۰ نفر

دردسرهای آموزش مجازی دانشجویان

۲۴ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۱۴
کد خبر: 430571
دردسرهای آموزش مجازی دانشجویان

در هفته‌های نخست شیوع ویروس کرونا دانشگاه های دولتی و غیردولتی اعلام کردند که آموزش متوقف نمی‌شود، دانشجویان می‌توانند در خانه بمانند و استادان هم باید کلاس های درس را آنلاین و به شیوه اینترنتی برگزار کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به همین دلیل با اعلام  وزارت علوم بیشتر دانشگاه های دولتی توانستند بیش از ۹۰ درصد دانشجویان خود را تحت پوشش آموزش‌های الکترونیکی قرار دهند. البته تشکیل این کلاس‌های درس مجازی  چندان آسان هم نبوده  و برخی از دانشجویان از این شیوه تدریس گله مندند.عده ای از دانشجویان معتقدند به دلیل سرعت پایین اینترنت بیشتر کلاس های مجازی را از دست می دهند و برخی دیگر هم گفتند، ناگزیرند درس‌های پایه و اساسی را دوباره در ترم بعدی تکرار کنند. این تکرار واحدها برای دانشجویانی که رایگان تحصیل می‌کنند چندان مهم نیست زیرا آنها دغدغه پرداخت شهریه را ندارند و می توانند به راحتی  کلاس های درس از دست رفته را جبران کنند. اما برای دانشجویانی که مجبور به پرداخت شهریه های کلان هستند این وضعیت کمی سخت تر است.  آنها رسماً ترم دوم سال تحصیلی را از دست داده‌اند و حالا در پرداخت شهریه هم مشکل دارند ، برخی از این دانشجویان در شرایط سخت مالی قرار دارند، درآمدها کاهش یافته و آن دسته از دانشجویانی که مشغول به کارهای پاره وقت بودند، در حال حاضر درآمدی ندارند برای همین آنها از مسئولان  دانشگاه آزاد درخواست تخفیف شهریه یا ذخیره شدن  شهریه  کنونی برای سال تحصیلی ٩٩ را کرده اند. عده ای از دانشجویان دانشگاه آزاد  اظهار داشتند:زیر ساخت های سایت دانشگاه آزاد جوابگوی آموزش مجازی نیست. برای همین در نامه های جداگانه ای که به امضای همکلاسی هایشان رسیده است از  مسئولان دانشگاه درخواست کرده اند تا این ترم را تعطیل و یا فقط نیمی ازشهریه را دریافت کنند، گروهی دیگر از دانشجویان هم  بر این باورند که درس های عملی آنها رسماً تعطیل شده است و دانشگاه می تواند هزینه این درس ها را ذخیره کند تا آنها بتوانند در ترم بعد آموزش ببینند.  

در کلاس آنلاین امکان پرسش و پاسخ نیست

محسن  دانشجوی  سال آخر رشته حقوق  دانشگاه آزاد است. او درباره آموزش های مجازی می گوید : از زمانی که موضوع کرونا جدی شد دانشگاه تصمیم گرفت تا کلاس های مجازی راه اندازی کند سامانه ای هم برای همه رشته ها  معرفی کردند . مدیران گروه ها تأکید کردند که کلاس ها طبق ساعت و تقویم آموزشی انجام می‌شود . آنها گفتند که دانشجویان نگران نباشند تنها فرق این نوع آموزش این است که قبلاً حضوری بوده حالا مجازی می‌شود . متأسفانه دسترسی به سایت بسیار سخت است  تعداد دانشجویان هم زیاد است . دراین دو هفته به سختی توانستم  وارد سایت شوم . یعنی اگر در این کلاس ها شرکت کنید  متوجه می‌شوید که اصلاً زمین تا آسمان با کلاس های حضوری فرق می‌کند ما امکان پرسش و پاسخ نداریم و در تهیه جزوه هم با مشکل مواجه شده‌ایم .

او می افزاید : سیستم دانشگاه آزاد به گونه ای است که برای شروع  ترم و انتخاب واحد باید مبلغی را پرداخت کنیم تا سایت  انتخاب واحد باز شود و در طول ترم هم باید مابقی شهریه را پرداخت کنیم اگر نتوانیم شهریه را در طول ترم و بعد از امتحانات بدهیم. سایت دسترسی ما را برای دیدن نمرات می‌بندد و برای انتخاب واحد ترم بعدی هم باید حتماً تسویه حساب کنیم خب این همه سختگیری برای شهریه دانشگاه وجود دارد اما برای تدریس و آموزش این سختگیری ها وجود ندارد .

شهریه را قسطی کنند

سحر هم معترض به سامانه آموزش های مجازی دانشگاه است. او سال سوم رشته حسابداری است: کلاس ها به خاطر کرونا  تعطیل شده و دانشگاه اعلام کرده که این کلاس ها با همان کیفیت  تا 30 فروردین ماه مجازی تشکیل می‌شود ما هم استقبال کردیم هم اکنون دو هفته است  که کلاس ها به صورت مجازی تشکیل می‌شود روزهای اول با اینکه سایت خلوت بود ما برای حضور در کلاس آنلاین  مشکل داشتیم . وسط درس اینترنت قطع می شود چند بار باید تلاش کنیم که بتوانیم وارد سایت شویم.  به دانشگاه اعتراض کردیم اما می گویند مشکل سرور داریم. در این دو هفته فقط توانستم در دو کلاس  شرکت کنم. نه تنها من، بلکه همه همکلاسی ها این مشکل را دارند با این  همه، مشکل قبول نمی‌کنند که شهریه را حداقل به صورت قسطی پرداخت کنیم یا انصراف دهیم و شهریه هایمان بماند برای سال تحصیلی بعد. البته رشته با رشته فرق می‌کند ما دروس پایه حسابداری را داریم. و فقط از طریق کلاس می‌توانیم آموزش ببینیم این ترم اصلاً چیزی یاد نگرفته ایم چطور می‌توانیم این ترم را با نمره حداقلی پاس کنیم.

