۰ نفر

آخرین وضعیت سیل در لرستان

طغیان رودخانه‌ها در ۴۸ساعت آینده به حداقل ‌می‌رسد

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۳۴
کد خبر: 419964
طغیان رودخانه‌ها در ۴۸ساعت آینده به حداقل ‌می‌رسد

سیل در چند روز اخیر در لرستان خسارات زیادی به روستاها و پل‌های استان زده است. آبگرفتگی شهرها و روستاها هم‌چنان ادامه دارد و امدادرسانی به مردم این استان ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نماینده مردم درود و ازنا در مجلس درباره سیل این منطقه تاکید کرد: ستاد بحران استان جلسات مستمری را با حضور هلال احمر، استاندار و معاون عمرانی استان برگزار می کند و شرایط کاملا تحت نظارت است.

مجید کیان پور درباره آخرین وضعیت شهرستان های دورود و ازنا به دنبال بارش های شدید باران بیان کرد: در کل استات لرستان، شدت بارندگی نسبت به سال های قبل قابل توجه است. بالاترین میزان بارندگی در شهر دورود به حدود ۱۲۸ میلی متر رسیده است.

وی در ادامه اظهار کرد: امکانات و خدمات لازم برای پشتیبانی هماهنگ شده است و در صورت ضرورت به مردم ارائه خواهد شد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس تصریح کرد: مکان های اسکان اضطراری در شهر دورود مشخص شده است و مردم که ساکن در اطراف حاشیه رودخانه ها هستند اعلام شده تا منازل خود را تخلیه کنند.

کیان‌پور در ادامه تاکید کرد: ستاد بحران جلسات مستمری را با حضور هلال احمر، استاندار و معاون عمرانی استان برگزار می کند و شرایط کاملا تحت نظارت است. ان‌شاءالله طغیان رودخانه‌ها در ۴۸ ساعت آینده به حداقل خواهد رسید.

راه ارتباطی ۲۵۰ روستا قطع است

‌فرماندار الیگودرز گفت: از نظر آب، برق و گاز مشکل قطعی نداریم فقط راه‌های دسترسی ۲۵۰ روستا قطع شده و رودخانه طغیان کرده‌است.

حمید کشکولی اظهار کرد: در حال حاضر تمام راه‌های ارتباطی بخش ذلقی و ززوماهرو بسته شده است.

وی با اشاره به آغاز بارش برف در منطقه، عنوان کرد: جاده دسترسی الیگودرز ـ شول‌آباد و خرم‌آباد ـ شول‌آباد به علت ریزش کوه و طغیان رودخانه قطع شده‌است.

فرماندار الیگودرز با اشاره به این‌که راه دسترسی به ۲۵۰ روستا قطع است، تصریح کرد: از نظر آب، برق و گاز مشکل قطعی نداریم فقط راه‌های دسترسی روستاها قطع شده و رودخانه طغیان کرده‌است.

وی ادامه داد: بیشتر به ماشین آلات و تجهیزات راهداری نیاز داریم.

کشکولی افزود: دراین وضعیت راه‌های روستاها با مرکز بخش نیز قطع است.

اعزام کاروان نفت سفید به معمولان‌

‌مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه لرستان گفت: به محض اطلاع از قطعی گاز شهر معمولان یک کاروان نفت سفید به وسیله نفتکش از راه چول‌هول ارسال کردیم که متأسفانه مسیر بسته است و در پشت افرینه متوقف شده که به محض باز شدن مسیر کاروان وارد شهر می‌شود.

پیمان بهرامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باتوجه به هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران از قبل تمام مجاری انتقال بنزین شهر معمولان و پلدختر را پُراز فرآورده کردیم.

وی ادامه داد: شهر معمولان را از بابت بنزین، نفت گاز و کپسول گاز مایع پُر کردیم و از تجهیزات خرم‌آباد ۲۰۰ کپسول و پلدختر مجموعاً ۳۶۰ کپسول ارسال کردیم.

