۰ نفر

کرونا در خان دوازدهم

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۵۸
کد خبر: 421055
کرونا در خان دوازدهم

ایرانیان 11 روز دشوار و پر از ترس‌ و استرس را پشت‌سر گذاشتند و حالا وارد دوازدهمین روز مبارزه با ویروس چینی شده‌اند؛ مبارزه 11 روز گذشته البته با قربانیانی هم همراه بود و بر اساس آمار رسمی تاکنون ۴۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۵۹۳ نفر هم به‌طور قطع به این ویروس مبتلا شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، در بین اخبار تلخ این روزها شاید اینکه ۷۳ نفر توانستند بر این ویروس فائق آیند و پس از طی مراحل درمان روانه خانه شوند، خبر خوب محسوب شود. علاوه‌براین از قم خبر می‌رسد که مراقبت‌ها افزایش یافته و به افراد مشکوک اجازه خروج از استان داده نمی‌شود. در شمال ایران و استان گیلان هم شرایط همچنان سخت است و مقامات این استان از پرستاران بازنشسته دعوت به کار کرده‌اند.

‌ آخرین آمار رسمی؛ شیب صعودی مبتلایان

مشابه روزهای گذشته، دیروز هم رأس ساعت ۱۳ سخنگوی وزارت بهداشت اطلاعات مبتلایان جدید را اعلام کرد که از ابتلای قطعی ۵۹۳ نفر و جان‌باختن ۴۳ نفر حکایت دارد. وزارت بهداشت همچنین می‌گوید ۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا بهبود یافته و از مراکز درمانی مرخص شده‌اند. مصوبات پنجمین جلسه ستاد مبارزه با کرونا هم به مرحله اجرائی رسیده و ساعت کاری ادارات دو ساعت کاهش یافته و همچنین کارمندانی که با مشکلات ریوی، دیابت و قلبی مواجه هستند، می‌توانند دورکار شوند. بر اساس این مصوبه نیز دانشگاه‌ها تا یک هفته دیگر تعطیل شد، همچنین مهدهای کودک، مدارس و مراکز روزانه بهزیستی نیز تا روز دوشنبه تعطیل هستند و آموزش دانش‌آموزان نیز طبق برنامه اعلام‌شده از سوی شبکه آموزش از این طریق ارائه می‌شود.

‌ شایعه کرونا و آتش‌زدن یک درمانگاه در بندرعباس

جمعه‌شب خبر عجیبی از جنوب ایران و بندرعباس منتشر شد که با تعجب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی هم روبه‌رو شد. در این شب و در پی دست‌به‌دست شدن شایعه‌ای در بین ساکنان شهرک توحید مبنی بر نگهداری چند بیماران کرونایی در درمانگاه این شهرک، عده‌ای با هجوم به این مرکز درمانی، بخشی از آن آتش زدند که با ورود پلیس و آتش‌نشانی، آتش مهار شده است. این رفتار عجیب در حالی بود که مقامات پزشکی استان بندرعباس بستری‌شدن بیماران کرونایی در این درمانگاه را از اساس تکذیب کردند. علاوه‌براین بسیاری از کاربران بندرعباسی فعال در شبکه‌ها اجتماعی به انتقاد از این رفتار پرداختند و آن را دور از انسانیت دانستند. دکتر فاطمه نوروزیان با رد شایعاتی مبنی بر قرنطینه‌کردن بیماران کرونایی یا افراد مشکوک در درمانگاه‌های شهرک توحید، شهرک پیامبر اعظم(ص) و امام رضا(ع)، بیان کرد: شهروندان به شایعات در فضای مجازی توجه نکنند و ستاد مقابله با بیماری کرونا نیز تمامی تدابیر لازم در این زمینه را اندیشیده است.

‌ اورژانس کمبود تجهیزات ندارد

در روزهای گذشته اخباری از کمبود امکانات پزشکی و لباس کادر پزشکی منتشر شد که رئیس اورژانس کشور در واکنش به این اخبار، چنین کمبودی را رد کرد. پیرحسین کولیوند با اشاره به تعداد کافی آمبولانس‌های اورژانس گفت: «تمام نیروی‌های اورژانس در حالت آماده‌باش‌کامل به‌صورت شبانه‌روزی هستند‌ و اگر مشکلی ایجاد شود، می‌توانیم به طور کامل همه موارد را پوشش دهیم». او درباره لباس و تجهیزات موردنیاز کادر درمان هم گفت: «از نظر لباس و تجهیزات لازم به مقدار مناسب تهیه شده و در انبار نگهداری می‌شود و در مجموع مشکلی در این زمینه نیست. از زمان شیوع ویروس کرونا تمهیدات لازم پیش‌بینی شد و منابع مالی آن تأمین شد». بر اساس توضیحات کولیوند ٥٠ تیم عملیات ویژه در تهران و سایر شهرها کار انتقال بیماران کرونایی یا مشکوک به این ویروس را بر عهده دارند.