اگر انصراف بدهید شهریه پس داده نمی شود

فاطمه  دانشجوی سال سوم تربیت بدنی است. او به درس های عملی اش اشاره می‌کند و می گوید: این ترم ٧ واحد عملی دارم و یک ماه و نیم هم می‌شود که سر‌کلاس های عملی حاضر نشده ام. به خاطر رشته تحصیلی ام اصلاً آموزش آنلاین  نمی‌تواند برای درس های عملی مفید باشد. برای همین با توافق استادان از دانشگاه خواستیم که این درس ها را ترم بعد  آموزش دهند. آنها گفتند اگر انصراف دهید شهریه پس داده نمی شود. هزینه درس های عملی هم بسیار زیاد است.  این ترم برای درس هایی که اصلاً آموزش ندیدم ٣میلیون و ٧٠٠ هزارتومان شهریه  دادم . در این مدت فقط در سه کلاس شرکت کردم سایت دانشگاه مشکل دارد با هزاربدبختی در کلاسی شرکت می‌کنیم. چندین بار ارتباط ما با استاد یا استاد با دانشجویان قطع می شود. قطعی اینترنت همه را کلافه کرده‌ است استادان هم از این وضعیت شاکی شدند .برخی از استادان در واتساپ گروه تشکیل داده ‌اند و هر جلسه چند ورق جزوه می‌گذارند . درس های عملی هم که رسماً تعطیل شده است.

او تأکید می کند: دانشگاه اصلاً با دانشجویان همکاری نمی‌کند آنها چند روز پیش در سایت اعلام کردند  دانشجویانی که شهریه نداده اند نمی‌توانند کارت ورود به جلسه را دریافت کنند. به برخی از دانشجویان گفتند تا شهریه ای پرداخت نکنید حق دسترسی به نمرات را هم ندارید .

رها دانشجوی سال دوم رشته مدیریت گردشگری هم می گوید: ترم دوم این سال تحصیلی فقط یک هفته حضوری برگزار شد ما ازدانشگاه خواستیم تا شهریه را برای ترم بعدی دخیره کند اما قبول نکردند خودم دو میلیون تومن شهریه دادم و هیچ آموزشی هم  ندیدم کلاس های مجازی را از دست دادم چون اینترنت ضعیف بود و سامانه دانشگاه هم از دسترس خارج شده بود اصلاً هم برایشان مهم نیست که دانشجویان می توانند در این کلاس ها حاضر شوند یا خیر؟با این وضعیت اگر  سه جلسه هم غیبت کنیم درسمان حذف می‌شود.

امکان برگشت شهریه وجود ندارد

مسئولان دانشگاه آزاد می گویند امکان  عودت و یا کسر شهریه دانشجویان وجود ندارد چرا که دانشگاه آزاد یک نهاد دولتی نیست؛ از طرفی کارمندان در دانشگاه ها حضور دارند و باید حقوق آنها پرداخت شود. از سوی دیگر کلاس های اساتید در حال حاضر به صورت مجازی در حال برگزاری است .موضوعی که احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد تأکید می‌کند. همچنین  جواد علمایی مسئول ستاد مجازی آموزش دانشگاه آزاد هم  ازتشکیل جلسه مسئولان دانشگاه  برای بررسی مشکلات آموزشی دانشجویان خبر می دهد و می گوید :درباره شهریه ومشکلات آموزش های آنلاین به ویژه برای دوره های کارشناسی این هفته تصمیم گیری خواهیم کرد .برخی از رشته ها کارورزی دارند ودانشجویان برخی از رشته ها باید در آزمایشگاه حضور داشته باشند ما این هفته جمع بندی خود رادرباره همه مسائل به ویژه  امتحانات و دفاعیه ها اعلام  می کنیم .

او  درباره برگرداندن  شهریه دانشجویان تأکید می‌کند: فکر نمی‌کنم شهریه دانشجویان را بتوانیم برگردانیم چون دانشگاه خصوصی است و دانشجویان هم می دانند که مشکلات مربوط به آموزش مجازی مسئله دانشگاه آزاد فقط نیست این موضوع مربوط به مخابرات است وآنها باید زیر ساخت ها را بهتر کنند. با این همه ما در روزهای پیک آمادگی حضور صدهزار دانشجو را در سامانه داریم و بر اساس آمارهایی که در اختیار داریم پیک حضور دانشجویان در برخی ساعات ٦٠ هزار نفر است .

علمایی می گوید : بر اساس بخشنامه رئیس دانشگاه آزاد ، تمامی واحد های دانشگاهی آمادگی لازم برای ارائه فعالیت‌های آموزشی خود تا پایان نیمسال دوم تحصیلی 99-٩٨ را دارند  تا در صورت ادامه روند عدم برگزاری کلاس‌های حضوری از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، کلاس‌های درسی نظری به صورت مجازی برقرار و نیمسال تحصیلی فعلی بدون هیچ گونه افت کیفی و با موفقیت به پایان  برسد.