۰ نفر

امکان نفوذ ویروس کرونا از طریق منافذ دستکش وجود دارد

۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۰۷
کد خبر: 425029
امکان نفوذ ویروس کرونا از طریق منافذ دستکش وجود دارد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به امکان نفوذ ویروس کرونا از طریق منافذ دستکش گفت: افراد باید حتما بعد از استفاده از دستکش دست هایشان را بشویند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مهدی شفیعی در جمع خبرنگاران در خصوص امکان حساسیت زایی در نتیجه استفاده از مواد شوینده همچون وایتکس بیان داشت: محلول وایتکس بر پایه کلر است که ممکن است به فرمول آن اسانس اضافه شود ضمن اینکه اگر به غلظت مناسب برسد فاقد بخاراتی است که موجب ایجاد حساسیت می‌شوند.

وی افزود: به نظر می‌رسد برخی از همشهریان به دلیل وسواس این ماده را بیش از حد مصرف می‌کنند ضمن اینکه این ماده به عنوان یک گندزدای سالم شناخته شده البته در صورتی که درست و در غلظت مناسب مصرف شود.

مدیر بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان محلول آب و صابون را جایگزین وایتکس کرد گفت: البته از همه مواد شوینده برای ضد عفونی می‌توان استفاده کرد؛ همچنین الکل هم ضد عفونی کننده مناسبی است که در مکان‌هایی که آب نباشد و مراکز خاص از آن استفاده می‌شود اما برای شست و شوی می‌توان از آب ولرم و صابون استفاده کرد.

شفیعی در پاسخ به بحث استفاده از دستکش‌های نایلونی و اینکه ویروس کرونا از آنها رد می‌شود تصریح کرد: دستکش‌های نایلونی (فریزری) رأی استفاده طولانی کاربرد زیادی ندارند زیرا پس از مدتی دست عرق می‌کند و ویروس می‌تواند از منافذ دستکش به سطح دست راه پیدا کند و دست آلوده شود لذا استفاده کوتاه مدت از این دستکش‌ها مثل استفاده از آن در پمپ بنزین‌ها، میوه فروشی و … مناسب است و برای سایر کارها قابل استفاده نیست.

وی ادامه داد: اما استفاده از دستکش‌های لاتکس برای زمانی که با بیمار در ارتباط هستیم مناسب است؛ ضمن اینکه اگر از این دستکش‌ها به مدت طولانی استفاده کنیم خود به منبع آلودگی تبدیل خواهند شد زیرا افراد با این دست‌کش ها دستگیره در، سوئیچ و … را لمس می‌کنند و باعث انتشار آلودگی خواهد شد و امکان دارد بعد از خارج کردن دستکش دستمان را به بینی یا دهانمان ببریم در حالی که میکروب از منافذ دستکش عبور کرده و دست ما آلوده شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: در بیرون از منزل استفاده زیاد از دستکش توصیه نمی‌کنیم؛ شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و ضد عفونی با محلول‌های ضد عفونی بهترین راه است چرا که استفاده بی رویه از دستکش هم خوب نیست زیرا در برخی موارد شاهد رها کردن انبوه دستکش‌های استفاده شده در جوی‌ها و معابر هستیم که برخی افراد بی توجه آنها را رها کرده‌اند که خود سبب آلودگی زیست محیطی می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به وجود امکان نفوذ ویروس از منفذهای دستکش و آلوده شدن دست، اولین کار بعد از در آوردن دستکش‌ها باید شستشوی کامل و ضدعفونی دست‌ها باشد.

شفیعی در خصوص اینکه چرا با وجود کارگاه‌های تولید ماسک و محلول ضدعفونی همچنان شاهد کمبود محسوس مواد ضد عفونی و دستکش در کرمان هستیم؟ گفت: ما در بخش درمان در این خصوص مشکل خاصی نداریم اما آنچه که از طرف مردم تقاضا می‌شود باید مورد بررسی قرار گیرد. حجم تقاضای اینگونه اقلام از طرف جامعه بسیار زیاد است که بخشی از تقاضاها کاذب است؛ ماسک تنها برای افراد بیمار یا در معرض خطر مورد نیاز است ضمن اینکه همه مسئولان در رابطه با تأمین اقلام بهداشتی از جمله دستکش تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که آیا کودکان و افراد جوان هم مبتلا به کرونا می‌شوند؟ بیان داشت: هر قشری از جامعه ممکن است به این بیماری مبتلا شود اما در کودکان زیر ۱۰ سال امکان مبتلا شدن به این ویروس بسیار کم است ضمن اینکه در استان کرمان مرگ و میر ناشی از ابتلاء به این ویروس بیشتر در رده سنی میانسال و دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده است.

وی تصریح کرد: طبق برنامه‌ای تحت عنوان غربالگری که پیش رو داریم قرار شده به شکل وسیع در سطح استان با استفاده از خانه‌های سلامت و مراکز بهداشتی درمانی افرادی که جزو گروه‌های پر خطر هستند به صورت تک تک مورد ارزیابی قرار گیرند.

شفیعی در رابطه با بحث فروکش کردن ویروس کرونا در کشور و یا فرا رسیدن موج سوم این بیماری گفت: در حال حاضر ما در یک اپیدمی هستیم که فراتر از مرزهای کشورهاست و همه استان‌ها و شهرهای کشور را درگیر کرده است ضمن اینکه معمولاً کلمه موج در بیماری‌هایی مطرح می‌شود که طولانی مدت هستند اما این ویروس یک اپیدمی است.

وی افزود: در برخی از استان‌ها شاهد فاز پیشرفت این ویروس هستیم و در برخی استان‌ها این اپیدمی در مرحله استقرار است اما در هیچ کجای کشور این بیماری فروکش نکرده است.