‌ نیاز گیلان به پزشک عمومی و پرستار

اگرچه رئیس اورژانس هرگونه کمبود تجهیزات در کشور را رد کرده اما به نظر می‌آید دست‌کم در استان گیلان کادر درمان با مشکلات فراوانی روبه‌رو است. دراین‌باره روز گذشته «مهدی شادنوش»، نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در گیلان و در گفت‌و‌گو با ایلنا از پرستاران بازنشسته درخواست همکاری کرد. او با تأکید بر اینکه در شرایطی هستیم که هر شخصی باید هرچه در توان دارد، انجام دهد، گفت: «انتظار داریم تمام مطب‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و ... مسئولانه با موضوع رفتار کنند. تمام این مراکز و کادر آنها باید بدانند که این بیماری خاص کسی نیست و پشت در خانه همه ما نشسته است». شادنوش ادامه داد: «برای مقابله با این ویروس منحوس، نیاز به عزم عمومی و انضباط اجتماعی داریم. در شرایط کنونی، هرکس که حتی برای خود یک مسئولیت اجتماعی قائل است، باید گوشه‌ای از کار را بگیرد. ما پزشکان نیز در حوزه سلامت سوگند یاد کردیم که در شرایط سخت، با تمام خطراتی که وجود دارد، در کنار مردم باشیم. انتظار می‌رود که هر پزشکی که می‌تواند، در کلینیک یا مطب خود، در خط اول مقابله با ویروس باشد، این خدمات را ارائه دهد. به‌هرحال افراد بسیاری مراجعه می‌‌کنند و این اقدام کار را تسهیل می‌کند‌». نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در گیلان در پاسخ به این پرسش که با توجه به ناشناخته‌بودن ویروس و نگرانی از ابتلای سریع کووید ۱۹، آیا پزشکان در مطب، توان یاری شهروندان و بیماران را دارند؟ گفت: «مسلما این توانایی را دارند. خط مقدم مقابله با این ویروس با پزشکان مذکور است. البته همکاران ما دلسوزانه این خط مقدم را نگه داشته‌اند. همچنین اگر این اقدامات منظم‌تر شود، می‌تواند بار بزرگی را از شانه بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها بردارد». همچنین، شادنوش درباره درخواست کمک از پرستاران بازنشسته در گیلان و در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه ویروس برای افراد مسن خطرناک‌تر است، آیا به کارگیری بازنشستگان پرستاری اقدام درستی است؟ گفت: «به تعداد بیشتری پزشک عمومی و پرستار نیاز داریم. البته بیماری برای افراد مسن ‌خطرناک‌تر است، به‌هر‌حال نیاز است که از تمام توانمان استفاده کنیم. به خاطر خطری که برای افراد مسن وجود دارد، ما فقط از پرستارانی که پنج سال است بازنشست شده‌اند، درخواست کمک داریم. به‌هرحال پرستاران به مسائل بهداشتی و شرایط بیماری‌های عفونی آگاهی دارند. البته ما اگر اضطرار نداشته باشیم، اقدام به به‌کارگیری بیشتر نیروهای درمانگر نخواهیم کرد».

 ‌ افزایش دورکاری‌‌ها در کشور

با گسترش کروناویروس به بسیاری از استان‌ها کشور و فراگیرشدن آن، بسیاری از دستگاه‌های دولتی و خصوصی رو به دورکاری آورده‌اند و بسیاری از پرسنل با شرایط حساس از خانه به انجام کار خود می‌پردازند. دیروز در‌این‌باره دانشگاه پیام نور اعلام کرد تمام پرسنل دارای بیماری تنفسی دورکار شدند. «حسن علیزاده»، معاون اداری و مالی دانشگاه 

پیام‌نور، دراین‌باره گفت: «با توجه به صحبت‌های وزیر بهداشت و به‌منظور پیشگیری از ابتلای همکاران دارای بیماری‌های زمینه‌ای، تمام همکاران علمی و اداری دانشگاه پیام نور سراسر کشور که دارای بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی، ریوی، دیابت و آسم و بیماری‌های خاص هستند و همچنین بانوان باردار، تا پایان هفته آتی - ۱۴ اسفند - با هماهنگی مدیر ذی‌ربط و ارائه مدرک معتبر از پزشک متخصص می‌توانند به‌صورت دورکاری وظایف محوله را انجام داده و نیازی به حضور فیزیکی آنها نخواهد بود». دراین‌باره شهرداری تهران هم اعلام کرد که حدود ۳۰ درصد کارکنان این نهاد، دورکار شده‌اند. براساس توضیح روابط عمومی معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، دستورالعمل دورکاری از سوی معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در راستای مدیریت بحران و حفظ و ارتقای سلامت کارکنان و توجه به ضرورت رعایت دقیق نکات بهداشتی به‌منظور انجام اقدامات پیشگیرانه و مقابله با شیوع ویروس کرونا، به تمام معاونت‌ها، مناطق، ادارات کل، واحدهای ستادی و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران ابلاغ شده است.