بهرامی افزود: قبل‌از سیل برای مصرف کنندگان نفت سفید فرستادیم که توزیع شده.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه لرستان اضافه کرد: به محض اطلاع از قطعی گاز شهر معمولان یک کاروان نفت سفید به وسیله نفتکش از راه چول‌هول ارسال کردیم که متأسفانه مسیر بسته است و در پشت افرینه متوقف شده که به محض باز شدن مسیر کاروان وارد شهر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در پلدختر تمامی مخازن پُر هستند و فرآورده روستاها را نیز از قبل فرستادیم، عنوان کرد: سوخت مورد نیاز اکیپ‌های راهداری را از قبل در اختیار آن‌ها قرار داده بودیم.

بهرامی ادامه داد: باتوجه به شدت بارندگی‌ها پیشبینی می‌شد که در شول آباد گردنه گله بادوش قطع شود بنابراین از قبل نفت سفید مردم و اکیپ‌ها را در شهر شول‌آباد ذخیره کردیم و اکنون شرایط تحت کنترل است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه لرستان اظهار کرد: آمادگی کامل داریم اگر جایی اعلام نیاز کردند در کوتاه‌ترین زمان ممکن سوخت و فرآورده‌های مورد نیاز مردم را بدست آن‌ها برسانیم.

قطع راه ارتباطی ۷۰ روستای دلفان

‌فرماندار نورآباد گفت: راه ارتباطی ۶۵ تا ۷۰ روستا به علت تخریب پل‌های بابابزرگ، میرزاآباد و ده یوسفان قطع شده‌است.

حشمت بهمنی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از دیروز ظهر بارندگی شدید در دلفان آغاز شد که بی‌سابقه بود و تمهیداتی از قبل اندیشیده بودیم و اقدامات لازم به عمل آمد و با آمدگی کامل به مقابله با سیلاب رفتیم.

وی با اشاره به این‌که میزان آب رودخانه نورآباد چهار برابر ظرفیتش بود، عنوان کرد: برخلاف سیل فروردین ماه مردم نهایت همکاری را با ما داشتند و خودشان خانه‌ها را تخلیه کرده و با ایزوگام درها را بسته بودند.

بهمنی با بیان این‌که شب گذشته دو تا سه هزار نفر را به محل‌های امن جابجا کردیم، تصریح کرد: چهار کمپ در شهر نورآباد، دو روستا و سه مسجد برای اسکان مردم آماده شده بود.

فرماندار نورآباد ادامه داد: با وجود این‌که محلات عظیمی از شهر زیر آب رفته بود اما حداقل خسارات را در این دوره داشتیم و تعدادی از منازل و مغازه‌ها دچار آبگرفتگی شده بودند.

وی افزود: در بخش خاوه دو روستا دچار آبگرفتگی شدند که با اعزام ماشین آلات خطر برطرف شد.

بهمنی افزود: راه ارتباطی ۶۵ تا ۷۰ روستا به علت تخریب پل‌های بابابزرگ، میرزاآباد و ده یوسفان قطع شده‌است.

فرماندار نورآباد با اشاره به این‌که راه‌های نفوذ آب به داخل شهر بسته شده، عنوان کرد: آب، برق و گاز برقرار است تنها در برخی محلات آب در سطح معابر است.

وی افزود: کمبودهایی هست که باید برای آمادگی برای بحران‌های بعدی برآورده شود چراکه نورآباد با ۱۴۵ میلی‌متر بیشترین بارندگی را داشته است.

بهمنی ادامه داد: دوستان هواشناسی ومدیریت بحران در دو سیل اشاره‌ای به نورآباد به‌عنوان کانون خطر و وضعیت قرمز نکردند که جای سؤال دارد.

فرماندار نورآباد بیان کرد: یکی‌از آماده‌ترین ستادهای بحران استان را داریم که در دو سیل درخشان‌ترین کارنامه را در خدمت‌رسانی داشتیم.

تاکنون خسارت جانی نداشتیم

‌مدیریت بحران لرستان گفت: خوشبختانه تا الان هیچگونه تلفات جانی به ما گزارش نشده‌است.

