۰ نفر

برای خانه تکانی خودکشی نکنیم!

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبر: 422059
برای خانه تکانی خودکشی نکنیم!

روزهای پایانی سال است و خانم‌ها برای استقبال از سال جدید به روال سال‌های قبل دستی به سر و روی خانه می‌کشند و به اصطلاح خانه‌تکانی می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم،  از تمیزکردن شیشه‌ها و شست‌وشوی دیوارها و ظروف با انواع و اقسام مواد شیمیایی و شوینده تا فرستادن فرش‌های کثیف به قالیشویی‌ها که تنی به آب بزنند و تمیز شوند. امسال با وجود انتشار کرونا و خانه‌نشین کردن اغلب زنان، توجه آنها به خانه‌تکانی بیشتر شده است. در این بین، بسیاری از خانم‌ها برای هرچه بهتر تمیز شدن خانه و لوازم‌شان، از شوینده‌های مختلفی استفاده می‌کنند، اما برخی از همین خانم‌ها که وسواس بیشتری دارند، چند نوع شوینده را با هم مخلوط می‌کنند که باعث می‌شود دچار مشکلات اساسی در نحوه تنفس خود شوند و حتی کارشان به اورژانس و بیمارستان نیز بکشد.

خطر جدی مواد شوینده

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی کشور، در مورد به کار بردن مواد شوینده و اسیدی در خانه‌تکانی گفت: «استفاده از این مواد در محیط‌های بسته موجب بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر به دستگاه تنفسی شده و همچنین گازهای متصاعد شده از این مواد مثل تینر باعث انفجار نیز می‌شود.

 اگر در زمان خانه‌تکانی مواد شیمیایی در دسترس کودکان قرار داشته باشد ممکن است آنها این مواد را سر بکشند، یا باعث شعله‌ور شدن آنها شوند، بنابراین شهروندان تا جایی‌که می‌توانند و مقدور است نباید از این مواد در محیط‌های بسته استفاده کنند و اگر هم استفاده می‌کنند، باید این مواد خطرناک را در جایی قرار دهند که کودکان به آن دسترسی نداشته باشند.» موضوع دیگری که ملکی روی آن تاکید می‌کند، تخلیه مواد شوینده در چاه‌های فاضلاب است که باعث انفجار می‌شود: «مواردی اتفاق افتاده که شهروندان مواد شوینده را در فاضلاب تخلیه کردند و پس از آن فردی ته سیگار را در فاضلاب انداخته و باعث ایجاد انفجار شده است.»

خطر پرت شدن از پنجره

یکی دیگر از کارهای خانه‌تکانی، پاک کردن پنجره‌هاست که اگر غیراصولی انجام شود، ممکن است باعث مرگ شود. ملکی با اشاره به تمیز کردن شیشه پنجره‌ها گفت: « در برخی موارد می‌بینیم که شهروندان برای پاک کردن قسمت بیرونی پنجره‌ها، پنجره را تکیه‌گاه خود قرار داده و به بیرون از ساختمان می‌روند. این روش بسیار خطرناک است و هر لحظه ممکن است که فرد از بالا به پایین ساختمان پرتاب شود. شهروندان باید در نظر داشته باشند که نباید برای انجام خانه‌تکانی جان خود را به خطر بیندازند.»

شستن فرش در حمام ممنوع!

برخلاف تصور برخی خانم‌ها که تصور می‌کنند از فضای حمام برای شستن فرش و قالی می‌توانند استفاده کنند، ملکی می‌گوید انجام این کار با مشکلات بسیاری همراه است: «این اقدام به خصوص در خانه‌های آپارتمانی سبب می‌شود تا رطوبت به واحدهای پایینی سرایت کرده و آنان را دچار مشکل‌کند.»