به نظر می‌آید این روند دورکاری با توجه به شیوع گسترده کرونا در روزهای آینده باز هم افزایش پیدا کند.

‌ جلوگیری از خروج افراد مشکوک به کرونا از قم

سفر ساکنان قم به شهرها و استان‌های مختلف هم در روزهای گذشته با انتقادهای فراوانی از سوی شهروندان میزبان روبه‌رو شده و حتی در مواردی با برخورد‌های شدید نیز همراه بوده‌ است که در تازه‌ترین خبر قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت «از خروج افراد مشکوک به کرونا از قم از یکشنبه جلوگیری خواهد شد». روز گذشته «علی ابرازه» دراین‌باره گفت: «همکاران دانشگاه علوم پزشکی در خروجی‌های شهر مستقرند و با تب‌سنج افراد را کنترل خواهند کرد. درصورتی‌که فردی دارای علائم ابتلا به کرونا باشد، از خروج او جلوگیری و قرنطینه خواهد شد». او هدف از این کار را شیوع کمتر بیماری کرونا اعلام کرد و گفت: «مسئله شیوع بیماری کرونا جدی و گسترده است و بهبودی افراد هم به‌سختی حاصل می‌شود؛ اما مردم آن را هنوز جدی نگرفته‌اند و مطابق معمول رفت‌و‌آمدهای زیادی در خیابان‌ها دارند و حتی در برخی مناطق تجمعاتی برگزار می‌کنند». قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی درباره شرایط بیمارستانی این استان هم گفت: «هرچقدر تخت به چرخه درمان اضافه می‌کنیم، باز هم با کمبود مواجه می‌شویم». ابرازه از مراجعه چهار هزار نفر به بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: «از این تعداد 652 نفر در بیمارستان‌های کامکار، فرقانی، امام رضا و علی‌بن ابی‌طالب بستری شده‌اند».

‌ توزیع مواد شوینده در میدان‌های اصلی  میوه‌ و‌ تره‌بار

ماجرای کمبود ماسک و مواد شوینده که در روزهای گذشته به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده‌ بود، حالا وارد مرحله تازه‌ای شد. دیروز دراین‌باره «سیدسعید راد»، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران، از توزیع این مواد در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران سخن گفت. او دراین‌باره به ایلنا گفت: «خودروهای مربوط به شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده در چند میدان اصلی میوه‌وتره‌بار ازجمله میدان جلال آل‌احمد و صادقیه مستقر شده و مستقیما نسبت به عرضه این مواد اقدام می‌کنند. سازمان میادین میوه و تره‌بار اعلام آمادگی کرده است که این امکان را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهد». راد همچنین درباره توزیع کالاهای اساسی در میادین تره‌‌بار گفت: «سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار آمادگی کامل دارد تا نسبت به توزیع کالاهای اساسی و انواع محصولات مورد نیاز شهروندان که در اختیار این مجموعه قرار داده می‌شود، در میادین و بازارها اقدام کند». دراین‌باره همچنین رئیس اتاق ایران با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، مدنظر قرارگرفتن سیاست‌های تشویقی به‌منظور تأمین ابزارهای مبارزه، تشخیص و مراقبت از مبتلایان به کرونا از طریق واردات را خواستار شد.

‌ هوا ۱۰ درجه خنک می‌شود و بارندگی در راه است

اگرچه بسیاری از شهروندان به گرم‌شدن هوا به‌عنوان راهی برای مقابله کرونا امید بسته‌اند؛ اما به نظر می‌آید دست‌کم در روزهای آینده نمی‌توان به این موضوع دل بست. روز گذشته سازمان هواشناسی اعلام کرد یکشنبه ابتدا در استان‌های ساحلی خزر و سپس روز دوشنبه در نیمه شمالی کشور شاهد کاهش هفت تا ۱۰ درجه‌ای هوا خواهیم بود. «صادق ضیائیان»، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور دراین‌باره به مهر گفت: «یکشنبه در استان‌های واقع در شمال غرب، برخی نقاط جنوب غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی بارش برف و باران و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی شده و در استان‌های ساحلی خزر، بارش باران، وزش باد و در ارتفاعات و مناطق کوهستانی بارش برف دور از انتظار نخواهد بود. دوشنبه بارش در استان‌های واقع در نیمه‌ شمالی کشور رخ خواهد داد». امروز کمترین دمای هوای پایتخت هشت درجه سانتی‌گراد است که فردا به دو درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد یافت.