غلامرضا آقا میرزایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال بارش‌های اخیر از اقدامات کلیه دستگاه‌های اجرایی، خدمات‌رسان و امدادی و اطلاع رسانی صدا و سیما و رسانه‌ها تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: اکنون که بارش‌ها به حداقل رسیده کار ارزیابی و برآورد خسارت ها شروع می‌شود، در اکثر شهرها، جاده‌ها و زیرساخت‌های جاده‌ای آب، برق و گاز خسارت‌هایی داشتیم، دستگاه‌های اجرایی فرمانداران و بخش‌داران همراهی و کمک کنند که بتوانیم خسارت‌ها را جمع‌بندی و هرچه سریعتر به سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کنیم.

آقامیرزایی ادامه داد: براساس اختاریه‌های هواشناسی در ساعات آینده مورد حادی نخواهیم داشت، ضمن ادامه آمادگی کمک‌رسانی به روستاهایی که مسیر ارتباطی آن‌ها قطع شده در الیگودرز، دورود، خرم‌آباد، سلسله، دلفان و پلدختر ادامه دارد.

مدیریت بحران لرستان با اشاره به این‌که بیشتر خسارت‌های وارده مربوط به زیرساخت‌ها و جاده‌های مواصلاتی و در داخل شهرهاست، عنوان کرد:  در شهرهاینورآباد و پلدختر در شب گذشته شدت بارش زیاد بود و مقداری آب وارد شهر نورآباد شد و خسارت‌هایی جزئی به بار آمده که آن‌ها را رصد می‌کنیم.

وی تأکید کرد: خوشبختانه تا الان هیچگونه تلفات جانی به ما گزارش نشده‌ است.

راه ارتباطی ۱۱ روستای شاهیوند تا اطلاع ثانوی مسدود است

‌فرماندار چگنی گفت: هم‌اکنون راه ارتباطی بین شهرهای سراب دوره و ویسیان و روستاهای حیات‌الغیب، دلبر سادات، سبزوار، دوآب، ورپل و ۱۱ روستای انتهای بخش شاهیوند تا اطلاع ثانوی مسدود است.

ترابی‌نژاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به طغیان رودخانه‌های خرم‌آباد و کشکان، آب شُستگی اطراف پل‌ها، تخریب پل‌های موقت و ریزش کوه در برخی نقاط، هم‌اکنون راه ارتباطی بین شهرهای سراب دوره و ویسیان و روستاهای حیات‌الغیب، دلبر سادات، سبزوار، دوآب، ورپل و ۱۱ روستای انتهای بخش شاهیوند تا اطلاع ثانوی مسدود است.

وی ادامه داد: لازم است کلیه دستگاه‌های اجرایی شهرستان تا پایان بارندگی، حفاظت از شهرهای سراب دوره و ویسیان و وصل راه‌های ارتباطی در کمترین زمان ممکن با استفاده از تمامی ظرفیت‌های شهرستان آماده باشند.

فرماندار چگنی افزود: پس‌از پایان بارندگی تیم‌های ارزیاب به محل اعزام شده و برآورد اولیه خسارات را در اسرع وقت اعلام می‌شود.

آب پل چم‌شهران را بُرد

‌مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان با اشاره به این‌که پل چم‌شهران را آب برده است، گفت: در محور الشتر به نورآباد به علت آبگرفتگی یکی از روستاها مجبور شدیم جاده را برش بدهیم.

عباس شرفی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باتوجه به این‌که بارش سنگینی داشتیم و دبی خروجی رودخانه کشکان بالا رفت، محورهای اصلی استان باز هستند بجز خرم آباد به پلدختر و در حال بررسی میزان خسارت‌ها هستیم.

وی با اشاره به این‌که پل چم‌شهران را آب برده  است، بیان کرد: در محور الشتر به نورآباد به علت آبگرفتگی یکی از روستاها مجبور شدیم جاده را برش بدهیم که به محض فروکش آب آن را دوباره وصل می‌کنیم.

شرفی ادامه داد: در محورهای روستایی خساراتی داشتیم که در تلاش هستیم ارتباط آن‌ها را برقرار کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان افزود: برای مسیرهای مسدود شده راه‌های جایگزین داریم به عنوان مثال مسیر جایگزین خرم آباد به پلدختر مسیر آزادراه دهلیج پلدختر و پاعلم پلدختر است.

این خبر در حال تکمیل است...