میزان کمی از این مراکز در مقایسه با سایر کشورها داریم و درباره زندان‌ها هم در همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری تعداد ۱۰۰‌هزار زندانی آزاد شدند که بر کاهش آمار مرگ‌های پنهان در کشور ما موثر بود. از سوی دیگر مقاومت ما در مقابل جمع‌آوری معتادان متجاهر و عقب‌انداختن این فرآیند که می‌توانست سبب مرگ‌های پنهان در مراکز نقاهتگاهی شود نیز مزید بر علت بود.» به گفته او بیماران فعلی کرونا بدحال نیستند. برخلاف قبل از تعطیلات عید که بیشتر افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند، جزو افراد بدحال بودند، بنابراین احتمال اینکه شخصی در خانه بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست بدهد، پایین است.

سه کد برای بیماران مبتلا به کرونا

به گفته معاون درمان وزیر بهداشت دو کد برای بیماران مبتلای قطعی و مشکوک کرونا در دنیا تعریف شده، یکی ٧٠١ برای بیماران قطعی و دیگری ٧٠٢ برای بیماران مشکوک است. قرار است دانشگاه‌های علوم پزشکی براساس این کدها موارد ابتلا را اصلاح کنند. این کدها بین‌المللی‌اند و همه کشورها موظفند این کدها را اصلاح کنند. با جمع‌بندی این آمار، شمار افراد مشکوک به کرونا هم اعلام می‌شود: «در ایران کد جدیدی تحت عنوان C١٩ تعریف شده است که به‌زودی ابلاغ می‌شود. این کد برای بیمارانی است که در مطب پزشکان مشکوک به کرونا تشخیص داده می‌شوند و با این کد معلوم می‌شود که در کدام بیمارستان و چه بخشی بستری شده‌اند و چه مسیری از درمان را طی می‌کنند. این کد مانند کد ۲۴۷ و ۷۲۴ که برای سکته‌های قلبی و مغزی است، تعریف شده و با این کد مسیر درمان و پیگیری افراد مشخص می‌شود.»

در انتظار نتیجه بررسی از ٢٠٠ بیمار

خبرنگاری درباره نتیجه پلاسمادرمانی روی بیماران مبتلا به کرونا پرسید. معاون درمان وزیر بهداشت گفت که فاز اولیه مطالعاتی پلاسما درمانی انجام شده، اما مطالعات هنوز کامل نشده است. تاکنون روی ٦٠ بیمار بررسی‌ انجام و نتایج آن آنالیز شده و تحقیقات روی ٢٠٠ بیمار دیگر هم شروع شده است. اگر این روش درمانی موثر باشد، در ایران زیرساخت‌های مناسبی برای آن وجود دارد.

آغاز به کار فعالیت کلینیک‌های بخش دولتی

معاون وزیر بهداشت در ادامه از آغاز به کار کلینیک‌های بخش دولتی خبر داد و درباره اینکه چرا برخی مطب‌ها و کلینیک‌ها همچنان تعطیل است، توضیح داد: «نمی‌توان پزشکی را مجبور به بازگشایی مطب کرد، سازمان نظام پزشکی متولی این کار است. اگر این روند ادامه داشته باشد، موضوع را از سازمان نظام پزشکی پیگیری می‌کنیم. این درحالی است که به تمام کلینیک‌ها و مطب‌ها اجازه فعالیت با در نظر گرفتن تمهیدات بهداشتی داده شده است.» جان‌بابایی درباره وضع دارویی بیماران خاص هم گفت که تنها برای آمپول دسفوناک کمبودهایی دیده شده است. اما اینکه بیماران تالاسمی به دلیل این کمبودها جان باخته باشند، این‌طور نیست.

بیماری فاسیولا جدید نیست

او در پاسخ به سوالی درباره خبرهایی که از استان‌های شمالی درباره جدی‌شدن بیماری فاسیولا شنیده می‌شود، توضیح داد که این بیماری، یک بیماری مزمن در مناطق شمالی کشور و انگلی است و به کبد آسیب می‌رساند. این بیماری  از حیوان به انسان منتقل می‌شود. فاسیولا اندمیک شهرهای شمالی است و به‌طور ویژه در استان‌های مازندران و گیلان دیده می‌شود.

٣٦,٣‌درصد مبتلایان حداقل یک بیماری زمینه‌ای داشتند

در کنار خبرهای اعلام شده از سوی معاون درمان وزیر بهداشت، این وزارتخانه آخرین گزارش از وضع شیوع کرونا در کشور و جهان را هم منتشر کرد. در این گزارش آمده که براساس آمارهای جهانی از ابتلا و مرگ این بیماری، میزان کشندگی ویروس ٩,٦‌درصد برآورده شده، این درحالی است که در ابتدای شیوع، خبرها از میزان ٢‌درصدی مرگ‌ومیر کرونا حکایت داشت. در این گزارش به میانگین سنی مبتلایان و فوت‌شده‌های کرونا در ایران هم اشاره شده است. بر این اساس میانگین سنی مبتلایان به کووید-١٩ در ٧٢ ساعت گذشته ٥١.٨‌سال بوده است. همچنین میزان ابتلا به این بیماری در مردان ٥١.٨‌درصد و در زنان ٤٨.٢‌درصد بوده است. همچنین ٢٦.١‌درصد از مبتلایان دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای بودند. براساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده در سه روز گذشته، ١٢.٢‌درصد بیماران در ‌آی‌سی‌یو بستری‌اند و ١٣.١‌درصد هم جزو موارد شدید بیماری به شمار می‌روند. براساس این گزارش، در هفته گذشته میانگین سنی فوت‌شده‌های ناشی از کرونا ٦٦.٨‌سال است که ٧٣.٥‌درصد آنها بالای ٦٠‌سال داشتند، ٥٨.٣٣‌درصد آنها مرد،  ٤١.٧درصد هم زن بودند. همچنین ٣٦.٣‌درصد فوت‌شده‌ها حداقل یک بیماری زمینه‌ای داشتند.