۰ نفر

حرکت ویروس کرونا بر روی نقشه‌های آنلاین

۱۹ فروردین ۱۳۹۹، ۸:۳۳
کد خبر: 429406
حرکت ویروس کرونا بر روی نقشه‌های آنلاین

آمارهای مسیریاب بومی «بلد» نشان می‌دهد که تحت تاثیر گسترش ویروس کرونا، الگوهای تردد افراد در فضای عمومی با تغییرات بسیاری همراه بوده است. بر اساس این ارزیابی به نظر می‌رسد سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی از ابتدای اسفند تا انتهای تعطیلات فروردین باعث شده تا رفت‌وآمد افراد به سمت رستوران‌ها و کافه‌ها ۹۱ درصد کمتر شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اطلاعات در بلد (پرنصب‌ترین نقشه آنلاین فارسی) نمایش‌دهنده این است که جست‌وجو و مسیریابی مراکز خرید و سینماها در این مدت تا ۹۶ درصد کاهش یافته است. اگر شروع قرنطینه را همزمان با تعطیلی مدارس درنظر بگیریم، حدودا از ابتدای اسفندماه جمعیت زیادی از افراد خانه‌نشین شدند. در این مدت مسیریابی پارک‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها و جایگاه‌های سوخت هم به ترتیب ۸۶، ۹۱ و ۸۶ درصد کمتر شده است.

گزارش این مسیریاب که با هدف اقدامات پیشگیرانه در برابر ویروس کرونا منتشر شده نشان می‌دهد سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی برای کاهش تردد افراد در شهرها به ترتیب ۹۳ و ۹۲ درصد باعث کاهش مسیریابی آنها به سمت مساجد و ایستگاه‌های مترو شده است.

همچنین بر اساس این گزارش که الگوهای حرکتی افراد را در دسته‌بندی‌های مختلف نمایش می‌دهد، میزان جست‌وجو و مسیریابی سوپرمارکت‌ها در بین کاربران این نرم‌افزار با ۶۳ درصد کاهش همراه بوده است. بر اساس این اطلاعات که می‌تواند برای بازبینی در سیاست‌های اجتماعی دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های فعال بهداشتی مفید باشد، می‌توان گفت که با وجود کاهش کلی تردد به سمت سوپرمارکت‌ها، رفت‌وآمد شهروندان به این اماکن بیشتر از مکان‌های عمومی دیگر بوده است.

روند کاهشی در تردد افراد به شعب بانک در روزهای کاری هم حاکی از این است که به طور کلی مسیریابی افراد به بانک‌ها سیر نزولی داشته اما تا قبل از تعطیلات نوروز با سرعت کمتری نسبت به مکان‌های عمومی دیگر خلوت شده است. یعنی اگرچه افراد رفت‌وآمد به رستوران‌ها، پارک‌ها و سینماها را کاهش دادند اما همچنان برای انجام فعالیت‌های بانکی وارد فضای عمومی شده‌اند.

آمار جست و جوی مراکز درمانی هم در این مدت نوسان‌های زیادی را نمایش می‌دهد. به طور کلی مراجعه به مراکز درمانی و داروخانه‌ها در این مدت نسبت به قبل کاهش یافته اما تطبیق این نقشه با آمار منتشر شده وزارت بهداشت حاکی از این است که هر زمان در بلد مراجعه به بیمارستان‌ها افزایش یافته، نمودار شناسایی بیماران در آن روز هم بیشتر شده است.  

ویروس کرونا چگونه کشورها را قرنطینه کرد؟

هم‌زمان با انتشار این آمار، سایت گوگل‌مپ هم اطلاعات مشابهی از نحوه مسیریابی افراد در کشورهای مختلف منتشر کرد که نام ایران در میان اطلاعات آن دیده نمی‌شد. با این حال حتی بر روی نقشه‌های آنلاین بلد و گوگل مپ هم می‌توان شاهد مسیر حرکت ویروس کرونا در بین کشورهای درگیر این بیماری بود. بر اساس مقایسه الگوی مسیریابی افراد دوران قرنطینه بین ایران و ایتالیا می‌توان گفت که حدودا یک هفته بعد از گسترش ویروس در ایران، رفت‌وآمدها در ایتالیا هم کاهش یافته است. آمار گوگل‌مپ از ۲۷ بهمن تا دهم فروردین حاکی از این است که تردد افراد در این کشور حدودا از نوزدهم اسفند روند کاهشی پیدا کرده است. یعنی اتفاقی که بر اساس نقشه بلد در ایران حدودا از ششم اسفند خیابان‌ها را به مرور خلوت کرد، در ایتالیا از نیمه اسفندماه شروع شد. همچنین گزارش گوگل مپ درباره آمریکا می‌گوید که تردد افراد در فضاهای عمومی این کشور از بیست و سوم اسفند به مرور کاهش یافته است.

 در این ۴۰ روز محاسبه شده گوگل مپ، تردد افراد در ایتالیا و آمریکا به رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید، سینما، موزه و کتابخانه به ترتیب  ۹۶ و ۴۶ درصد کاهش یافته است. رفت و آمد به خوار و بار فروشی، داروخانه، همچنین مسیریابی به پارک‌ها و باغ‌های عمومی هم بین ایتالیایی‌ها و آمریکایی‌ها با ۹۰ و ۲۲ درصد کاهش همراه بوده است.