چشم از کودکتان برندارید

در زمان خانه‌تکانی اغلب مادرها آن‌قدر حواس‌شان پی تمیزکاری خانه است که کودکان‌شان را فراموش می‌کنند و در این بین ممکن است حوادث مختلفی برای آنها رخ دهد. سخنگوی آتش‌نشانی به والدین و به خصوص مادرها توصیه می‌کند، در زمان خانه‌تکانی بر کودکان خود نظارت بیشتری داشته باشند، زیرا در روزهای خانه‌تکانی ممکن است وسایل خطرناکی مثل میخ، قیچی، چاقو و... یا ضایعات روی زمین باشد و کودکان به وسیله آنها به خود صدمه بزنند.

برق‌گرفتگی ناگهانی

بسیاری از خانم‌ها در زمان خانه‌تکانی و نظافت دستشویی و حمام، توجهی به کلید و پریزهای برق ندارند و با شلنگ آب یا دستمال‌های نم‌دار به جان‌شان افتاده‌اند:  پاک کردن پریزها و وسایل برقی با دستمال خیس از دیگر مسائلی است که باعث برق گرفتگی و وقوع حادثه می‌شود، بنابراین شهروندان نباید برای تمیز کردن وسایل برقی از دستمال نم‌دار استفاده کنند.

نکاتی برای پهن‌کردن فرش‌های شسته شده

پهن کردن فرش‌های شسته شده‌ بر بام یا لبه تراس که به‌خاطر جذب آب چند برابر سنگین شده، بسیار دشوار است و جابه‌جایی آن به چند مرد قوی هیکل نیاز دارد. ملکی می‌گوید: برای آویزان کردن فرش‌های شسته شده در پشت‌بام و بالکن نیز باید توجه کرد که حتما چند نفری این کار انجام شود، زیرا با توجه به زیاد بودن وزن فرش خیس ممکن است هنگام آویزان کردن آن افراد از پشت‌بام به پایین سقوط‌ کنند. گاهی نیز برخی شهروندان برای نگه داشتن فرش در لبه پشت‌بام روی آن سنگ و آجر قرار می‌دهند که به‌شدت باید از چنین اقدامی پرهیز شود، چرا که در گذشته موارد بسیاری بوده که این اجسام روی سر شهروندان و عابران پیاده سقوط کرده است.

از نصب لوستر تا پخش تراکت

به گفته ملکی، هنگام نصب لوستر و چراغ‌های آویز، باید به دو نکته توجه کرد:  اول این‌که حتما باید از افراد آشنا به فنون و مهارت برقی برای این اقدام استفاده شود و دوم این‌که هنگام نصب نیز دقت کافی انجام شود تا این لوازم به درستی نصب شود تا دچار سقوط نشود.

علاوه بر این نکات ایمنی، ملکی به یک نکته مهم دیگر نیز اشاره کرد که شاید بسیاری از مردم از آن آگاهی نداشته باشند و توجه به آن از بسیاری از سرقت‌های احتمالی جلوگیری خواهد کرد:  یکی از ترفندهای عجیبی که برخی سارقان به‌کار می‌برند، پخش کردن تراکت است. این سارقان تراکت‌ها را لای در خانه‌ها می‌گذارند و چند روز صبر می‌کنند. اگر در این مدت کسی تراکت را برنداشت، مطمئن می‌شوند که کسی در خانه نیست و برای سرقت وارد خانه می‌شوند. برای همین ما به همسایه‌ها توصیه می‌کنیم اگر تراکتی در خانه یکی از همسایه‌های‌تان مشاهده کردید، حتما آن را بردارید تا سارقان متوجه نبودن ساکنان خانه نشوند.

باید و نبایدهای استفاده از نردبام و چهارپایه

استفاده از نردبام یا چهارپایه برای تمیز  کردن قسمت‌های خاصی از خانه یا نصب وسیله‌ای، اجتناب‌ناپذیر است. ملکی می‌گوید، می‌توان با استفاده صحیح از نردبام، خطرات آن را به حداقل رساند. او ادامه می‌دهد: نردبام‌های یکطرفه که برخی از شهروندان از آنها استفاده می‌کنند، از ناایمن‌ترین لوازمی است که می‌توان برای خانه‌تکانی از آنها استفاده کرد، زیرا احتمال لیز خوردن و واژگون شدن آن وجود دارد و باعث شکستگی دست و پای شهروندان می‌شود؛ بنابراین در صورتی‌که دسترسی به نردبام‌های دیگری ندارند، حتما این نردبام‌ها را ثابت کرده و با قرار دادن وسیله‌ای سنگین کنار نردبام‌ها از سر خوردنش جلوگیری کنند. نردبام‌های دوطرفه‌ای که بین هر دو طرف لته‌هایش زنجیر وجود دارد و از باز شدن دو طرف نردبام از یکدیگر جلوگیری می‌کند، بهترین نوع نردبام است و بهتر است که شهروندان از این نوع استفاده کنند. اما باز هم توصیه می‌شود که حتما یک نفر پای نردبام بایستد و پایه‌های آن را نگه دارد تا خطرات احتمالی به حداقل برسد.

 نکات مهم امنیتی در زمان خانه‌تکانی

یک بحث مهم خانه‌تکانی مربوط به رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از بروز حوادث بود، اما بخش دیگر آن امنیتی است که مربوط به پلیس می‌شود. سرهنگ شهاب امینی، رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا با اشاره به رسم خانه‌تکانی در روزهای پایانی سال گفت: توزیع آگهی‌های تبلیغاتی گسترده در سطح شهر و ارسال پیامک‌های فریبنده، ممکن است دامی برای کلاهبرداری و سرقت اموال هموطنان باشد. روزهای پایانی سال زمان سپردن فرش‌ها به کارخانه‌ها و شرکت‌های قالیشویی است که به همین دلیل نیز برخی تبهکاران با انتشار و توزیع انواع اطلاعیه‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی در کمین شهروندان هستند و اغلب این تبلیغات به صورت پخش‌کردن برگه‌هایی است که تنها یک شماره در آن ذکر شده است.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها هیچ اشاره‌ای به آدرس کارگاه قالیشویی خود نمی کنند و برخی افراد ناشناس با عناوین جعلی در آن فعالیت می‌کنند که به هیچ عنوان وجود خارجی ندارند و مورد تایید هم نیستند. شهروندان هنگام تحویل فرش‌ها به نمایندگان قالیشویی‌ها، کارت شناسایی آنها را به دقت بررسی و مشخصات ظاهری همراه با شماره پلاک خودروی آنها را یادداشت کنند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی پلیس بتواند مجرمان را شناسایی و دستگیر کند؛ضمن این‌که شهروندانی که به شستن فرش در منازل خود اقدام می‌کنند، نباید آن را روی دیوار خارجی منزل پهن‌کنند،زیرا امکان سرقت آن وجود دارد.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا به بحث سرقت در پوشش کارگران خدماتی به عنوان شگرد جدید سارقان برای دستبرد به خانه‌ها اشاره کرد وگفت:  شهروندان نباید به هر فردی بدون شناخت اجازه دهند وارد حریم خصوصی آنها شود. استفاده از کارگران ناشناس یا خیابانی در بسیاری از مواقع مشکلات و مسائل مختلفی را برای مردم به دنبال داشته است.  در برخی از پرونده‌ها دیده شده است که کارگران ناشناس پس از ورود به خانه از غفلت اعضای خانواده سوءاستفاده می‌کنند و وسایل با ارزش شامل پول، طلا و اشیای مشابه را به سرقت می‌برند.

وی هشدار داد:  شهروندان باید هنگام حضور کارگران، از در اختیار گذاشتن کلیدهای خانه به آنها خودداری کنند و همچنین اشیای قیمتی را در محل‌هایی قرار دهند که کارگران هنگام نظافت متوجه آن نشوند؛ ضمن این‌که در زمان حضور کارگران در خانه، صاحبخانه باید در محل حضور داشته باشد و بر کار آنها نظارت کند؛ بنابراین شهروندان به هیچ وجه کارگران ناشناس را به خانه راه ندهند. اگر شهروندان به این هشدارها توجه کنند، سارقان در رسیدن به اهداف پلید خود ناکام می‌مانند.